Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av holmboe
Runt 110km/h så kommer vibrationer i ratten. Vibrationerna kommer ca en gång i sekunden och är väldigt rytmiska. Det låter i bilen och du kan känna dom i ratten, ja i hela bilen. Låter typ: Brr--Brr--Brr--Brr. Lika oavsett om man har sommar eller vinterdäck.
Några tips om vad det kan vara?

Hälsningar Janne
Användarvisningsbild
av Loner
Skeva bromsskivor?

/L
av holmboe
Kan vara så men jag tycker att det borde låta annorlunda då. Mycket snabbare om man kör 110. Det här är långsammare.

--janne
Användarvisningsbild
av enpc
Hissa upp framvagnen så hjulen hänger fritt. Ta sedan ett ordentligt tag om framhjulen typ kl 11 & kl 2 och försök rucka hjulen fram & tillbaka. Om du känner ett glapp då så behöver du byta styrlederna på bilen :( . Då vet du vad dina vibrationer beror på. Du kan även kika in på lederna när du ruckar hjulet för oftast ser man även vart det glappar. Om skivorna är skeva så märker du starka vibrationer vid inbromsningar. Tror som sagt på lederna i framvagnen...det är ju ett ganska vanligt fenomen :???:
av holmboe
Är spindellederna det samma som styrlederna?

--janne
Användarvisningsbild
av enpc
Hej
Nej det är kulleden folk kallar för spindelled. Den fäster fjäderbenet med bärarmen. Styrlederna är två stag som som sitter skruvade i styrväxeln i ena änden och i P-ändarna i andra änden. Om du tittar så ser du ett långt stag med gummidamask det är det "inre" styrstaget. Det sitter ihop skruvat med P-ändan (yttre styrstag) som i sin tur sitter skruvad i fjäderbenet. :D
av holmboe
Ok, tack. Ska kolla om det kan vara det som är problemet.

--janne
av rapid114
är nog nåt bromsok som jävlas kolla om nån av hjulen är varma
efter några km

Fick sålt mina gamla 18" igår, sa[…]

Hej Jag har en Volvo S80 -04 som är tillverka[…]

Volvo car UX

Fick mejl idag.. "Dina skärmar får[…]

Bensinpriser v2

Så är det ju. Men en sjudubbling fr&ar[…]