Sida 1 av 1

Ryckig gång efter byte katalysator 940 -92

Postat: fre 01 sep 2017, 23:54
av Blackthorn
Hej,

Jag har nyligen bytt katalysator till min 940 -92. Innan bytet lät den förskräckligt p.g.a. rosthål i katten men gick ändå ok med normal bränsleförbrukning (1 l/mil).

Efter bytet går motor ryckigt och Lambdalampan lyser, och återkommer också efter kvittering. Det gjorde den i och för sig innan också men då betedde sig bilen normalt. Bilen har också efter katalysatorbytet börjat dra ruskigt med bränsle, 2 l/mil (!). Innan kattbytet trodde jag att larmet berodde på avgasläckaget.

Min spontana tanke är att något är fel med lambdasonden, är det troligt? Den flyttades ju vid katalysatorbytet.

En mekaniker som jag konsulterade misstänkte luftmassemätaren, men den har ju inte rörts under eller efter katalysatorbytet, så det känns långsökt (och dyrt att byta).

Några tankar och reflektioner om vad jag borde pröva härnäst? Lutar åt att byte lambdasonden som sagt.

Re: Ryckig gång efter byte katalysator

Postat: lör 02 sep 2017, 10:06
av NilsO
Eftersom avgasreningslampan lyser så finns det felkoder att läsa ut. Det är bästa sättet att börja. Att chansa på att byta lambdasond eller andra delar är dyrt och brukar inte leda någonvart.

Bästa sättet är att man först nollställa felkoderna (enklast genom att ta ut säkring 1 en kort stund) och sedan kör med bilen. Man noterar när lampan tänds, och läser sen ut felkoderna.

Re: Ryckig gång efter byte katalysator

Postat: lör 02 sep 2017, 17:43
av Blackthorn
Tack för tipset.

Jag läste ut följande felkoder:
2-2-1 = Adaptiv lambdareglering dellast (tänder lampa)
Villkor:
Det adaptiva systemet kompenserar för långsamma förändringar av bränsle/luftblandningen.
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för mager i dellastområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2–2–1 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert, luftläckage, lågt bränsletryck, felaktiga givarsignaler.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart, eventuellt hög bränsleförbrukning, olika körbarhetsproblem.
1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning.
1-2-1 = Luftmassamätarsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
Om signalen från luftmassmätaren till styrenheten är felaktig eller saknas, får styrenheten ingen information om hur mycket luft som passerar in till motorn. Informationen behövs för att rätt bränslemängd ska sprutas in. Styrenheten sätter felkod och går in i ett nödprogram med fasta insprutningstider för att bilen ska gå att köra.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord i ledningar, anslutningar eller luftmassmätaren.
Felsymptom:
Olika typer av körbarhetsproblem, hög bränsleförbrukning.
Kanske att det då är luftmassemätaren ändå? Jag tänker att de två första larmen är en följd av det tredje?

Det märkliga är att jag hade en normal bränsleförbrukning trots miljölarmet men med hål i den gamla katalysatorn. Det var först efter katalysatorbytet som förbrukningen steg till 2 l/mil...

En annan larmlista säger följande:
2-2-1 Bränsletillförsel för dålig vid delbelastning. Symptom:Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.
1-1-3 Bränsletillförsel för svag/kraftig. Symptom: Hög bränsleförbrukning.
1-2-1 Signal från luftflödessensor frånvarande eller felaktig. Symptom: Dåliga köregenskaper, hög bränsleförbrukning.
Tankar och funderingar?

Re: Ryckig gång efter byte katalysator 940 -92

Postat: sön 03 sep 2017, 07:36
av lennarte
Det kan ju hänt något med Lambdasonden när den skruvades av eller på, dom kan ju sitta ordentligt fast. Är Lambdasonden ordentligt fast skruvad och sitter ända in i botten så packningen tätar? Det kan ibland vara svårt att "få till det" med gamla delar. Är det ordentligt tätt i skarven framför katen? Även om det är hål i katen så fungerar ju lambda regleringen om hålet är bakom Lambdasonden, men det får inte läcka in framför den.