Sida 1 av 1
b230f lh2.2 88a hög tomgång
Postat: ons 29 nov 2017, 17:53
av halvar89
Tjenare nu är de så att de vart 20 minus ute. Bilen börjar ge sig en tomgång på 1500 varv. Om jag drar ut slangen och håller för på tomgångsventilen så får den normal tomgång. Är den trasig eller drar tjuvluft isåfall? Den har samma tomgång varm som kall.
Edit: Var ute i kylan och testade med startgas visar inte täcken på att den tar tjuvluft, antar att tomgångventilen har hängt upp sig. har tejpat av slangar till insuget och på själva insuget så nu går den som den ska, kommer bara vara lite jobbig vid kallstart
Re: b230f lh2.2 88a hög tomgång
Postat: ons 29 nov 2017, 22:31
av lennarte
Kolla så alla slangar till vevhusventilationen sitter på plats och är hela. Sedan kan det vara vattenblandat oljeskum från vevhusventilationen som samlats i spjällhuset och hindrar gasspjället. Om motorn går på tomgång med slangarna till tomgångsmotorn pluggade så får den ju in luft någon annanstans ifrån
Re: b230f lh2.2 88a hög tomgång
Postat: tor 30 nov 2017, 14:19
av halvar89
lennarte skrev:Kolla så alla slangar till vevhusventilationen sitter på plats och är hela. Sedan kan det vara vattenblandat oljeskum från vevhusventilationen som samlats i spjällhuset och hindrar gasspjället. Om motorn går på tomgång med slangarna till tomgångsmotorn pluggade så får den ju in luft någon annanstans ifrån
Den går inte med slangarna pluggade av sig själv förns den är varm. När den är kall så får man hålla den vid liv själv
Re: b230f lh2.2 88a hög tomgång
Postat: tor 30 nov 2017, 14:36
av lennarte
Den ska inte gå på tomgång varm heller, så någonstans få den luft. Kolla noga ända från LMM till topplocket. Har du AC/ECC så har du vakuumslangar in i kupén också. + en vakuumtank innanför främre stötfångaren. Där hade jag läck på min. Den tanken sitter bara på bilar med AC/ECC
Re: b230f lh2.2 88a hög tomgång
Postat: sön 06 maj 2018, 19:10
av halvar89
Har försökt ta tag i detta problem det är som du säger de är någonstans de drar tjuvluft eller liknade, men jag är inte så hitta vars. Jag bytte tomgångsmotor för jag hade en liggandes men problemet kvarstår. kör med den pluggad just nu och tomgången är på ungefär 500-600 sådär små lågt. Har sprutat startgas runt hela insuget och slangar där emellan men är inte så hitta vars de är tjuvluft. För att bara nämna så testade jag byta lmm från kompisen bil en tväring för att utesluta att de inte var den som var trasig.
Re: b230f lh2.2 88a hög tomgång
Postat: mån 07 maj 2018, 10:53
av lennarte
Jag började men att ta bort och plugga alla slangar på insuget (en i taget) tills jag hittade. Då pluggade jag den tillfälligt och det fungerade bättre (det var andra fel också) och den är pluggad än.... Det är 5 år sedan.

Det är inte helt ovanligt att det läcker i bromsservon.
Re: b230f lh2.2 88a hög tomgång
Postat: fre 11 maj 2018, 18:31
av halvar89
lennarte skrev:Jag började men att ta bort och plugga alla slangar på insuget (en i taget) tills jag hittade. Då pluggade jag den tillfälligt och det fungerade bättre (det var andra fel också) och den är pluggad än.... Det är 5 år sedan. 
Det är inte helt ovanligt att det läcker i bromsservon.
Får ta och kika på de kör på pluggad tomgångsmotor å till i insuget, ligger sådär tvär lågt men de är bättre en 1500 iallafall.
Re: b230f lh2.2 88a hög tomgång
Postat: mån 14 maj 2018, 11:48
av lennarte
Har du (eller någon annan) försökt "ställa" tomgången men stoppskruven i spjällhuset kanske?? Då får man göra en inställning på det. Spjället ska alltid vara (i princip) helt stängt vid tomgång. Kanske läge att göra en ordentlig rengöring av spjäll och spjällhus också. Det kan vara "slitkanter" i huset som man får ta med fint slippapper som gör att gasspjället "fastnar".