Sida 1 av 1
Gåtfullt motorstopp i 110 km/h
Postat: fre 26 jan 2018, 19:51
av Nicolai
På väg till fjällen med familjen i en fullastad bil kör vi i godan ro på motorvägen med farthållaren inställd på 110 km/h. Vi närmar oss klassiska instrumentspanelsreparatörs-orten Fjugesta vilket möjligtvis kan tolkas som ett dåligt omen. Helt plötsligt slutar motorn att driva och inget händer när jag trycker på gasen. Hastighetsmätaren visar fortfarande verklig fart, men varvräknaren vilar på nollan. En enda varningslampa tänds: lambdasondlampan.
Jag kopplar ur och låter bilen stanna i vägrenen. När jag sedan vrider nyckeln till noll och tillbaka till läge två tänds alla varningslampor på vanligt sätt och det går att starta utan problem. Resten av resan förflyter utan komplikationer.
Vad kan nu ha orsakat detta? Med ett tredje barn på väg senare i vår finns starka påtryckningar att byta V90:n mot någon form av minibuss, och varje händelse som kan undergräva förtroendet för Volvon behöver bemötas och hanteras med största omsorg.
Re: Gåtfullt motorstopp i 110 km/h
Postat: fre 26 jan 2018, 20:07
av Leopold
Varit med om liknande i en Saab som dog som en klubbad säl helt plötsligt och varvräknaren på noll. Visade sig vara kamaxelgivaren (eller var det vevaxelgivaren, minns inte perfekt). Diagnosutrustning kan troligen fastställa detta fel med exakthet.
Re: Gåtfullt motorstopp i 110 km/h
Postat: lör 27 jan 2018, 19:01
av frasse4
Den borde inte stanna om vevaxelgivaren eller kamaxelgivaren tappar signal eftersom den kan köra på bara en av dem i limp-mode. Men den ska sätta felkod då. Kanske nåt strul med bränslepumpen? Har inte hört att bränslerelät strular med Motronic, men det skadar väl inte att ta ut och stoppa i så det inte eroderat i anslutningen...
Re: Gåtfullt motorstopp i 110 km/h
Postat: sön 04 feb 2018, 11:23
av III
Glapp i sladdarna bakom säkringar och relän. Har förekommit på 940, bara klämma år kabelskorna lite så löses det. Kan vara ett sådant enkelt fel.
Re: Gåtfullt motorstopp i 110 km/h
Postat: sön 04 feb 2018, 15:05
av NilsO
Om motorn stannar men bara avgasreningslampan tänds, så tyder det på ett fel i generatorn eller kretsen mellan generator och instrumenthus. Kontrollamporna är kopplade så att de flesta av dem alltid tänds när motorn (snarare generatorn) står stilla. På en bil med manuell växellåda fortsätter ju motorn att snurra så länge växeln ligger i, och då tänds inte kontrollamporna. Men det framgår inte riktigt vad som faktiskt hände (inte lätt att lista ut heller sådär i farten, på motorvägen).
Men om det händer igen, lägg ur växeln och låt bilen stanna utan att slå av tändningen. Om då motorn står stilla och bara avgasreningslampan lyser så är det ganska säkert ett fel som har med generatorn och laddningen att göra.
Re: Gåtfullt motorstopp i 110 km/h
Postat: lör 24 feb 2018, 12:19
av Nicolai
Tack för alla svar!
För att tydliggöra så kopplade jag ur växeln men lät tändningsnyckeln stå kvar i läge 2. Ändå lyste enbart lambdasond-lampan. När jag vred nyckeln till läge 0 och sedan tillbaka till 2 så tändes alla varningslampor som de skulle. Detta betyder, om jag förstår rätt, alltså att det är något fel i generatorn eller kretsen till instrumenthuset.
Värt att tillägga är att felet inte upprepat sig. Däremot har jag inte använt farthållaren sedan dess.