Sida 1 av 3

Volvo 940 ft 1998 startproblem vid varm motor

Postat: lör 08 jul 2017, 11:44
av the_dolph
Som rubriken lyder vill inte alltid bilen starta när den är varm. När den har stått en stund, räcker med 5-10 minuter så startar den. Ibland startar den ej pga lutning, även vid full tank. Låter mer som bränslepumpen, finns det ngn backventil eller ngt annat som kan spöka. Kan fungera hur bra som helst en längre tid, även med varmstart men ibland så känner den för att inte starta. Igår var det en sådan dag, minst lämpliga stället. Stod med släp på återvinningsstationen och hade lång kö med stressade människor bakom mig. Efter att den hade stått 5 min i skuggan startade den. Innan stod den i solen. Har ett nytt bränslepumpsrelä liggandes i bilen men känns inte som att det är den. Om man ska byta relät, behöver man koppla bort batteriet då?

Mvh Lars

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Re: Volvo 940 ft 1998 startproblem vid varm motor

Postat: lör 08 jul 2017, 13:09
av rosse
Hej !
Det är bränslerelät det vita som sitter bakom askkoppen som paj
Peter

Re: Volvo 940 ft 1998 startproblem vid varm motor

Postat: lör 08 jul 2017, 13:15
av rosse
Du kan prova om du har ett relä tillgängligt när Volvon inte starta .Tryck ditt ett nytt (lånat) så garantera jag att den starta och kommer så göra i fortsättningen
Peter

Re: Volvo 940 ft 1998 startproblem vid varm motor

Postat: lör 08 jul 2017, 13:54
av the_dolph
Behöver man koppla ur batteriet för att byta relät?

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Re: Volvo 940 ft 1998 startproblem vid varm motor

Postat: lör 08 jul 2017, 17:00
av frasse4
Nej av med tändningen och byt bara

Re: Volvo 940 ft 1998 startproblem vid varm motor

Postat: lör 08 jul 2017, 18:25
av NilsO
Det finns också det sk radioavstörningsreläet som kan ge liknande problem. Det är svart och sitter på insidan av vänster framskärm på din bil.

Re: Volvo 940 ft 1998 startproblem vid varm motor

Postat: lör 08 jul 2017, 18:53
av the_dolph
Hur kan det relät påverka att bilen ej startar?

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Re: Volvo 940 ft 1998 startproblem vid varm motor

Postat: lör 08 jul 2017, 19:22
av lennarte
Dessa båda relä som nämns styr spänning till spridarna (radioavsörningsrelät) och bränslerelät är ett "systemrelä" som styr spänning till bränslepumpen, Lambdasonden, bränsleboxen, LMM-en och inderäkt till boxen för tändsystemet. När dom blir gamla kan det bildas "kallödningar", d.v.s en del lödningar i reläerna kan det bli värme/kyla effekter på så det kan fungera när motorn är kall. Reläna blir ju varma när dom får "arbeta".

Re: Volvo 940 ft 1998 startproblem vid varm motor

Postat: lör 08 jul 2017, 21:57
av the_dolph
Hur byter man radioavstörningsrelät?

Skickat från min D6503 via Tapatalk

Re: Volvo 940 ft 1998 startproblem vid varm motor

Postat: lör 08 jul 2017, 22:40
av the_dolph
Vart kan man hitta ett nytt om det skulle vara pajj

Skickat från min D6503 via Tapatalk