Sida 1 av 2

Vart sitter relät till kupéfläkten på en 740?

Postat: tis 26 dec 2006, 20:10
av Style
Halloj!
Just skaffat första bilen, blev en 745 med en del små fel på, ett av dem är att kupéfläkten bara funkar på högsta nivån. Har kollat och mät i bilen och kommit fram till att det som spökar antagligen är en del av motståndet på de lägre nivåerna och då antagligen en del av motståndet som sitter skiljt från "den gröna klumpen". Men det skulle också kunna avra relät so mspökar, har dock inte hittat någon som helst info om vart det skulle sitta.

Nån som vet?

Postat: tis 26 dec 2006, 20:53
av Sparkz
Du kan leta dig fördärvad, det finns inget relä...
Men alla gånger är det termosäkringen på motståndet som är kass, det som är på gång att bytas här:
Bild
Finns på ELFA...

EDIT: Tänk på att det är en termosäkring, dvs den löster ut av värme. Var försiktig med lödkolven och håll i benet du löder i med en tång som leder bort värmen.

Postat: tis 26 dec 2006, 20:58
av Style
taaadaahh! Precis den som är paj, satt just och kollade på elfa vilken termosäkrin gdet kunde vara. Står 216C på den som sitter vid motståndet, ska väl ändå inte tolka det som att säkringen ska gå vid 216 grader C? Låter lite väl varmt :P

Ang. relä, i kopplings schemat ska det finnas ettt i alla fall. Är det inbyggt i motståndspaketet eller står det fel i el-schemat?

/Edvin

Postat: tis 26 dec 2006, 21:07
av Sparkz
Mmm, med AC finns det relä ja... Men det är till högsta hastigheten, och det är ju den som funkar på din.
Kolla ändringen jag gjorde på mitt förra inlägg.

216º låter bekant, stämmer nog. Det var den siffran jag hade på tungan, men jag var inte helt säker så jag skrev inget... Det är ett effektmotstånd, det är till för att bränna bort en massa effekt och då blir det varmt. Det är därför det sitter i luftkanalen för att få kylning.
Om säkringen är kass beror det på att fläkten drar för mycket ström, antagligen går den lite trögt. Ta loss och känn på den, och se om det går att smörja upp den.

Postat: tis 26 dec 2006, 21:40
av Style
Sparkz skrev:Mmm, med AC finns det relä ja... Men det är till högsta hastigheten, och det är ju den som funkar på din.
Kolla ändringen jag gjorde på mitt förra inlägg.

216º låter bekant, stämmer nog. Det var den siffran jag hade på tungan, men jag var inte helt säker så jag skrev inget... Det är ett effektmotstånd, det är till för att bränna bort en massa effekt och då blir det varmt. Det är därför det sitter i luftkanalen för att få kylning.
Om säkringen är kass beror det på att fläkten drar för mycket ström, antagligen går den lite trögt. Ta loss och känn på den, och se om det går att smörja upp den.
¨

har inte ens AC på bilen. Så det är altså 33-261-88 från elfa man ska ha?

Re: Vart sitter relät till kupéfläkten på en 740?

Postat: tis 29 apr 2008, 23:30
av erikn
Jag hittade den här tråden då jag letade info om motståndet på en 940. Min slutade fungera förutom på 5:an. Men jag gjorde så här i stället, så att jag slipper risken att lödtennet släpper.

Bild

Termosäkringen kostar bara ca 30 kr på ELFA. Anledningen till att den gått upptäckte jag sedan, fläkten gick så trögt så att den inte orkade starta på 1:an, den bara brummade. Jag plockade loss den, lyckades bara få isär den lite grann, men verkar ha fått in lite smörja så den går nu, men troligtvis inte så länge. Får byta den sedan, väldigt lätt jämfört med hur det sitter på en 240...

Re: Vart sitter relät till kupéfläkten på en 740?

Postat: mån 21 mar 2011, 19:57
av kicken
Hej
Lyfter denna tråd istället för att starta en ny.

Underar om någon vet artikelnr på motståndet på ELFA?

hittar det inte mvh johan

Re: Vart sitter relät till kupéfläkten på en 740?

Postat: tis 22 mar 2011, 01:38
av gnestakalle
Står faktiskt i tråden och jag verifierade artikelnumret, det är 33-261-88. Sök på artikelnumret på elfa.se

Mvh GK

Re: Vart sitter relät till kupéfläkten på en 740?

Postat: tis 22 mar 2011, 20:53
av kicken
oj läste ju så noga hehe vad blind man kan vara :D

Stort tack för hjälpen

mvh johan

Re: Vart sitter relät till kupéfläkten på en 740?

Postat: mån 06 feb 2012, 20:30
av vangabo
så ni säger att problemet är endast att byta ut detta motstånd. Har en 745 där det är likadant sympton. Fungerar inte på de första 3 stegen men det 4 steget funkar den utmärkt.

Är det bara att lödda om då? Och finns det en guiden hur man plockar ner skiten?

Mvh Anton