Sida 1 av 2
Volvo 945 B230FD -94 Startar ej!
Postat: tis 07 mar 2017, 21:11
av Robinaandersson
Hej!
Drygt 3 veckor sedan köpte min syster en Volvo 945 och använt den varje dag och kört över 50 mil problemfritt, hon kan ingenting men jag lovade att hjälpa henne så gott jag kan med problem som uppstår men självklart första som händer är inget jag varit med om eller kompisar.
Hon körde en bit 7 mil ungefär till våran mamma och hälsade på henne.
När hon sen ska börja bege sig hem så startar ej bilen. Oljelampan har börjat lysa hon kollade oljan och det fanns det. Dock så tyckte min halvpappa att oljan verkade "blaskig" typ som att det är blandat med bensin. Så min fråga vad kan det vara för fel? Motorn är en b230FD och jag vet ej vad felet kan vara så hjälp vad jag kan göra åt det uppskattas mycket! Gärna med bilder osv om det är något specefikt som jag ska byta ut eller så.
Tack mvh Robin
Re: Volvo 945 B230FD -94 Startar ej!
Postat: ons 08 mar 2017, 03:16
av gnestakalle
Börja med att byta olja samt filter, har inte med startproblemen att göra men det är aldrig bra att köra runt en motor med dålig olja. Kontrollera att inte kamremmen gått av, görs lämpligast genom att skruva av oljepåfyllningslocket varpå du kollar att kamaxeln rör sig när startmotorn drar runt motorn. Kontrollera sedan att det finns gnista och att det kommer bränsle till motorn. När du vrider på tändningen bör du kunna höra förpumpen i bensintanken surra i några sekunder. Om förpumpen inte funkar och det är kvarts tank eller mindre kan det förklara startproblemen.
Återkom om hur det går.
Mvh GK
Re: Volvo 945 B230FD -94 Startar ej!
Postat: ons 08 mar 2017, 12:41
av Robinaandersson
gnestakalle skrev:Börja med att byta olja samt filter, har inte med startproblemen att göra men det är aldrig bra att köra runt en motor med dålig olja. Kontrollera att inte kamremmen gått av, görs lämpligast genom att skruva av oljepåfyllningslocket varpå du kollar att kamaxeln rör sig när startmotorn drar runt motorn. Kontrollera sedan att det finns gnista och att det kommer bränsle till motorn. När du vrider på tändningen bör du kunna höra förpumpen i bensintanken surra i några sekunder. Om förpumpen inte funkar och det är kvarts tank eller mindre kan det förklara startproblemen.
Återkom om hur det går.
Mvh GK
Tack så oljelampan kan inte på något sätt ha och göra med att han ej vill starta? Ska kolla de men den står en bit bort så vet ej när det blir av att kolla på den, Tack för tipsen
Re: Volvo 945 B230FD -94 Startar ej!
Postat: ons 08 mar 2017, 12:48
av NilsO
Oljelampan lyser alltid när man vrider på tändningen, det är normalt och ska vara så. Däremot ska den aldrig lysa när motorn är igång. Så det beror lite på vad du menar.
Lampan varnar för lågt oljetryck, inte för låg oljenivå. När motorn inte är igång finns inget oljetryck, så då tänds lampan. (På så vis kan man också se att lampan och tryckgivaren fungerar.)
Re: Volvo 945 B230FD -94 Startar ej!
Postat: ons 08 mar 2017, 14:01
av Robinaandersson
NilsO skrev:Oljelampan lyser alltid när man vrider på tändningen, det är normalt och ska vara så. Däremot ska den aldrig lysa när motorn är igång. Så det beror lite på vad du menar.
Lampan varnar för lågt oljetryck, inte för låg oljenivå. När motorn inte är igång finns inget oljetryck, så då tänds lampan. (På så vis kan man också se att lampan och tryckgivaren fungerar.)
Joo de förstår jag, tryckgivaren fungerar om oljelampan lyser när tändningen är på och släcks när bilen startar eller vad menar du?
Re: Volvo 945 B230FD -94 Startar ej!
Postat: tor 09 mar 2017, 04:14
av gnestakalle
Lampan skall slockna när du startar motorn. En annan sak med oljelampans givare är att den börjar lysa först när oljetrycket är väldigt lågt; under 1 Bar, så när lampan tänds skall man stänga av motorn så fort som möjligt. Jag har en nyrenoverad 230F som skall hamna i mitt projekt och där blir det oljetrycksmätare i stället för originalgivaren så att man får lite förvarning.
Mvh GK
Re: Volvo 945 B230FD -94 Startar ej!
Postat: lör 11 mar 2017, 20:28
av Robinaandersson
Kan meddela att jag märkte ganska fort att de var kamremmen som gått, lite typiskt att ägaren sagt att den är bytt 4000 mil sen men de kan jag ju meddela att den inte var heller... Fixat nu iallafall går fint igen!
Re: Volvo 945 B230FD -94 Startar ej!
Postat: lör 11 mar 2017, 21:46
av Rådlös
Ja, så kan det bli! Egentligen borde man kräva av säljare att dom visar någon sorts kvittens på att dom har bytt så viktiga saker när dom säger så. Även om dom eller någon bekant har gjort det själv så borde dom ha ett kvitto med datum på att dom en gång har köpt remmen, och i förekommande fall, spännrullen.
För dom som inte har upplevt en brusten kamrem på en rödblockmotor, så kan man beskriva det som att motorn roterar på startmotorn som om det inte var något kompmotstånd. Den snurrar liksom lite fortare och lättare på startmotorn om remmen har gått av. Detta under förutsättning att det inte har blivit ventilsallad, men det inträffar inte på den aktuella motortypen. Bara på 16-ventilerare och K-motorn. Om man inte har någon sådan motor och öppnar motorhuven och känner lite i gliporna vid kamremskåporna med ett finger så kan man lätt märka att remmen är lös och slak. Kanske t.o.m dra ut den trasiga remmen om man får grepp om den.
Re: Volvo 945 B230FD -94 Startar ej!
Postat: sön 12 mar 2017, 12:08
av White
Gott att det löste sig. :)
Re: Volvo 945 B230FD -94 Startar ej!
Postat: sön 12 mar 2017, 20:32
av Robinaandersson
Rådlös skrev:Ja, så kan det bli! Egentligen borde man kräva av säljare att dom visar någon sorts kvittens på att dom har bytt så viktiga saker när dom säger så. Även om dom eller någon bekant har gjort det själv så borde dom ha ett kvitto med datum på att dom en gång har köpt remmen, och i förekommande fall, spännrullen.
För dom som inte har upplevt en brusten kamrem på en rödblockmotor, så kan man beskriva det som att motorn roterar på startmotorn som om det inte var något kompmotstånd. Den snurrar liksom lite fortare och lättare på startmotorn om remmen har gått av. Detta under förutsättning att det inte har blivit ventilsallad, men det inträffar inte på den aktuella motortypen. Bara på 16-ventilerare och K-motorn. Om man inte har någon sådan motor och öppnar motorhuven och känner lite i gliporna vid kamremskåporna med ett finger så kan man lätt märka att remmen är lös och slak. Kanske t.o.m dra ut den trasiga remmen om man får grepp om den.
Meddelade dom att den gått av helt och att den var tydligt inte bytt, Men dom verkar inte va intresserad av att betala den nya remmen så men aja glad att hon kan köra den igen nu och att de inte blev nåt annat konstigt i samband med de.