Sida 1 av 1

Volvo 945 (95) - Motor går ryckig efter kopplingsreparation

Postat: ons 15 mar 2017, 16:21
av Sampole
Hejsan !

Efter en kopplingsreparation (+ packboxbyte) i en verkstad går motorn mycket ryckig !

När jag hade lämnat bilen i verkstan gick motorn jättebra och utan några problem - men när jag hämtade bilen efter den kopplingsreparationen gick motorn mycket ryckig och det var jättesvårt att starta den på morgon.
Tomgångsvarvtal pendlar mellan 500 och 1000 varv

När jag körde dit en dag senare sade chefen att det finns ingen sammanhang mellan reparationen och det nya felet, och började att byta delar i motorn, men det hjälpte inte alls.
När han ville fortsätter och byter LMM och bränslespridare stoppade jag honom.
Jag hade betalt redan 11 000:- .

Bilen var under mellantiden hos bilprovningen för kontrollbesiktning och blev underkänt förstås.
Framförallt HC-värde var alldeles för högt HC=305 (100) , CO=1,1 (0,5) !!

Verkstadschefen påstår fortfarande att dem gjorde inget fel.

Nu ska jag försöker hitta felet själv - annars blir det absolut för dyrt.

Jag mätte spänningen vid LMM och det verkade bra, fast diagnossystem visar code 1-2-1 .
När jag dra ur kontakten går motorn mycket sämre och stannar till slut.

När jag dra ur kontakten till lambdasond blir det ingen skillnad.

Nu ska jag försöka skruva loss varvtalsgivaren vid svänghjulet, för att se om dem skadade den, när dem skruvade loss svänghjulet för att byta packningen.

Jag kunde föreställa mig att dem gjorde en misstag vid montering av svänghjulet.
Jag ska försöka kolla detta om det går, utan att ta ur hela växellådan ??

Mycket tacksam för nyttiga informationer !

Re: Volvo 945 (95) - Motor går ryckig efter kopplingsreparation

Postat: ons 15 mar 2017, 21:23
av NilsO
Jag kommer inte på något jätteenkelt sätt att kolla om de monterat svänghjulet fel, vilket de skulle kunna ha gjort.

Antagligen är det snabbaste sättet att använda tändinställningslampa. Om tändningen är helt vansinnig men motorn ändå går, så sitter svänghjulet antagligen fel.

Vad gäller luftmassemätaren så kan du felsöka genom att koppla ur den. Då ska motorn starta helt normalt och gå bra på tomgång. Om den INTE gör det så finns något annat fel, och då kan du strunta i luftmassemätaren tills vidare.

Re: Volvo 945 (95) - Motor går ryckig efter kopplingsreparation

Postat: ons 15 mar 2017, 21:37
av Rådlös
Bara en kommentar: Om svänghjulsgivaren är trasig går det inte att starta motorn över huvud taget. Det är den som ger signal till styrdatorn om hur vevaxeln står i det aktuella läget och vilken (vilka) cylinder som kommer i tur att tända och när. Uteblir den signalen, som den gör med en trasig givare, så får aldrig styrdatorn någon "triggsignal" och ger varken tändgnista eller bränsleinsprutningspuls. Styrdatorn "vet" inte ens att motorn roterar (med startmotorns hjälp) med en trasig vevaxelgivare.

Och du nämner Lambdasonden som du kopplar ur. Den jobbar inte förrän den är uppvärmd. 300°C eller något sådant (?)

Re: Volvo 945 (95) - Motor går ryckig efter kopplingsreparation

Postat: tor 16 mar 2017, 21:55
av Sampole
Hej igen !

Tack så mycket för hjälpen !

Som rekommenderad kollade jag tändningspunkt med en stroboskoplampa och kunde se att den var nu på + / - 40 vinkelgrader.
Det var ganska klart att svänghjulet var monterad på fel sätt.
Sen körde jag till verkstaden och dem fick kolla själv på det och var ganska besviken att dem hade gjort sådant misstag.

Tack tack och hejdå.

Re: Volvo 945 (95) - Motor går ryckig efter kopplingsreparation

Postat: tor 16 mar 2017, 21:56
av NilsO
Oj, präktigt misstag... bra att det löste sig!

Re: Volvo 945 (95) - Motor går ryckig efter kopplingsreparation

Postat: fre 17 mar 2017, 09:41
av S80_140HK
Blir så beklämd när jag läser såna här trådar där verkstäderna slår ifrån sig allt ansvar helt och hållet. Nu är det uppenbart att verkstaden gjort fel, du ska inte behöva betala en krona för sånt som verkstaden har bytt på måfå istället för att undersöka felet ordentligt. :evil:

Re: Volvo 945 (95) - Motor går ryckig efter kopplingsreparation

Postat: lör 18 mar 2017, 14:32
av nivenko
Fick du ersättning? Kostnader + den tid du lagt ned?

Re: Volvo 945 (95) - Motor går ryckig efter kopplingsreparation

Postat: sön 19 mar 2017, 16:38
av Sampole
Hej hej !

Nu funkar motorn som den ska - verkstaden hade nu monterad svänghjulet på rätt sätt :-) .

Jag fick tillbaka arbetskostnader(+) för dem (nästan) onödiga reparationsförsök.
Delarna som de hade bytt måste jag betala, men det var egentligen inte på onödan, de gamla delarna var ganska slitnar.

För mig var det värsta inte att de gjorde ett fel (det kan händer) - det värsta var att de inte tog för allvar mina reklamationer - jag kännde mig som ein idiot.

Men nu är det över :-) .

Hälsningar från "Sampole"