Sida 1 av 1

volvo 940 b230fk

Postat: tis 14 feb 2017, 17:13
av magnus1
Hej alla medlemmar.

Jag har kört fast i min felsökning och skulle behöva lite hjälp.
Problemet är följande.

Bilen små rycker vid gaspådrag särskilt tydligt vid halvgas. Efter gaspådrag tappar bilen tomgång och lägger sig på ca 300rpm elr dör helt.
De gånger bilen inte beter sig så här ligger tomgången istället på ca 1500rpm.
Även vid gaspådrag med friläge i hörs det att bilen misständer med avgas knallar som symptom.
Om jag drar ur kontakten till tomgångsmotorn under drift har motorn vid ett par av tillfällena dött med de flesta gånger får jag en stabil tomgång på 1000RPM och inga misständningar vid gaspådrag med friläge i, dock vid normal körning.
Ofta så rycker bilen även till kraftigt när man släpper på gasen efter gaspådrag.

Felet har funnits under en längre tid men vart värre efter att bilen blivit chippad, laddtrycket ligger på 0,8 Bar och både tändnings och bränsle chippen är utbytta.

Det jag har gjort hittills är följande:
Ny fördelare, rotor, kablar,stift och tändmodul.
Nytt bränslepumps relä.
Ny knacksensor, tempgivare för styr box, spjäll och spjällägesgivare.
Tomgångsmotorn är noggrant rengjord och testad med 12V på bänk.
Membran till dumpventilen kontrollerat.
Har tömt 2 flaskor startgas runtom hela motorn, alla slangar, anslutningar och vid gavlarna på intercoolern utan resultat.
Testat med annan styrenhet till tändningen.

Hoppas någon har några bra ideer på vad det kan vara Mvh Magnus.

Re: volvo 940 b230fk

Postat: tis 14 feb 2017, 17:53
av xdigger
Ganska säker på luftmassemätaren, tydligen vanligt fel på dessa vid dessa symptom därför fungerar det inte alltid med begagnade då dom redan kan ha samma fel. Ska byta på min men inte fått tummen ur än.

Re: volvo 940 b230fk

Postat: tis 14 feb 2017, 19:17
av lennarte
Vad får ni för felkoder? Börja alltid med att kolla det. Även om det inte blir felkoder kan det vara en vägledning.

Re: volvo 940 b230fk

Postat: tis 14 feb 2017, 19:40
av NilsO
xdigger skrev: luftmassemätaren
Man kan prova att starta bilen med luftmassemätaren urkopplad. Om den inte får bra tomgång då, så finns något annat fel. Då kan man leta efter det innan man ger sig i kast med luftmassemätaren.

Re: volvo 940 b230fk

Postat: tis 14 feb 2017, 19:43
av xdigger
Fast han har ju inga problem med tomgången nu heller. Det är högre upp, typ samma problem som jag har med min, luftmassemätaren säger experterna, standardfel tydligen. Jag har beställt en så jag kan meddela om några dagar om det gjorde susen! ;)

Re: volvo 940 b230fk

Postat: tis 14 feb 2017, 19:45
av NilsO
xdigger skrev:Fast han har ju inga problem med tomgången
magnus1 skrev:De gånger bilen inte beter sig så här ligger tomgången istället på ca 1500rpm.
Normal tomgång är cirka 800 rpm. Startar man bilen med luftmassemätaren urkopplad, så ska den få normal tomgång, eftersom bränslesystemet är konstruerat att bete sig så. Om den inte får det, så är något annat fel. Då behöver man inte lägga energi (och pengar) på luftmassemätaren i första hand.

Re: volvo 940 b230fk

Postat: tis 14 feb 2017, 20:52
av magnus1
Hej.
Jag har testat med två olika LMM, en ny från biltema och då tycktes felet försvinna men kom tillbaka efter några mil, sedan en från skroten.
Jag får felkod 221 men den verkar sättas när tomgången går för lågt.

Skall prova att testa en uppstart utan LMM för säkerhets skull.

Skruvade ut och kollade på de nybytta stiften och stift 1 och 4 ser betydligt vitare ut än 2 och 3.

Re: volvo 940 b230fk

Postat: ons 15 feb 2017, 07:13
av lennarte
"Nollar" du felkoderna varje gång efter du "läst" dom? Annars ligger gamla koder kvar tills nästa gång. Du får 2-2-1 skrev du. Hela denna lista finns under F&Q
2-2-1 = Adaptiv lambdareglering dellast (tänder lampa)
Villkor:
Det adaptiva systemet kompenserar för långsamma förändringar av bränsle/luftblandningen.
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för mager i dellastområdet. Det adaptiva systemet kompenserar detta genom att feta upp bränsle/luftblandningen för att behålla λ=1, vilket är rätt bränsle/luftblandning. När adaptiva systemet har kompenserat näst intill maximalt vad det klarar av tolkas detta som onormalt och felkod 2–2–1 sätts.
Felorsak:
Motorn går för magert, luftläckage, lågt bränsletryck, felaktiga givarsignaler.
Felsymptom:
Tjuvstopp vid kallstart, eventuellt hög bränsleförbrukning, olika körbarhetsproblem.

Kan förklara vita tändstift.