Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Funderar på köpa avgasbandage och ha det runt katalysator innan vintern kommer. Hittade bara hos B-tema två varianter av glasfibergarn, ett aluminiumbelagt. Värmetålighet 800*C. tillfälligt 1300*C. Hur hög temperatur kommer katten i 945-97 upp till? Är glasfibergarn eldfastmaterial? Räcker B-tema´s till eller blir det aska? Vilken av de två bandagesorterna ska jag ev. välja? Tips. Tack!
Användarvisningsbild
av White
Jag hade valt bandage från Dei som bla LMR säljer. Dom billiga har en tendens i att inte vara så långlivade.

Sedan hade jag inte valt att linda katten då bandagen gärna vill hålla kvar fukt så grejerna rostar om det sitter under bilen.
av bilman
Tack White för tipset! LMR-bandage är tillverkat ifrån pulveriserad lava stenar som impregnerats i materialet. Menar du ändå att även detta bandage håller fukten kvar? Var på skroten häromveckan, de hade en stor binge full med nedmonterade kattar. Såg att några var bandagerade, bad dem att titta närmare, klippte av metallbanden och rullade ut bandaget. Bandaget dammade jätte mycket och det var inte bränt, och katten var inte rostig heller. Men ingen av de närvarande visste vad det var för material i bandaget. Eldfast måste det ju vara, annars skulle det har blivit aska. Vad tror du?
av bilman
Exakt! Särskilt om man ska till besiktningen! Sambon,s brorsa har kort väg till besiktning, fick anmärkning på avgaser, bad att köra bilen en runda och komma tillbaks, fick det, bilen gick igenom och ingen anmärkning på avgaser. Detta är särskilt viktigt om man besiktigar Nov-April. Katten måste vara minst 600 grader har jag hört för att avgasmätning skall vara rättvis. Men jag kanske har fel. Det finns säkert som dem som kan det här mycket bättre än mig. Hoppas att de hugger i och ge oss amatörer råd.
av NilsO
Men katalysatorn har inbyggd isolering. Under det yttersta plåthöljet är ett isolerande lager, sedan sitter själva katalysatorn. Därför blir den inte heller så förtvivlat varm på utsidan. (Ofta är nog främre röret minst lika varmt.)

Om bilen bara klarar avgaskraven efter speciell varmkörning är det något fel på avgasreningen. Normalt behövs bara en kort stunds normal körning för att katalysatorn ska börja arbeta, även vid många minusgrader. Avgaserna är flera hundra grader varma före katalysatorn – då spelar det ganska liten roll om det är +20°C eller -20°C på utsidan.
Nya Volvo XC70 PHEV

Nu har produktionen startat, går fortare Kin[…]

Tror du missförstår mig. Jag slå[…]

Det blev gates kamremssats.

Välkommen ut i trafiken

Den där ser ju trevlig ut, bra färgs&aum[…]