Sida 1 av 2

Växling automatlåda

Postat: lör 30 sep 2017, 08:48
av mikethebik
Upplever att min nyinköpta 960 -96 växlar sent från 3:an till 4:an, vill överhuvudtaget inte växla upp till 4:an under 60 kmh. Börjar fundera över om lådan har "fastnat" i sportläget?
Har bytt olja i lådan, eller snarare tvättat ur den inuti med frekventa byten som jag skrivit om i en annan tråd, lådan blev mycket bättre efter det men oviljan att växla upp till 4:an under 60 kmh kvarstår.
I övrigt funkar lådan perfekt, vid start växlar den upp till 2:an snabbt, 3:an går i vid typ 40kmh, lockup går i men sedan händer inget förrän vid 60 kmh
Allt detta givetvis vid "normal" körning.
En lustig detalj, om jag kör med driven ilagd i 55 kmh och för spaken till läge 3 så verkar det som att lockup går i på 3:ans växel.
Är lite irriterande då väldigt mycket av vardaglig körning ligger i spannet mellan 40-60 kmh, mycket varv och soppa i "onödan"
Någon som har något tips, har sökt på olika forum men inte hittat något. Relä? styrenhet?

Mike

Re: Växling automatlåda

Postat: lör 30 sep 2017, 09:00
av White
Har du kickdownwire på den lådan? I så fall kan det vara att du behöver slaka lite på den, men ta bara ett par tiondelar i taget!

Re: Växling automatlåda

Postat: lör 30 sep 2017, 09:17
av mikethebik
Har inte tänkt på just detta, ska ut i garaget och kolla!

Mike

Re: Växling automatlåda

Postat: lör 30 sep 2017, 09:33
av mikethebik
Nix, ingen kick-down-wire, enda extra-wire är till farthållaren, antar att kick-down på denna lådan sköts av styrenheten.

Mike

Re: Växling automatlåda

Postat: lör 30 sep 2017, 12:12
av White
Hmm... Undrar om det litter någon givare på gaspedalen som talar om för lådan när det är dax för kickdown då? Kanske något som går att justera?

Re: Växling automatlåda

Postat: lör 30 sep 2017, 14:33
av frasse4
Är det skillnad i växlingspunkter på S och E då? Lock-up på 3:an är helt normalt på denna lådan

Re: Växling automatlåda

Postat: lör 30 sep 2017, 19:20
av mikethebik
Saxat ur instruktionsboken,"Sportprogram, lådan växlar upp och ner vid högre varvtal för bättre prestanda, ekonomiprogram, lådan växlar med hänsyn till bästa bränsleekonomi".
Funderar om något relä hängt sig så att lådan ligger kvar i S-läge?
Har provat att skifta mellen S och E under körning och upplever ingen skillnad. Någon som vet hur det är kopplat, via relä eller enbart styrenheten för lådan?

Mike

Re: Växling automatlåda

Postat: lör 30 sep 2017, 20:41
av Nicolai
Visserligen en annan låda, men min gamla 740 med 4
-växlad automat hade någon form av elektronisk begränsning som hindrade 4:an från att gå i före ca 65 km/h. När väl 4:an var i kunde den ligga i ner till ca 50 km/h om man rullade i nedförsbacke eller på plan mark. Så jag tycker inte att det låter så anmärkningsvärt att 4:an går i vid 60 km/h.

Re: Växling automatlåda

Postat: lör 30 sep 2017, 20:47
av mikethebik
Det kanske är den enkla sanningen, lådan växlar helt enkelt ej upp förrns vid 60 kmh, känns dock som ett steg tillbaka då min första bil 1980 var en 164 E 1974 med automatlåda, när man släppte gasen även vid låga hastigheter gick lådan upp på 3:an, som var högsta växeln på den lådan.
Jädra bra bil dessutom!

Mike

Re: Växling automatlåda

Postat: sön 01 okt 2017, 02:15
av frasse4
På min 940 med ZF22 lägger den i 4:an vid ca 55 km/h vid låglast. Men då blir det ganska mycket momentökning med konvertern mellan 55 och 80 så jag är inte säker på att den går så mycket osnålare än om det växlat upp senare.

Jag saxade lite infor från Volvos fickdatabok för 900 serien. Din automatlåda styr växlingspunkterna baserat på körprogram och gasposition. Nedanstående siffror gäller AW30/43 på 960 1996

Växel 3-4 (Gas 25%/60%/KD)
Läge E 74/144/180 km/h
Läge S 103/164/180 km/h
LÄge W 70/85/180 km/h

Lock-up i på 3:An 63 km/h och ur 45 km/h. Lock-up på 2:an försvann visst 1995...