Sida 1 av 2
Byta paraplybussningarna på länkarmen
Postat: lör 02 dec 2017, 09:37
av Magnus308
Hej
Paraplybussningarna på min 940LTT -98 är ganska torra och det har lossnat lite gummimaterial runtom,
Tänkte byta dessa men behöver man någon press till detta eller räcker det med vanliga handverktyg?
Har sett att det finns en förstärkt version och en vanlig version av gummibussningen,
Vilken av dessa 2 är att rekommendera?
Re: Byta paraplybussningarna på länkarmen
Postat: lör 02 dec 2017, 09:55
av robinb3rgsten
Nä går med vanliga verktyg
Re: Byta paraplybussningarna på länkarmen
Postat: lör 02 dec 2017, 13:17
av Magnus308
robinb3rgsten skrev:Nä går med vanliga verktyg
Tack för snabbt svar, Någon som vet vad skillnaden är mellan dessa förstärkta bussningar och vanliga?
Står att dom inte till min passar 940 -98 har det funnits olika länkarmar på svensksålda 940?
https://www.mekster.se/bussning-kit-for ... gLy1_D_BwE
Re: Byta paraplybussningarna på länkarmen
Postat: lör 02 dec 2017, 21:12
av lennarte
Blev nyfiken och kollade på "nätet"
https://www.l-m-r.se/p/paskrea/paskrea- ... retan.html
Där står att det är förstärkta bussningar i
poluyretan, och dom passar tydligen inte i bilar med bärarmen i
aluminium. Varför vet jag inte, de står inte. Det kanske inte dom "vanliga" gör heller???
Re: Byta paraplybussningarna på länkarmen
Postat: sön 03 dec 2017, 11:33
av White
Alulänkarmarna är annorlunda utformade, därav passar det inte! Men på din -98 sitter det "vanliga" länkarmar och länkarmsstag.
Kan varmt rekommendera paraplybussningar i poly. Kör med det sedan några år tillbaka.
Re: Byta paraplybussningarna på länkarmen
Postat: sön 03 dec 2017, 12:43
av lennarte
På min (745 -88B) var bärarmarna ganska rostiga precis där dessa byssningar sitter. Detta uppmärksammade inte jag när jag bytte alla bussningar något år efter jag fått bilen. Sedan gick ju dom nedre inre bussningarna sönder igen efter ett år eller så (väldigt dåligt vulkat) och då var paraplybyssningana också utslitna. Dom var söndertrasade mot rosten i anliggningen. Det var ganska mycket rost att knacka bort innan det blev "fast" metall, men sedan har paraplybyssningarna varit hela.
Re: Byta paraplybussningarna på länkarmen
Postat: sön 03 dec 2017, 12:53
av White
Ja det är viktigt att man får bort rostbeläggningen i bussningssätena.
Re: Byta paraplybussningarna på länkarmen
Postat: mån 04 dec 2017, 15:51
av tuuurbo
Hej ursäkta för offtopic
Men finns det både stål och alu bärarmar på 98ans 940is?
Tycker det är knasigt.
Min är visserligen 97a men jag har ALU.
Vad är skillnaden?
Vilket är bäst?
Re: Byta paraplybussningarna på länkarmen
Postat: mån 04 dec 2017, 19:47
av White
tuuurbo skrev:Hej ursäkta för offtopic
Men finns det både stål och alu bärarmar på 98ans 940is?
Tycker det är knasigt.
Min är visserligen 97a men jag har ALU.
Vad är skillnaden?
Vilket är bäst?
Är nästan övertygad om att du har i stål som sig bör, om ingen nu bytt ut dom.
Re: Byta paraplybussningarna på länkarmen
Postat: mån 04 dec 2017, 20:11
av tuuurbo
Jag får ta en bild under , visa .
För jag vet inte själv säkert.
Kollat lite på proffsdelar, speciella trimdelar företag gjort , då har dom gjort dessa i stål.
De säger att deras är extra bra till strippen och drifting.
Stål har dom gjort dessa.