Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1227908
TJenare var med om en krock. Agda 103 år kör ut på en huvudled där jag kör in i hon.

Nu är de så att högerframskärm är intryckt.Höger fram däck pekar åt fanders och ratten står väl 90 grader åt vänster. Vad kan de vara? Hela styrväxeln? Eller styrstag med mera som är vint och snett?

Är även så att de är inte så mycket respons när man rattar på grund av att de däcket har väldigt mycket toe för de pekar utåt

Försäkringsbolaget värderar vell bilen som 500kr och en hamburgare :|
#1227975
Dom "löser"din bil för någon 1000-lapp, E.v får du behålla bilen och någon 1000-ing att fixa den själv för. Kan inte tänka mig att bom lägger pengar på en 740. Jag blev påkörd (Volvo 745) av en lastbil för några år sedan och förstärkningen dom har under all plast (Volvo F16) det "tog" mitt på fälgen. Inga synliga skador på delar i framvagnen (plåtskador på bakskärm, bakdörr och framskärm och alla lister och navkapseln, allt höger fram). Efter ett år såg man att däcken fram var mer slitna på insidan fram. Cambervinkeln var precis utanför godkänt värde men Toe-In var på tok, c:a 1,5 cm out, mot 0 - 2 mm in som det ska vara. Förmodar att det krökt ytterst lite på fjäderbenet (kan inte hitta något annat) och det ändrar Toe-In direkt. Och det flyttar ratten också. Här är en bild på vinklarna så du vet vad jag "pratar om".
hjulvinklar.jpg
hjulvinklar.jpg (50.12 KiB) Visad 862 gånger
#1228055
lennarte skrev:Dom "löser"din bil för någon 1000-lapp, E.v får du behålla bilen och någon 1000-ing att fixa den själv för. Kan inte tänka mig att bom lägger pengar på en 740. Jag blev påkörd (Volvo 745) av en lastbil för några år sedan och förstärkningen dom har under all plast (Volvo F16) det "tog" mitt på fälgen. Inga synliga skador på delar i framvagnen (plåtskador på bakskärm, bakdörr och framskärm och alla lister och navkapseln, allt höger fram). Efter ett år såg man att däcken fram var mer slitna på insidan fram. Cambervinkeln var precis utanför godkänt värde men Toe-In var på tok, c:a 1,5 cm out, mot 0 - 2 mm in som det ska vara. Förmodar att det krökt ytterst lite på fjäderbenet (kan inte hitta något annat) och det ändrar Toe-In direkt. Och det flyttar ratten också. Här är en bild på vinklarna så du vet vad jag "pratar om".
hjulvinklar.jpg
Förmodar att de vill "Lösa in" bilen men jag har då inte tänkt låta de skicka den på skroten. Fixar det hellre själv än att se bilen på skroten.
#1243061
Nu vart de så att jag behöll den och tänker fixa det själv. Skärm å styrled vart inhandlat. Har bytt styrled vart lite bättre men problemet kvarstår och det värkar som att den har väldigt mycket toe utåt. förstår inte riktigt hur den fick de av smällen. För smällen dog så att den borde ha blivit böjd inåt så jag fick mycket toe in istället. Den hade toe ut innan jag bytte styrled och den vart inte lika glapp när styrleden vart lite slut på av smällen. Men jag tycker inte att själva styrstaget är snett. Kan de vara så att de är hela styrväxeln som är åt helvete? Mvh Halvar
#1243100
Hade samma problem när jag blev påkörd, det har krökt fjäderbenet. Då ändrade det toe-ln till jättemycket toe-ut och det ändrade cambern mindre än 1°. Jag har kört 3 år ungefär och bilen vill "dra" lite åt vänster om vägen också lutar åt vänster. Däcken sliter inte snett i alla fall. Toe-in har jag satt till 0 mm och cambern står c:a 0,5° minus, ska vara c:a 0 - 1° plus (om ja mins rätt)
Så se till att du får toe in rätt till att börja med. Chansa inte utan är du osäker på att toe-in är rätt så lämna in bilen. Det kostar mindre än 2 däck. Några mm fel på toe in gör jättestor skillnad om inte cambern är rätt. Det går att ändra camber på 740, men än ha jag inte funderat på att göra det.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]