Ett irriterande växelådsbeskymmer
Postat: sön 02 apr 2017, 10:30
Bilen har jag haft sedan 29 januari och problemet har varit hela tiden, förra ägaren sa att växelåds givaren är byt förra året med glappar nu. Men jag ser det som osannolikt att den skulle glappa men läs nedan och säg om jag har fel.
Jag konstaterade efter köpet att det saknades 2liter olja i lådan som jag fyllde på utan förändring till det bättre eller sämre rörande växlandet.
I veckan lämnade jag in min bil med AW30-43LE automatlåda för sköljning och filter/sil byte. ATF Dextron III hälldes i lådan.
Jag fick tillbaka bilen dagen efter. Han som hade gjort arbetet sa att oljan såg "väderbiten" ut men inte direkt dålig och att det inte fanns klägg eller partiklar i tråget, jag fick det gamla filtret tillbaka (Bilia kallar det sil) och där i ser man bara ett par flaggor av metal spån inget mer.
Efteråt märker jag en skillnad i att den växlar mjukare och mer obemärkt (så länge man inte låter den växla vid 6000rpm)
Men mitt problem kvarstår och nu vet jag inte hur jag ska gå vidare.
Tankar och förslag tas emot väldigt gärna.
Problemet är att pilen och disco belysningen i program väljaren börjar när Lockupen halkar ur på fyrans växel. Blinkar inte lamporna när jag startar och kör runt på bara 3:an så börjar aldrig lamporna att blinka.
Ingående beskrivning:
Om jag för växellådsgivaren till läge 3 så går lockupen in på 3an precis som det ska och det fungerar klander fritt.
Men kör jag på D och låter det gå upp på fyran för att sedan lockupen ska gå i så går den i utan problem men den är bara i för 3-4sec sedan går den ur och pilen börjar blinka i instrumentklustret och discot startar, men bilen fungerar ändå klander fritt , jag kan köra precis som vanligt, jag har 1,2,3,4:ans växlar. Jag saknar bara lockupen.
Alltså lådan går inte i något nödläge, utan stannar jag så börjar jag på ettans växel igen.
Om jag har lockupen på 3an efter att den har misslyckats på fyran vet jag inte för det kom jag på nu att jag inte har provat.
Men för att lådan ska försöka få i lockupen på fyran igen så måste jag stänga av bilen i 5-10min sen gör han ett nytt försök med samma resultat. Då är det dock redan disco belysning. Så lådan jobbar på precis samma sätt med eller utan disco belysning.
Jag har kört i 80 med lockupen i på 3an i över 2mil utan problem.
För att lamporna ska slockna behöver bilen stå ostartad ett par dagar eller köras korta sträckor. Om strömmen bryts hjälper, vet jag inte.
Bilen används nu endast att pendla till och från jobbet 2,5mil x2 per dag 80-60 sträcka hela vägen.
Disco belysning= W och E alt S blinkar om vartannat tillsammans med pilen.
Många tack på förhand!
Jag konstaterade efter köpet att det saknades 2liter olja i lådan som jag fyllde på utan förändring till det bättre eller sämre rörande växlandet.
I veckan lämnade jag in min bil med AW30-43LE automatlåda för sköljning och filter/sil byte. ATF Dextron III hälldes i lådan.
Jag fick tillbaka bilen dagen efter. Han som hade gjort arbetet sa att oljan såg "väderbiten" ut men inte direkt dålig och att det inte fanns klägg eller partiklar i tråget, jag fick det gamla filtret tillbaka (Bilia kallar det sil) och där i ser man bara ett par flaggor av metal spån inget mer.
Efteråt märker jag en skillnad i att den växlar mjukare och mer obemärkt (så länge man inte låter den växla vid 6000rpm)
Men mitt problem kvarstår och nu vet jag inte hur jag ska gå vidare.
Tankar och förslag tas emot väldigt gärna.
Problemet är att pilen och disco belysningen i program väljaren börjar när Lockupen halkar ur på fyrans växel. Blinkar inte lamporna när jag startar och kör runt på bara 3:an så börjar aldrig lamporna att blinka.
Ingående beskrivning:
Om jag för växellådsgivaren till läge 3 så går lockupen in på 3an precis som det ska och det fungerar klander fritt.
Men kör jag på D och låter det gå upp på fyran för att sedan lockupen ska gå i så går den i utan problem men den är bara i för 3-4sec sedan går den ur och pilen börjar blinka i instrumentklustret och discot startar, men bilen fungerar ändå klander fritt , jag kan köra precis som vanligt, jag har 1,2,3,4:ans växlar. Jag saknar bara lockupen.
Alltså lådan går inte i något nödläge, utan stannar jag så börjar jag på ettans växel igen.
Om jag har lockupen på 3an efter att den har misslyckats på fyran vet jag inte för det kom jag på nu att jag inte har provat.
Men för att lådan ska försöka få i lockupen på fyran igen så måste jag stänga av bilen i 5-10min sen gör han ett nytt försök med samma resultat. Då är det dock redan disco belysning. Så lådan jobbar på precis samma sätt med eller utan disco belysning.
Jag har kört i 80 med lockupen i på 3an i över 2mil utan problem.
För att lamporna ska slockna behöver bilen stå ostartad ett par dagar eller köras korta sträckor. Om strömmen bryts hjälper, vet jag inte.
Bilen används nu endast att pendla till och från jobbet 2,5mil x2 per dag 80-60 sträcka hela vägen.
Disco belysning= W och E alt S blinkar om vartannat tillsammans med pilen.
Många tack på förhand!