Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Melvinnn
#1241101
Har en liten fråga, när jag ska starta bilen så tänder han till, sen måste jag vrida tillbaka nyckeln så strömmen försvinner till tändningen och då kan jag försöka starta igen. Om jag bara matar på starten så händer ingenting utan jag måste vrida av nyckeln mellan varje gång han tänder, efter ett par gånger av detta så hoppar han igång men går uselt (precis som en förgasarmotor utan choke) man kan inte gasa eller belasta den för då dör han... någon som har en tanke om vad detta kan bero på? Kallstartsventilen? Pumpen? Btr? Tack på förhand :)
av NilsO
#1241239
Felet med glapp i tändningslåset finns, men då skulle den gått bra när den väl startade. Så jag tror inte felet ligger där.

Tror mer på dåliga tänddelar eller något krångel med temperaturgivaren.

Det finns ingen kallstartventil på 940 LTT. (Så den kan inte krångla. Praktiskt :) .)
av Melvinnn
#1241294
Japp jag har haft tankarna på tempgivaren men har provat ett par olika men problemet kvarstår (jag provade med startgas och då hoppar han igång väldigt lätt, så tror det är bränslet?),, jasså men vad är det för ”ventil” som sitter under insuget? ??:-/ :D tack på förhand
Användarvisningsbild
av lennarte
#1241337
Melvinnn skrev:Japp jag har haft tankarna på tempgivaren men har provat ett par olika men problemet kvarstå
Det måste vara rätt temp.givare, finns 2 olika och båda passar. Bara en (svart) fungerar. Blå sitter på tidigare modeller (2/700 före -89) Någon/några av slangarna till tomgångsmotorn eller oljefällan/ vevhusventilationen som "murknat sönder" eller hoppat av?? Har inte FK motorn EGR och PulsAir också? I så fall finns det fler felmöjligheter. Går motorn ordentligt när den blir varm?? På årsmodeller före -86 kan man enkelt kolla om det finns felkoder i systemen som hjälp i felsökningen. Går att göra på senare modeller också, men inte lika lätt.
av NilsO
#1241461
Den aktuella temperaturgivaren är alltså den som sitter längst bak. (Det finns ju två temperaturgivare bredvid varandra på motorn.)

Kallstartventilen. på de 940 som har den. är en extra insprutare/spridare som sitter på undersidan av insugsgrenröret. Det går en bränsleledning dit, och en elektrisk ledning med kontaktstycke. Men de fanns bara på de allra första årsmodellerna.

Nere under insuget, monterat på motorblocket, kan det sitta en EGR-ventil. Och så finns det en tomgångsventil framför insuget. Något annat kan jag inte direkt komma på.
Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]