Sida 1 av 1
940 problem med kamrem som rappar/glider
Postat: mån 29 maj 2017, 17:34
av Müller1992
Tjena har ett problem med min b230fk motor den det jag har gjort med motorn nyligen är att jag har bytt topp på motorn från en 530 till en 531 som är rikt planad och ventilerna är täta med en vx3 kam vid bytet så följde jag alla konstens regler med bultar och allt men till problemet nu när jag ska sätta på kamremmen ställer allt på 0 sen spänner fast allt och ska prov startar och den hostar till men sen händer inget mer efter första hosten när jag sen går ut och tittar på markeringarna så har den glider/rappar iväg från 0 punkterna även fast jag roterar motorn för hand hur många varv som helst vad är felet blir sjukt trött på det! snäll hjääälp mig blir så trött på den x)
Re: 940 problem med kamrem som rappar/glider
Postat: mån 29 maj 2017, 17:39
av Wizzman
Med nollpunkterna menar du markering på respektive drev jämfört med motorn?
För en eventuell markering på remmen kommer inte stämma förrens efter ett visst antal varv igen.
Annars kan det inte vara så mycket mer än att spännaren inte är OK, hur känns remspänningen?
Re: 940 problem med kamrem som rappar/glider
Postat: mån 29 maj 2017, 18:09
av Müller1992
Tack för respons! =D
Japp det är så jag menar motor står på 0 och remmen stämmer överens med alla drev när jag kränger på remmen
Jo det vet jag men när jag snurrar motor manuellt flera flera varv så stämmer det ändå inte tyvärr
Remspäning känns som det ska typ hur "mycket" Slackare ska det vara?
Funderar på om fjädern har blivit mjuk också?
Re: 940 problem med kamrem som rappar/glider
Postat: mån 29 maj 2017, 20:33
av lennarte
Müller1992 skrev:Jo det vet jag men när jag snurrar motor manuellt flera flera varv så stämmer det ändå inte tyvärr
De är kanske flera 100 varv innan alla strecken stämmer igen. Men du kan vrida motorn (inte på remskivan utan på bulten i vevaxeln) tills remskivans märke står på 0 på kåpan. Då ska märket på kamaxeldrevet stämma mot ett märke på platskyddet bakom drevet. Det kan vara ett halvt varv fel, kamaxeln snurrar ju ett varv medan motorn gör 2, då vrider du vevaxeln ett varv till och då ska det stämma. Glöm alla gula märkningar. Ett bra sätt att mäta spänningen på remmen är, ta remmen över "ryggen" mellan tummen och pekfinger mitt i mellan kamdrevet och mellandrevet. Försök att vrida. Mellan c:a 45 och 90° ska en ny rem gå att vrida, inte mer.
Det går en "tänkt" linje mellan märket på kamdrevet, genom centrum på bulten i kamaxelnoch genom centrum på vevaxelremskivan. Har du vevaxelremskivan borta så går linjen "genom" märket på drevet på vevaxeln och då centrum på vevaxeln
kamremvohc.gif (3.74 KiB) Visad 788 gånger