Sida 1 av 1

740 85a problem dör plötsligt

Postat: ons 03 jan 2018, 18:54
av maltez98
Hej har problem med min 740 det är en b230a. Det är så att bilen startar fint och går en stund fint sedan dör han efter nån minut och jag får bara igång den igen med choken. När den väll är igång så behövs ingen choke. Problemet började på väg hem då den dog flera ggr men lyckades få igång den igen och fortsätta bit för bit hem. Vad jag tror är att den mekaniska bränslepumpen håller på att ge up den får fram bensin men lyckas inte fylla hela bränsle filtret som innan (provade byta filter) just nu flödar det lite bensin igenom, hur ska det var fullt filter eller Flöda igenom lite? Kort dåligt förklarat men har ni frågor så svara jag så gott jag kan på det :D har även fått tips på att det kan vara ett membran i förgasaren vad får bilen för symptom om det
Är dåligt?

Re: 740 85a problem dör plötsligt

Postat: tor 04 jan 2018, 08:24
av lennarte
På tidigare (B21/B23) motorer var det lite åtgång på dessa bensinpumpar (240 på -70-tals modeller). Dom blev slitna i leden till hävarmen i själva pumpen så slaglängden (själva pumprörelsen) blev sakta mindre och mindre (dålig kvalitet). Du kan inte se om det kommer luftbubblor?? Det sitter (tror jag) en liten elektrisk pump i tankarmaturen i tanken också för att "hjälpa till" när det är mindre än 1/2 tank kvar. Det sitter i alla fall på alla med insprutning, men det är ju samma tank till förgasarmotorer och borde då vara samma problem. Är det mindre mängd bensin kvar så orkar huvudpumpen inte suga tillräckligt.
Har du ett "vanligt" genomskinligt plastfilter mellan bensinpump och förgasare så brukar det (bara) bli fyllt till c:a 3/4-delar när det funkar som det ska
Sedan har väl brytare som kanske inte längre är så bra kondition på. Det är sådant man också får ha koll på, på dessa modeller

Re: 740 85a problem dör plötsligt

Postat: tor 04 jan 2018, 10:36
av maltez98
Bilen är fulltankad så om det sitter en pump i tanken som bara går när det är lite kvar så är det nog inte det som är fel Tror inte själv det sitter en elektrisk pump på. Det kommer inga luft bubblor och filtret är inte ens upp fyllt 1/4. När du säger att slaglängden på pumpen blir mindre menar du då själva armaturen (lilla pinnen) som sitter i motorn som blir mindre slaglängd på?

Re: 740 85a problem dör plötsligt

Postat: tor 04 jan 2018, 12:54
av lennarte
"Pinnen" in i motorn rör sig som förut, men i och med slitage i pumpen så blir rörelsen (upp och ner) på membranet inte så stor. Men om du lossar slangen vid förgasaren när motorn går och stoppar ner i en typ PET-flaska så får du en uppfattning om hur mycket bensin som verkligen kommer fram. Om det är bensinbrist den stannar av bör det ju knappast komma något alls. Du kan lossa slangen innan du startar. Och sedan vika den (eller klämma ihop den) när du lossar den när motorn går för att minimera spill.