Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Hej,

Jag har sedan en tid min farmors gamla 740 -91 ståendes hemma i garaget. Varför vet jag inte riktigt utan det blev bara så. Bilen är jättefin och hon har ägt den sedan 1993. Rostskyddsbehandlad 2 gånger och hon har alltid ställt den på Volvo om något krånglat. Alltid stått i varmgarage och jag har nog aldrig sett bilen smutsig. Tipptopp. Tyvärr bara en snik GL med en B230F med manuell låda.

Nu funderar jag på vad jag ska göra med den.

- Ställa den i ett hörn och spara den några decennier fram i tiden. Bevara den som original.
- Sälja den som veteranbil till någon innestadsbo när miljözonerna är införda i Stockholm om några år
- Sälja den nu, den kommer aldrig bli värt något ändå
- Göra ett projekt av den. Tex sätta i en T5 motor och uppdatera chassit. Kul att ha något att göra om kvällarna.

Vad tycker ni?
av Rådlös
Något av dom två första alternativen, tycker jag. Dom två sista alternativen skall du stryka ut så att dom blir obefintliga.
Detta förutsätter naturligtvis att du har utrymme och resurser för att ställa av en bil för flera år framåt.
Användarvisningsbild
av Derank
att bara ställa en bil i 15-20år mår den nog inte så bra av, allt i mekanisk väg lär ha kärvat ihop och allt gummi torkat ut, och all plast i inredningen lär torka sönder. Jag skulle åtminstonde försökt rasta den liet då och då.

Men visst kan det vara kul att spara den i 20år om man har ytrymme för det.

Roligast ( och det jag själv skulle ha gjort ) är att dänga i en T5a
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Ett T5-bygge är ju i princip ett ekonomiskt slukhål. De kostar mycket pengar och tid, men visst kan det bli roligt.

740 som spekulationsobjekt är svårbedömt minst sagt. Men har man plats och möjlighet att låta en bil stå inne under långa perioder så visst kan det kanske vara en ide.
Användarvisningsbild
av snepo
Kan väl bli värd pengar någon gång. Finns väl inte många original 740 kvar. De få jag ser här i stan,är sönder stylade. Eller ombyggda till A-traktor
av nivenko
Är den i det skick som du säjer kommer du inte att behöva vänta så länge innan den stiger i värde. Om inte annat så ökar den nog när den fyller 30 bast. Vad du än gör, förstör inte en pärla genom att modifiera den!
Användarvisningsbild
av Frrla
Ja säger såhär jag då. Gör precis som DU vill med DIN bil. Du kommer ångra dig vilket fall.
Gör man någonting kostar de pengar.
Står det kostar de pengar.
Säljer man får man pengar, men de kunde alltid blivit mer/mindre.

Sen har jag märkt att köp å säljmarknaden går upp å ner hela tiden med dom här bilarna nu. En del verkar tro dom är värd guld i sin vikt å andra ger bort dem. Lite lätt förvirrad marknad än så länge, ungefär som de va med 240 för några år sen och fortfarande svänger de där en del. Speciellt med dom lite finare
Användarvisningsbild
av lennarte
Tänk på att 2021 (det är inte långt dit) blir den skattebefriad och behöver bara besiktigas vart annat år. Då lär den ju stiga i värde som andra bil eller sommarbil. Jag tycker (om du har inomhusplats) att du ska behålla den och använda den någon månad på sommaren. Då är ju skatt och försäkring inte så "betungande" (det är enkelt att "ställa av och på" idag) och "ta ställning" längre fram. Det är mycket bättre att köra (några 100 mil) på sommaren än att bara låta det stå.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]