Sida 1 av 3
motorbyte från b230f till b230fk
Postat: sön 23 apr 2017, 22:38
av dolmak
Tjena, Har en 940 ja tänkte ta motorn och lådan ifrån och hinka i min 745a. Har läst på en del men vill klargöra och kanske komma i kontakt med folk som kan detta bättre. som jag förstår det så ska jag ta hela kabelhärvan från 940in till 740in och löda in spridarmotsånd? men finns inte redan det i 940in? och flytta över boxarna såklart. Sen hur blir det men m90 lådan tar man växellådsabalken från 940in då? skulle va kul om nån som kan detta kan hjälpa till lite. :)
Re: motorbyte från b230f till b230fk
Postat: mån 24 apr 2017, 06:53
av SA4AQS
Ja du flyttar över alla grejer från 940:n där spridarmotstånd redan finns. Ja balken ska också med har även för mig att kardan ska med.
Re: motorbyte från b230f till b230fk
Postat: mån 24 apr 2017, 08:06
av lennarte
Sedan är det ju "det vanliga" tjatet om kolla med Bilprovningen. Om du ska besiktiga den så stämmer det ju inte med nuvarande reg.papper så du måste registreringsbesiktiga den. Det brukar inte vara några problem med den måttliga effekthöjning (det är vridmomentet i motorn dom kollar) som FK motorn ger. Ännu lättare är det om 740-in är en 88B (-89) eller nyare. Då är det samma bottenplatta (större bromsar bl.a) som 940.
Det underlättar också betydligt om man har båda bilarna på samma plats när man "utför transplantationen" :lol:
Re: motorbyte från b230f till b230fk
Postat: mån 24 apr 2017, 17:59
av dolmak
Jo precis har ju en 940 som jag tar allt ifrån så det inte bli att man saknar en massa grejer o så. Det är ju en 88a har ja för mig så hur blire då?
Re: motorbyte från b230f till b230fk
Postat: tis 25 apr 2017, 10:43
av lennarte
dolmak skrev:Det är ju en 88a har ja för mig så hur blire då?
Det är lite svårt att tyda när du skriver 88a. Är det då en "äkta" årsmodell 1988 så står det årsmodell 1988 i regbeviset. Är det en "falsk" -88 så står det årsmodell 1988
B i reg.beviset. Då är det en bil av -89 års modell som är tillverkad efter semestern 1988 och är mycket ändrad i chassiet och även motorstyrningen jämfört med om den tillverkats
före semestern. Det finns t.ex inga "A" eller "E" motorer längre utan bara "F" som fanns sedan tidigare. Då med en annan motorstyrning (liknande). Detta beror på att lagen för avgasreningen skärptes ordentligt 1989-01-01 och dom bilar dom registrerades
före 1988-12-31 slapp dom hårdare kraven fast dom i många fall var utrustade på samma sätt, och kallas då "officiellt" för årsmodell
1988B.
Detta har egentligen ingen betydelse för motorbytet som sådant eftersom du ska "ta allt" från din 940, men kan ha betydelse
om du senare vill ta ut högre effekt. Det skiljer ju nästan inget mellan FK och FT motorn mer än högre laddtryck och då högre effekt. Och då kan det vara bra med ett kraftigare chassi och större bromsar. Sedan när du flyttar över elsystemet får du med (på köpet) diagnostikboxen så du kan läsa av felkoder och där finns även enklare felsökningsprogram inbyggt.
Som sagt kolla med Bilbrovningen
innan du börjar så slipper du göra om
Re: motorbyte från b230f till b230fk
Postat: tis 25 apr 2017, 12:37
av dolmak
Det är inte en 88b för har inte diagnosboxen, ja jag får ringa in till bilprovningen och kolla med dom om detta men det är inga problem alltså att göra själva motor bytet?
Re: motorbyte från b230f till b230fk
Postat: tis 25 apr 2017, 12:49
av lennarte
Det kommer säkert att "dyka upp" grejer som man inte tänkt på från början, men bilarna är i stort sett identiska så några större problem ska det inte vara. Mycket jobb med kabelhärva och sådant men i "det stora hela" ska det inte vara några problem.
Re: motorbyte från b230f till b230fk
Postat: tis 25 apr 2017, 17:16
av dolmak
jo precis men det finns ju bilar med det och som då tyder på att det är fullt möjligt att få det att funka samt att bessa. det jag tänker på nu är ifall man kan köra med 740ins mätarhus och hur det blir med kopplingen då det är hydralisk på 940in ?:-/
Re: motorbyte från b230f till b230fk
Postat: tis 25 apr 2017, 19:18
av lennarte
dolmak skrev:jo precis men det finns ju bilar med det och som då tyder på att det är fullt möjligt att få det att funka samt att bessa. det jag tänker på nu är ifall man kan köra med 740ins mätarhus och hur det blir med kopplingen då det är hydralisk på 940in ?:-/
Som jag sa, det dyker upp problem hela tiden. Har du vajer till kopplingen så får du ta pedalstället med huvudcylindern från 940-in. Det bör gå att passa in. Med vajer koppling drar du fram kopplingarmen, på hydraulisk så trycker du bak kopplingsarmen så det är nog inte lätt att bygga om . Nödfall får du leta upp en 740 och plocka pedalstället. Jag har en -88B, och där är hydraulisk koppling. Du kan inte använda din gamla sprängkåpa p.g.a att 940 (liksom 740 från och med -88B) har en vevaxelgivare i kåpan som hör till tänd och bränslesystemet.
Re: motorbyte från b230f till b230fk
Postat: tis 25 apr 2017, 20:09
av dolmak
kan ju ta sprängkåpan från 940in kommer ta hela skiten därifrån. eftersom jag ska ta kabelhärvan med så följer ju kabeln med till vevaxelgivaren.