Sida 1 av 1
Volvo 760 b280f renovering
Postat: sön 26 mar 2017, 09:30
av Shakkn
Godmorgon forum!
Jag håller på att renovera en b280f motor. Rikta topparna och planslipa, fräscha upp ventiler och dylikt.
Men kamaxlarna var väldigt slitna så jag skulle behöva få tag på några nya eller i bättre skick iallafall.
Så till fråga...
Kan man ta kamaxlar från en 280e motor? Passar det eller vad händer? Kamarna var nämligen svåra att få tag i.
Re: Volvo 760 b280f renovering
Postat: sön 26 mar 2017, 11:32
av Rådlös
Jag vet inte så mycket om detta, men jag skulle nog kolla på några Renault - Pegeuotforum också. Motorn fanns ju även i dom bilarna. Kanske finns "färska" reservdelar t.o.m. i Fransosernas land?
Re: Volvo 760 b280f renovering
Postat: sön 26 mar 2017, 15:34
av Tilly
Jag gjorde en slagning på 760 1988 i VADIS, först med B280E och sedan B280F. Det är inte samma artikelnummer på kamaxlarna för de olika motorerna i alla fall så någonting skiljer ju uppenbarligen i originalutförande. Men kanske att det går att byta sinsemellan ändå. Exempelvis har ju inte B230E samma kamaxel som B230F heller men det går ju fint att byta ändå även om motorkaraktären och effekten förändras.
Re: Volvo 760 b280f renovering
Postat: sön 26 mar 2017, 16:34
av frasse4
Har du hört med någon motorfirma om de kan lägga på mtrl och slipa om de du har, om du kommer över specifikationerna?
Här är en till högra sidan annars
http://www.ebay.com/itm/NEW-GENUINE-198 ... 2c9efa3b3e
Re: Volvo 760 b280f renovering
Postat: sön 26 mar 2017, 20:21
av Shakkn
Rådlös skrev:Jag vet inte så mycket om detta, men jag skulle nog kolla på några Renault - Pegeuotforum också. Motorn fanns ju även i dom bilarna. Kanske finns "färska" reservdelar t.o.m. i Fransosernas land?
kan vara så, men har inte hittat så mycket ännu...
Re: Volvo 760 b280f renovering
Postat: sön 26 mar 2017, 20:26
av Shakkn
Tilly skrev:Jag gjorde en slagning på 760 1988 i VADIS, först med B280E och sedan B280F. Det är inte samma artikelnummer på kamaxlarna för de olika motorerna i alla fall så någonting skiljer ju uppenbarligen i originalutförande. Men kanske att det går att byta sinsemellan ändå. Exempelvis har ju inte B230E samma kamaxel som B230F heller men det går ju fint att byta ändå även om motorkaraktären och effekten förändras.
De var det jag funderade på med, lite mer effekt skadar ju inte, men vill bara vara säker på att det passar. :D
kan eventuellt få tag på ett par E kamaxlar om jag har tur.
Får för mig att jag har läst någonstans att man kunde sätt i E kamaxlarna och man ville trimma lite.
Re: Volvo 760 b280f renovering
Postat: sön 26 mar 2017, 20:28
av Shakkn
frasse4 skrev:Har du hört med någon motorfirma om de kan lägga på mtrl och slipa om de du har, om du kommer över specifikationerna?
Här är en till högra sidan annars http://www.ebay.com/itm/NEW-GENUINE-198 ... 2c9efa3b3e
Har topparna hos Hedströms Motor just nu.
Men han trodde det skulle bli alldeles för dyrt att renovera upp dom gamla kamaxlarna.
Tackar för tipsen!
Re: Volvo 760 b280f renovering
Postat: mån 27 mar 2017, 11:41
av lennarte
Om jag inte är alldeles felunderrättad så finns problemet med utslitna kamaxlar bara på Volvo, inte på övriga modeller med PRV-motorn. Har att göra med (på något vis) med konstruktionen av oljetråget och därmed oljepumpen som är annorlunda på Volvon än på dom framhjulsdrivna modellerna. Denna motor satt även Renault 25/30 och Alpin, Peugot 604, Citroen XM och DeLorean DMC-12 mf. (tillbaka till framtiden filmerna) Om du vill ha ut mer effekt finns det säkert något att hämta hos Alpinemodellerna. Och om du skaffar begagnade är chansen i så fall större att hitta bra kammar hos dessa modeller. Hur det passar i Volvon vet jag inte, men det är ju samma motor om än lite olika cylindervolym