Sida 1 av 3

(LÖST) Byta servo-olja, luftfilter, 740 '88 B230F

Postat: lör 14 okt 2017, 17:21
av Wikzak2
Löst:
Trög servo - Mobil 220 ATF olja (samma som ska vara i automatlådan) spolades genom systemet. Blev mycket bättre efter det. Servo-oljabehållaren behöver nog rengöras bättre än vad jag gjorde då oljan tappade färg rätt snabbt. Den övre, tunnare slangen från behållaren är retur som man tappar ur den gamla oljan.
"Skumgummikudde" på undersidan av luftfilter: Ska vara kvar. Troligtvis grovfilter.

Funderar på att spola mitt servosystem (trög styrning och färgen på oljan är rostbrun) och har följande två frågor:
- Vilken ATF-olja ska man ha? Castrol Dexron II är det jag lutar mot istället för Dexron III då jag hört att II är snällare mot packningar.
- Vilken är returslangen?
*bild borttagen då länk inte funkar*

Sen en väldigt pinsam fråga..
- Har köpt nytt luftfilter på biltema och den har någon sorts skumgummikudde på ena sidan och fattar inte om man ska ta bort den eller inte (Kanske bara där för att det inte ska komma in skit under förvaring?)? Åt vilket håll den ska ligga vet jag dock i alla fall. :oops:
*bild borttagen då länk inte funkar*

Re: Byta servo-olja, luftfilter

Postat: lör 14 okt 2017, 17:35
av Arne
Det är en speciell servoolja du ska använda. Finns hos Volvo återförsäljaren och är grön till färgen.
Du ska inte ta bort skumgummi tätningen, den ska sitta uppåt.

Re: Byta servo-olja, luftfilter

Postat: lör 14 okt 2017, 18:15
av Wikzak2
Då får jag ringa de på måndag och beställa.

Uppåt? Näe, det kan väl inte stämma. :)
Jag har gjort som på dessa videor.



Är visserligen inte till 740 men verkar ju vara monterat på samma sätt.

Re: Byta servo-olja, luftfilter

Postat: lör 14 okt 2017, 18:22
av White
Arne skrev:Det är en speciell servoolja du ska använda. Finns hos Volvo återförsäljaren och är grön till färgen.
Du ska inte ta bort skumgummi tätningen, den ska sitta uppåt.
Det är nog inte tätningen han menar, det är skumgummit på undersidan av filtret.

Det ska vara ATF Dexron II eller Dexron III i servon på 7/900.

Re: Byta servo-olja, luftfilter

Postat: lör 14 okt 2017, 19:02
av Wikzak2
Jag kanske formulerade mig lite klumpigt. Det är alltså det svarta (inte gummi när jag tänker efter, påminner om isoleringsmaterial) jag undrar om det ska vara kvar.

Ska det svarta vara kvar eller ej?

Volvos egna CHF-olja (om jag förstått rätt?) eller ATF i servo, verkar vara två olika läger vad gäller denna diskussion av att döma från alla trådar jag läst. Vad jag läst så är Volvos olja bättre i låga temperaturer och om Volvo nu har "gjort" en egen olja som de anser är bäst borde man väl använda den?

Någon som vet vilken slang jag ska koppla in mig på för att spola servosystemet?

Re: Byta servo-olja, luftfilter

Postat: lör 14 okt 2017, 19:13
av White
Jag TROR att skumgummit ska vara kvar, det är nog ett grovfilter.

Det SKA vara ATF i din servo! Det står även i instruktionsbok och Volvos egen verkstadshandbok om 7/900, men det gör givetvis du som du vill.

Re: Byta servo-olja, luftfilter

Postat: lör 14 okt 2017, 20:03
av Wikzak2
Låter rimligt.

Ja, nu tänkte jag helt fel. Den tråd där det pratades om CHF-olja handlade om V70 när jag tänker efter. Givetvis ska det vara ATF-olja, står ju i manualen. :D Däremot vad gäller II eller III, spelar det någon roll vad gäller packningar etc?

Re: Byta servo-olja, luftfilter

Postat: lör 14 okt 2017, 20:27
av White
Nej Dexron II eller Dexron III spelar ingen roll. Det som skiljer är att Dexron III är anpassad för att skona elektronik i lådorna, annars är det samma ATF.

Re: Byta servo-olja, luftfilter

Postat: lör 14 okt 2017, 23:02
av Wikzak2
Okej, då singlar jag slant om det då!

Då återstår bara att ta reda på vilken av slangarna som är retur så ska det fixas.

Re: Byta servo-olja, luftfilter

Postat: sön 15 okt 2017, 07:42
av NilsO
Returslangen är den som går mellan behållaren och styrväxeln. (Den andra går mellan behållaren och servopumpen.)