Sida 1 av 1

Volvo 940 - Varmeproblem

Postat: ons 29 mar 2017, 23:26
av ddybing
Hei!
Jeg har en 940 med BF230FB hvor jeg sliter litt med varmen i kupeen. Motoren når raskt arbeidstemperatur og holder seg jevnt på 90 grader. Termostaten mener jeg er på 87 grader.
Da jeg kjøpte bilen for tre år siden syntes jeg det var ganske dårlig varme, og jeg spylte derfor igjennom systemet flere ganger før jeg helte på ny kjølevæskeblanding. Dette hjalp veldig, men det ble dårligere etter hvert.

For ca ett år siden byttet jeg til et nytt register.Dette gav i starten god varme, men det tok bare et par uker før det var like dårlig igjen. Da jeg tok ut det gamle registeret var kjølevannet ganske skittent, og det var en del rust i selve kjølevannet.
Min teori er at motorblokken har begynt å ruste i kjølekanalene, og at det er biter fra denne som tetter igjen registeret.

Er det "vanlig" at disse motorene ruster fra innsiden? Noen med lignende problem?

Slik så kjølevannet ut forrige gang jeg byttet det.
[youtube]szydd35EZN4[/youtube]

Re: Volvo 940 - Varmeproblem

Postat: tor 30 mar 2017, 04:20
av gnestakalle
Vilken typ av antifreese nyttjar du? Är register detsamma som tempgivare? Du bör nyttja en 92 graders termostat.

Mvh GK

Re: Volvo 940 - Varmeproblem

Postat: tor 30 mar 2017, 17:05
av lennarte
Det finns 2 olika typer av glykol, en billigare typ, Etylenglykol, mycket giftig, sedan finns det Propylenglykol som ör dyrare men mer miljövänlig. Var för sig fungerar det lika bra, men blandar man dom så tar dom ut varandra (fungerar inte) och det kan bildas en brun sörja. Jag tycker du ska spola rent kylsystemet igen, noga. Köra en stund på rent vatten, hälla i typ kylarrensning (ska funka med vanligt diskmaskinmedel, har ej provat), kör en runda igen eller låta den stå på tomgång. Sedan spolar du igenom kylsystemet igen. Du kan spola värmepaketet "för sig själv" så du vet att också det är rent, och spola motorn genom den nippel (eller det hål) som sitter bakom 4-de cylindern under grenröret. Det är där man ska tömma kylsystemet om man ska få ut allt vatten i motorn. Sedan tycker jag (som "gnestakalle" skriver) att du ska köpa en 92° termostat.

Re: Volvo 940 - Varmeproblem

Postat: tor 30 mar 2017, 17:37
av ddybing
Hei, takk for alle svar! :-)
gnestakalle skrev:Vilken typ av antifreese nyttjar du? Är register detsamma som tempgivare? Du bör nyttja en 92 graders termostat.
Jeg bruker det blå antifrysemiddelet som man får kjøpt på Biltema. Register vil vel på svensk være värmeväxlare eller värmepaket. :-)

Takk for mye god nformasjon, lennarte! Siden du nevner at den rimeligste varianten her, Etylenglykol, er billigst så vil jeg regne med at det er denne som brukes i antifrysmiddelet Biltema selger? Vil et dyrere middel være et bedre valg - i tillegg til å være mer miljøvennlig? :-)

Re: Volvo 940 - Varmeproblem

Postat: tor 30 mar 2017, 19:06
av lennarte
Var ute i garaget och kollade för säkerhets skull, Biltemas blå glykol är Etylenglykol. Det kan ju vara rester av gammal glykol av den andra sorten som blivit kvar sedan tidigare som orsakar "sörjan". Hade det varit rost i kylsystemet hade vattnet varit helt "ogenomskinligt".

Re: Volvo 940 - Varmeproblem

Postat: tor 30 mar 2017, 21:01
av ddybing
Takk for at du sjekket :-)

Da skal jeg se om jeg kan få tak i et slikt rensemiddel som du beskrev, og forsøke en ny rens av kjølesystemet samt varmeregisteret. Det er tydelig at det er noe rusk igjen i systemet, med tanke på det jeg fant ved siste tapping av kjølevannet.

Volvo er jo kjent for god varme, og jeg har skjønt at 940 skal være en av de bedre - noe jeg absolutt ser fram til om det går i orden! :) 12 grader i kupeen når det er 3 ute er litt kjedelig!

Takk igjen for all hjelp og ha en fortsatt god kveld :-)

Re: Volvo 940 - Varmeproblem

Postat: fre 31 mar 2017, 07:06
av lennarte
En av medlemmarna här har beskrivit Volvos värme ungefär så här,
bra värme = dålig termostat, bra termostat hett
Held og lykke...