Sida 1 av 1

960 - 92 Ingen gnista

Postat: tis 17 jan 2017, 02:42
av fritte1990
tjena!
har ett problem med min 960.
gnistan har försvunnit helt på bilen.
först fungerade de hyffsat, fick nöta innan den startade, sen har det bara blivit värre tills nu när de inte går alls.
har bytt följande.
6st tändspolar
2st tändförstärkare
2st startmotorer
5st kamaxelgivare
2st vevaxelgivare
1st ECU

har kollat/summrat alla säkringar, mätt alla givare, mätt/kollat alla relän,
tror inte att det är larmet som spökar för att startmotorn snurrar inte när man låser bilen.
vet ni något elr någe tips så skulle de vara guld!

Re: 960 - 92 Ingen gnista

Postat: tis 17 jan 2017, 07:50
av lennarte
Provat att läsa felkoder?? Det blir inga felkoder för att den inte startar, men innan du stannar den sista gången kan det blivit någon. Om du inte haft loss batterikabeln under tiden för då nollas dom

Re: 960 - 92 Ingen gnista

Postat: tis 17 jan 2017, 12:50
av fritte1990
Har kollat felkoder.
Enda jag får är 131 att bilen inte startar för att den inte får gnista.

Re: 960 - 92 Ingen gnista

Postat: tis 17 jan 2017, 13:55
av fritte1990
Det kommer en gnista när man släpper nyckeln från start.

Re: 960 - 92 Ingen gnista

Postat: tis 17 jan 2017, 13:58
av Gelis
131 är väl varvtalsignal så det är att kolla runt dessa prylar som har med det att göra. Saknas den signalen, ingen gnista.

Hur är jordanslutningen på motorn, och även övriga jordpunkter. Kolla också samtliga skarvdon. Tex avbrott på kablar som har med varvtalsignalen att göra.

Re: 960 - 92 Ingen gnista

Postat: tis 17 jan 2017, 17:15
av fritte1990
Har jordat extra med startkablar, ingen skillnad.
Ska kolla alla sladdar i helgen.

Re: 960 - 92 Ingen gnista

Postat: tis 17 jan 2017, 17:36
av lennarte
fritte1990 skrev:Det kommer en gnista när man släpper nyckeln från start.
Tänd.låset, utsliten tändplatta (eller vad det kallas)

Re: 960 - 92 Ingen gnista

Postat: tor 19 jan 2017, 13:50
av fritte1990
Har kollat låset.
Inget fel.

Re: 960 - 92 Ingen gnista

Postat: tor 19 jan 2017, 14:15
av NilsO
Ett ganska vanligt fel på 850 – som ju i mångt och mycket har samma elsystem – är att startmotorn drar för stor ström, belastar batteriet för mycket, så att spänningen till motorstyrningen sjunker så lågt att den inte fungerar. Felet ligger i startmotorn, men förvärras kanske av lite olycklig planering av elsystemet. Vet inte om det är vanligt på 960, hänger väl mest på vilka startmotorer de har. (Det är ovanligt på 940 mfl.)

Man kan felsöka genom att mäta spänningen till motorstyrningen medan man kör på startmotorn. Eller genom att prova att bogsera/rulla igång – om detta är felet så startar den som normalt när man rullar/bogserar.