Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1228088
NilsO skrev:Antagligen. Man kan se det i VIN-numret på plåten i motorrummet, närmre bestämt på bokstaven på 10:e positionen i VIN-numret.

Numret ser ut ungefär såhär om det är årsmodell 1994: YV1 944 3 83 R 1 123456

Om det är årsmodell 1993 ser det istället ut såhär: YV1 944 3 83 P 1 123456

dvs på 10:e positionen är det ett "R" för -94 och ett "P" för -93.

Det finns nog lättare sätt :)

Får mig att fundera över hur man egentligen ser skillnad på 93 och 94 av 940 om man nu inte får använda registreringsnumret eller liknande. Minns inte när nya bakluckehandtaget kom på kombi, eller om det finns andra skillnader.
Det är en 94 för det står ett R frågan är om man ska ta en på skroten får väl chansa bara det är 9135795
av NilsO
#1228122
Seriösa bildemonterare lämnar garanti. (Eller snarare: De godtar reklamationer.) Så det tycker jag man kan göra. Det gäller inte självplock, men om man t ex beställer genom "Bildelsbasen".
#1228129
NilsO skrev:Seriösa bildemonterare lämnar garanti. (Eller snarare: De godtar reklamationer.) Så det tycker jag man kan göra. Det gäller inte självplock, men om man t ex beställer genom "Bildelsbasen".
kan man köpa den delen med 2 kontakter och sladd som går till Styrenheten för nu är ju kontakterna klippta i både Lambdasond kontakten och sladden som fortsätter till Styrenheten antar om jag köper på skroten och kontakterna sitter kvar på den och jag måste klippa för att skarva ihop allt kan man inte få returnera
#1228393
drummeldrutten skrev:
NilsO skrev:Seriösa bildemonterare lämnar garanti. (Eller snarare: De godtar reklamationer.) Så det tycker jag man kan göra. Det gäller inte självplock, men om man t ex beställer genom "Bildelsbasen".
kan man köpa den delen med 2 kontakter och sladd som går till Styrenheten för nu är ju kontakterna klippta i både Lambdasond kontakten och sladden som fortsätter till Styrenheten antar om jag köper på skroten och kontakterna sitter kvar på den och jag måste klippa för att skarva ihop allt kan man inte få returnera
Kollade lite och följde kablarna i motorrummet då går kablarna till ytterligare en kontakt på torpedväggen borde man inte kunna ta det på skroten så man inte behöver skarva utan kan koppla kontakterna i varandra.kollar man på lagabasen är ju Lambdasonden fäst i en lång sladd upp till motorrummet
av errim
#1228882
Hej
Ja när man byter lambdasond så delar man på kontaktstycket vid torpedväggen. Kabeln är ca 170 cm lång.
Hittar du rätt sond så passar dess kontaktstycke i bilens kontakttycke. Sond från 230f passar alltså inte.
om man behöver skarva så ska man INTE löda, det stör signalen (läs pettsons inlägg om detta här på forumet). Bosch har tagit fram speciella skarvdon för ändamålet.
mvh, Bengt
av NilsO
#1228929
Om någon klippt av kontaktstycket på torpedväggen så måste man, tror jag, byta en rätt stor del av kabelhärvan i motorn. Eller så kan man såklart knipsa av ett likadant kontaktstycke på någon skrotad bil och skarva fast det – det är nog det enklaste sättet. Det är praktiskt att lambdasonden är lätt att koppla bort, t ex om man ska arbeta med avgassystemet (och om man ska svetsa i det!).

Men jag måste nog ställa mig lite undrande till varför man inte skulle kunna skarva själva ledningen till lambdasonden genom att löda... Vore tacksam för länk till var signaturen *pettson* har skrivit det!

Jag vet att uppfattningen att man inte kan löda florerar på nätet. Argument som jag har sett är att ledningarna är rostfritt stål (vilket inte alltid stämmer), att sonden drar "referensluft" genom ledningarna (vilket helt enkelt inte är sant) och att det "stör signalen" (vilket heller inte stämmer). Jag tror Bosch en gång rekommenderade att man skulle använda klämhylsor av något skäl, och så har det liksom hängt med.

Jag har lött ihop ledningarna till två lambdasonder på 740/940 utan något mankemang. Den ena gången hade jag själv förstört ledningen genom att nudda den med vinkelslipen :roll:
#1228957
Jag vet inte om det är enligt följande och jag säger därför inte att det behöver vara så, men det finns temperaturmätare, så kallade termoelement som ger en mätbar variabel spänning vid olika temperaturer. Kablarna till det här termoelementet får man inte skarva hur som helst. Skall man skarva eller förlänga en sådan mätkabel, så finns det något som heter Kompensationsledning. Sådan skall man använda i det fallet.
Det skulle kanske, eventuellt eller möjligen vara något liknande med kablarna på en Lambdasond? Därav kanske att dom bara skall skarvas med en viss metod eller teknik?
Och som sagt, detta är mer en fråga från min sida än ett påstående.
#1228973
errim skrev:Hej
Ja när man byter lambdasond så delar man på kontaktstycket vid torpedväggen. Kabeln är ca 170 cm lång.
Hittar du rätt sond så passar dess kontaktstycke i bilens kontakttycke. Sond från 230f passar alltså inte.
om man behöver skarva så ska man INTE löda, det stör signalen (läs pettsons inlägg om detta här på forumet). Bosch har tagit fram speciella skarvdon för ändamålet.
mvh, Bengt
Jag håller på och försöka få tag i rätt grejer det är så att tidigare ägare klippt kontakten uppe i motorrummet så jag kollar upp lite var jag kan få tag i kontakten med 2 kontakter i så att jag slipper skarva och krångla utan kan bara sätta kontakt i kontakt om man säger min Lambdasond sitter ju i katten under bilen så det blir mycket kabel om man säger
av NilsO
#1228977
Rådlös skrev:Jag vet inte om det är enligt följande och jag säger därför inte att det behöver vara så, men det finns temperaturmätare, så kallade termoelement som ger en mätbar variabel spänning vid olika temperaturer. Kablarna till det här termoelementet får man inte skarva hur som helst. Skall man skarva eller förlänga en sådan mätkabel, så finns det något som heter Kompensationsledning. Sådan skall man använda i det fallet.
Det skulle kanske, eventuellt eller möjligen vara något liknande med kablarna på en Lambdasond? Därav kanske att dom bara skall skarvas med en viss metod eller teknik?
Och som sagt, detta är mer en fråga från min sida än ett påstående.
Nja, där har det egentligen inte med att lödningen i sig att göra, utan med vilken metall den skarvade ledningen består av. Men även ledningar till termoelement kan skarvas om man gör rätt.

Men vad gäller lambdasonderna menar jag att det är ett tankefel. Man försöker hitta argument för varför påståendet att det inte går att löda är sant. Det är bara det att påståendet är falskt – det går alldeles utmärkt att löda. Så frågan är snarare varför Bosch en gång rekommenderade klämhylsor. Antagligen var det av något pragmatiskt skäl – till exempel att ledarna då var emaljerade, väldigt tjocka eller något sådant.
#1228982
Rådlös skrev:Jag vet inte om det är enligt följande och jag säger därför inte att det behöver vara så, men det finns temperaturmätare, så kallade termoelement som ger en mätbar variabel spänning vid olika temperaturer. Kablarna till det här termoelementet får man inte skarva hur som helst. Skall man skarva eller förlänga en sådan mätkabel, så finns det något som heter Kompensationsledning. Sådan skall man använda i det fallet.
Det skulle kanske, eventuellt eller möjligen vara något liknande med kablarna på en Lambdasond? Därav kanske att dom bara skall skarvas med en viss metod eller teknik?
Och som sagt, detta är mer en fråga från min sida än ett påstående.
tänkte prova med en original Lambdasond och alla kontakterna som det är tänkt när bilen var ny sen har jag tänkt byta bränslefilter för det är inte bytt på dom åren jag haft den den går ju magert så Lambdasonden kanske inte är hela problemet

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]