Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1220478
Hallå där!

Har en 740 från 1988:a som inte vill starta. Den får både gnista och bensin. Om jag låter den stå några dagar så startar den kanske i två sekunder men dör direkt. Testade att köra med startmotorn utan tändstift och det sprutade ut bensin. Tänker om den kanske får för mycket bensin att den dränker tändstiften men ingen aning om vad som gäller att byta ut då. Några tankar/idéer?
Har en b230e motor.
Senast redigerad av 1 HelluGoes, redigerad totalt 0 gånger.
#1220494
Om stiften är genomblöta så kolla på BTR-en. Den sitter i änden (frammåt) på bränslerailsen och kan (när den är trasig) läcka bensin från railsen in i insuget genom den klena vakuumslangen. Lossa den slangen och prova att starta. Tändstift som varit genomblöta kan vara svåra att få till att fungera igen.
#1220505
Jag var lite snabb med svaret kanske,. Just -88 finns 2 typer av insprutningsmotorer, dels den gamla B230E motorn med K-Jetronic mekanisk insprutning och B230F med LH-Jetronic elektronisk insprutning. Det skiljer ganska mycket mellan dessa utföranden så har du B230E motorn så glöm vad jag skrev ovan.
#1220556
lennarte skrev:Jag var lite snabb med svaret kanske,. Just -88 finns 2 typer av insprutningsmotorer, dels den gamla B230E motorn med K-Jetronic mekanisk insprutning och B230F med LH-Jetronic elektronisk insprutning. Det skiljer ganska mycket mellan dessa utföranden så har du B230E motorn så glöm vad jag skrev ovan.
Ber om ursäkt, skulle skrivit att jag har en b230e i original inlägget.
sicnarf skrev:Kolla kamremmen. Byt tänd modulen. Sist kolla tändboxen.
Tändmodulen, är det "hallgivaren"?
#1327526
Ledsen att dra upp en gammal tråd men ville bara skriva att den startar och går när styrtrycksventilen byttes. Jag är fortfarande skeptisk till att den går 100% men måste renovera den lite innan jag kan köra med den.

Så om någon har liknande problem, testa att byta den!
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]