Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tilly
#1142985
Jag har en motorvärmare av typen 091-B som brukar fungera utmärkt. Nu har den dock börjat krångla vilket är väldigt olämpligt då jag skall till fjällen om en vecka och verkligen behöver den.

Fel nummer 1
Plötsligt fungerade inte värmaren vid tidsinställd start. Svårt att säga exakt hur den betett sig då man ju inte varit på plats men värmaren gick inte igång trots att dioden på tiduret (Typ 3) blinkade. Vid manuell start så fungerade allt normalt. Detta problem måste väl ändå vara relaterat till tiduret?

Fel nummer 2
Jag såg att vissa av kylslangarna till värmaren började se torrspruckna ut så därför byttes dessa ut. Då fick ju självklart kylsystemet tömmas men fylldes ju igen. Efter detta fungerar inte värmaren varken vid manuell eller tidsinställd start. Det som händer när man försöker starta den är att kupéfläkten och cirkulationspumpen går igång i c:a 3-5 sekunder, sedan stannar allt och det ända som händer är att dioden på tiduret fortsätter att blinka.

- Bensintillförsel, bensinpump, glödstift och flamvakt bör väl kunna uteslutas som felkälla då dessa inte ens hinner gå igång innan allt stannar.
- Värmarens egen fläkt går inte igång direkt. Skall den göra det eller är det helt enkelt likadant med den, dvs. att den aldrig hinner igång innan systemet slår av?
- Cirkulationspumpen verkar fungera (det surrar om den i alla fall).
- Alla säkringar är hela.
- Den termostat som går att nollställa med knapp är nollställd (även om jag tycker den knappen är väldigt diffus i sina lägen så att säga, jag har tryckt sönder en sådan knapp en gång så jag vågar inte trycka allt för hårt).

Jag behöver lite kvalificerad hjälp här känner jag.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1143272
Startar den när motorn är igång?? Har inte jobbat med just denna värmare, men vet att värmare kan vara väldigt känsliga om batteriet inte är 100% Ok. Vet du om det är ström på glödstiftet när du försöker starta den, det finns ett överhettningsskydd som måste återställas om det "löst ut" alternativt går säkringen till bränslepumpen. Det är ju även känsligt med bränsletillförsel, Om flamvakten är sotig så stannar ju bränslepumpen i tron att värmaren "inte startat". Detta är "rent allmänna" saker så du kanske redan kollat det.
av volvo244gle
#1143296
Fel nummer 1 känns märkligt. Kan tiduret starta värmaren med röda knappen så är ju dess utgång ok. Är väl i så fall om något skulle ha hänt med tempsensorn så att tiduret tycker det är för varmt för en värmarstart, men då borde det inte stå och blinka heller...

Vid start så ska värmarens fläkt varva upp någon sekund, samtidigt som vattenpump och kupéfläkt startar.
Får du spänning på glödstiftet under dessa 3-5 sek?

Känns som problem med bränslepumpskretsen, alltså pumpen eller överhettningstermostaten.
av Tilly
#1143307
volvo244gle skrev:Vid start så ska värmarens fläkt varva upp någon sekund, samtidigt som vattenpump och kupéfläkt startar.
Får du spänning på glödstiftet under dessa 3-5 sek?

Känns som problem med bränslepumpskretsen, alltså pumpen eller överhettningstermostaten.
Man borde väl kunna mäta sig till om överhettningstermostaten är till eller från? För jag antar att den bryter kretsen om den löst ut? Som sagt så tycker jag den är rätt grumlig i sina lägen, knappen är ju allt annat än distinkt så jag kan inte riktigt svära på att den är nollställd. Skall prova igen, det är ju enkelt...

Hinner pumpen och glödstiftet verkligen börja arbeta så fort som 3-5 sekunder efter att man tryckt på knappen? Mitt minne är ju att endast cirkulationspumpen, värmarens fläkt och kupéfläkten går en liten stund (20 sekunder ???) innan bensinpumpen och glödstiftet slår till.
volvo244gle skrev: Fel nummer 1 känns märkligt. Kan tiduret starta värmaren med röda knappen så är ju dess utgång ok. Är väl i så fall om något skulle ha hänt med tempsensorn så att tiduret tycker det är för varmt för en värmarstart, men då borde det inte stå och blinka heller...
Ja, det är märkligt. Jag har också varit inne på att tempsensorn kan vara problemet. Just nu är dock prio 1 att få igång systemet så jag får ta det sedan och eventuellt skaffa ett nytt tidur och prova med.
lennarte skrev:Startar den när motorn är igång?? Har inte jobbat med just denna värmare, men vet att värmare kan vara väldigt känsliga om batteriet inte är 100% Ok. Vet du om det är ström på glödstiftet när du försöker starta den, det finns ett överhettningsskydd som måste återställas om det "löst ut" alternativt går säkringen till bränslepumpen. Det är ju även känsligt med bränsletillförsel, Om flamvakten är sotig så stannar ju bränslepumpen i tron att värmaren "inte startat". Detta är "rent allmänna" saker så du kanske redan kollat det.
Det gick inte bättre med motorn igång tyvärr. Flamvakten tror jag som sagt inte på. Den är för det första inte ett dugg sotig och för det andra så kan den ju inte göra någon bedömning huruvida det brinner eller inte innan systemet ens har startat.
av Rådlös
#1143341
Inga svar på dina problem, men det finns lite dokument på din värmare. http://www.jagrullar.se/forum/images/fa ... armare.pdf
Den första sidan är lite blek, men det finns 19 sidor till. Kanske hittar du något värdefullt där?
Och du vet väl att cirkulationspumpen, om den nu skulle vara trasig (?) är billigare att köpa i fritidsbåthandeln i stället för på Volvo. Det är exakt samma pump, men en tredjedel billigare i båthandeln.
av volvo244gle
#1143518
Det som brukar hända med överhettningstermostaten är att det blir glapp i den. Denna sitter sen i serie med bränslepumpen, och bryter med andra ord matningen till denna.
För att felöka så kan man (tillfälligt såklart!) bygla förbi termostaten, lämpligast i kontakten till styrboxen.

Normalt startsekvens för värmaren är att den kollar kontinuiteten i bränslepumpskretsen, och om ok - kör igång värmarfläkten någon sekund, samtidigt som vattenpumpen, kupéfläkten och glödstiftet aktiveras.
5 V läggs nu även över flamvakten. Skulle spänningen sjunka under 2.5 V innan bränslepumpen har startat, så avbryts starten. (defekt/kortsluten flamvakt)
Glödstiftet värmer sen i 90 sekunder (?), bränslepump + värmarfläkt startar. Nu ska lågan tändas och registreras av flamvakten, varpå glödstiftet kopplas bort och värmaren är i full drift.
Hinner inte spänningen över flamvakten dras ner till under 2.5 V (normalt sett 0.9 V eller så när lågan brinner) under en viss tid så avbryts starten för ett nytt försök.

Vanligaste problemen med dessa värmare är bränslepump som fastnat, defekt/läckande vattenpump, trasig flamvakt p.g.a. fukt som kommit in eller trasig/glapp överhettningstermostat.

Skulle man råka ut för en trasig drifttermostat (den utan återställning) så märker man det på att värmaren aldrig vill starta. Den kommer nöja sig med att köra vattenpump och kupéfläkt hela tiden i tron om att temperaturen redan är tillräckligt hög.
av Tilly
#1143657
Efter att ha bytt överhettningstermostat utan resultat provade jag att helt enkelt byta hela brännarenheten med tillhörande kablage till en annan som jag har liggande. Då fungerade det. Problemet är att fläkten på den brännarenheten verkar kärva ordentligt plus att den är ganska sotig och att jag inte har någon aning om skicket i övrigt. Därför vill jag helst ha igång min ordinarie enhet om det är möjligt.

När jag satte tillbaka den ordinarie enheten så var det samma visa igen trots att både överhettnings- och driftstermostaten (som jag nu vet fungerar) flyttades över. Jag vet också att tiduret fungerar (i alla fall manuell start) och att styrboxen och bränslepumpen fungerar.

Kvarvarande felkällor är väl bara kabelmattan, flamvakten och fläktmotorn? För det är väl de enda elektroniska komponenter som följer med brännarenheten och som kan göra att den ena brännarenheten fungerar men inte den andra?
av Tilly
#1143921
Bild

Detta var problemet. Kabeln till överhettningstermostaten har kommit emot brännaren (tillverkningsfel på kabeln, den verkar aningen för lång??) så att isoleringen hade bränts bort och det blev kortslutning. Jag tog kabelhärvan från den andra värmaren och flyttade över och då fungerade det igen.

Dock går värmaren inte särskilt länge vilket oroar mig lite. Efter kanske 5 minuter så slår den av. Men den brinner jämnt och fint tills dess att bensinpumpen slutar pumpa och den slocknar. Flamvakten ligger konstant på runt 0,73 V hela brinntiden så den bör inte vara problemet. Jag provade även att byta driftstermostaten men det blev ingen skillnad. Nåja, det blev ju lite hattigt med korta provkörningar som stoppades innan jag skruvat ihop allt ordentligt igen och gjorde ett riktigt test. Det är möjligt att den går längre om den startas igång när systemet är helt kallt och den får gå från början till slut.
av Rådlös
#1143958
En fundering bara, provkör du utan vatten? Jag vet inte om det är rätt eller fel, men man kan ju tänka sig att vattnet borde ha en kylande effekt? Eller i alla fall jämna ut temperaturen.
av Tilly
#1144167
Nej, utan vatten hade nog både drifts- och överhettningstermostaten slagit ifrån ganska omgående.

Den sitter monterad i bilen så vätskan i hela kylsystemet har varit med hela tiden. Brännarenheten går att lyfta i och ur värmaren utan att man behöver öppna kylsystemet.

Nu har jag konstaterat att den går endast 3-4 minuter även om bilen är helt kall när man startar den. Värmaren brinner dock jämnt och fint under dessa minuter. Flamvakten visar som sagt 0,73V under drift vilket är helt i sin ordning. Bränslepumpen pumpar stabilt tills den slår av som om värmaren var färdig. Jag har provat med två olika driftstermostater som båda ger samma utfall. Man börjar ju nästan misstänka att det är något problem med vattenflödet. Men jag fattar inte vad det skulle vara. Visserligen har ju systemet öppnats när jag bytte några av slangarna men allt är ju kopplat precis som det alltid har varit tidigare. Ingen slang sitter i kläm eller har någon konstig vinkel.

Vad fan kan det vara som är problemet!?!
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]