Yazaki varvräknare och temp. Hjälp? Lovar att skriva lösning
Postat: tor 04 jan 2018, 18:03
Min dotter har en A-traktor, från början en 765-1989, som jag skrivit om i ett par andra trådar:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&t=138145
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&t=139035
Jag lovar, som i dem, att skriva vad det var, om och när det löser sig, så att fler får nytta av det på detta fina forum.
I denna vagn sitter det ett Yazaki instrument som fungerar delvis.
Jag är medveten om att det finns många trådar om de här instrumenten, men hur mycket jag än googlat, hittar jag inte svar på de frågor jag har, hoppas att någon vill hjälpa här.
Problemet som jag ska ge mig på är att varvräknaren och temperaturmätaren inte vill vara med.
Varvräknaren fungerade innan och har egentligen lagt av precis nu. Eventuellt i samband med att jag tog ur instrumentet för att kolla bakpå, för att ordna med tempmätaren. Gick ju sådär, alltså.
För övrigt fungerar det mesta i huset, signallampor, hastighetsmätare och tankmätare.
Det som inte fungerar är varvräknare, tempmätare och höger signallampa för blinkers. (det är inte glödlampan, det har jag kollat).
Av alla frågor jag har, skulle ett tydligt elschema stå högt i kurs, alltså vilka kablar som går till ex. varvräknaren.
Jag har hittat till Yazaki, men då har det varit till 240, har även hittat till: http://www.volvotips.com/service-manual ... anual.html
På sidan 63 bör ju det vara till mitt instrument. Problemet är upplösningen. Hade jag haft en krona per pixel, så hade jag haft tre kronor nu...
Så om någon vet var det kan finnas ett bättre, så är det hysteriskt välkommet.
Vad jag egentligen vill är bland annat att veta om det är så enkelt att varvräknaren får signal från minuspolen på tändspolen?
I så fall bör jag ju kunna se om det är kabelbrott i alla fall. Och var den då går in i instrumenthuset? Vilken färg vill de ha? Är det samma färg som kabeln som idag sitter på minuspolen på spolen?
Det har som sagt fungerat så här, tills det inte gjorde det
Även om jag tänker rätt med felsökning av temperaturmätaren.
Från givaren i toppen på motorn, går det ju två kablar, som jag antar går in i instrumenthuset.
Om jag lägger ihop dem i motorutrymmet, ska mätaren ju gå i topp. Det gör den inte, vilket för mig ger att antingen är kablaget defekt eller själva mätaren i huset.
Jag tänker att jag någonstans bak på instrumenthuset skulle kunna brygga två kontakter, för att se om det är brott eller om mätaren är kass.
Idag såg jag att mätaren småryckte lite i huset, det har jag inte sett innan, så det verkar vara glapp.
Är det så att man kan ta isär huset och se rent visuellt om det är glapp i mätaren? Är det något känt?
Jag har synat plasten bak på instrumentet, inte hittat någon ärg, bränt eller skador, tvärt om ser det mycket fint ut: Alla kontakter sitter på plats i alla fall.
Här är nummer på baksidan, om det finns olika: Är det någon som har tips eller ideér är jag mycket tacksam!
Ha en fin dag!
mvh Alex
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&t=138145
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&t=139035
Jag lovar, som i dem, att skriva vad det var, om och när det löser sig, så att fler får nytta av det på detta fina forum.
I denna vagn sitter det ett Yazaki instrument som fungerar delvis.
Jag är medveten om att det finns många trådar om de här instrumenten, men hur mycket jag än googlat, hittar jag inte svar på de frågor jag har, hoppas att någon vill hjälpa här.
Problemet som jag ska ge mig på är att varvräknaren och temperaturmätaren inte vill vara med.
Varvräknaren fungerade innan och har egentligen lagt av precis nu. Eventuellt i samband med att jag tog ur instrumentet för att kolla bakpå, för att ordna med tempmätaren. Gick ju sådär, alltså.
För övrigt fungerar det mesta i huset, signallampor, hastighetsmätare och tankmätare.
Det som inte fungerar är varvräknare, tempmätare och höger signallampa för blinkers. (det är inte glödlampan, det har jag kollat).
Av alla frågor jag har, skulle ett tydligt elschema stå högt i kurs, alltså vilka kablar som går till ex. varvräknaren.
Jag har hittat till Yazaki, men då har det varit till 240, har även hittat till: http://www.volvotips.com/service-manual ... anual.html
På sidan 63 bör ju det vara till mitt instrument. Problemet är upplösningen. Hade jag haft en krona per pixel, så hade jag haft tre kronor nu...
Så om någon vet var det kan finnas ett bättre, så är det hysteriskt välkommet.
Vad jag egentligen vill är bland annat att veta om det är så enkelt att varvräknaren får signal från minuspolen på tändspolen?
I så fall bör jag ju kunna se om det är kabelbrott i alla fall. Och var den då går in i instrumenthuset? Vilken färg vill de ha? Är det samma färg som kabeln som idag sitter på minuspolen på spolen?
Det har som sagt fungerat så här, tills det inte gjorde det
Även om jag tänker rätt med felsökning av temperaturmätaren.
Från givaren i toppen på motorn, går det ju två kablar, som jag antar går in i instrumenthuset.
Om jag lägger ihop dem i motorutrymmet, ska mätaren ju gå i topp. Det gör den inte, vilket för mig ger att antingen är kablaget defekt eller själva mätaren i huset.
Jag tänker att jag någonstans bak på instrumenthuset skulle kunna brygga två kontakter, för att se om det är brott eller om mätaren är kass.
Idag såg jag att mätaren småryckte lite i huset, det har jag inte sett innan, så det verkar vara glapp.
Är det så att man kan ta isär huset och se rent visuellt om det är glapp i mätaren? Är det något känt?
Jag har synat plasten bak på instrumentet, inte hittat någon ärg, bränt eller skador, tvärt om ser det mycket fint ut: Alla kontakter sitter på plats i alla fall.
Här är nummer på baksidan, om det finns olika: Är det någon som har tips eller ideér är jag mycket tacksam!
Ha en fin dag!
mvh Alex