Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
#1139824
Så fort det kryper ner mot nollan får jag vrida på tändningen 2-3 gånger och ge gas för att min 940 -98 ska starta.
Inga problem när det är varmare ute.

Bytte batteri förra året till ett Varta.
Tändstift har gått ca 1500 mil.
Kolla över fördelare och rotor för 2.5år sen. Men feler har alltid funnits där även innan detta.

Några idéer? :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1139883
Det sitter en extra kallstart på vissa modeller, men den fungerar inte förrän vid -16° och nedåt. Har för mig att det står i instruktionsboken att man inte ska röra gasen förrän motorn startat, däremot göra flera korta försök. Jag har aldrig rört min gaspedal innan motorn "gått igång", Kör numera på E85 och använder motorvärmare, motorn går runt c:a 6 - 7 varv innan den går igång, och då går den riktigt med en gång utan att röra gasen (ner till -5 - 6°). Det är nog något varv mer än när jag körde på bensin Men helt acceptabelt tycker jag. Jag har en extra kallstarthjälp som jag använder när det är kallare än det, E85 är ju svårare att "få fyr på" än bensin i kyla.
Du kan söka och läsa om "temp.givare för motorstyrning", den kan vara en "felande länk" i detta fall. Du får bara ha koll på och skriv gärna vad för motor det är. Tror det är samma givare på alla, men man kan aldrig vara säker. På 740 skiljer det på äldre och senare modeller.

Edit, såg att jag skrivit dessa modeller, skulle vara vissa modeller. Det är ändrat nu. Får skylla på det automatiska rättstavningsprogrammet :oops: :oops: :oops: . Det kan ställa till det......
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1139893
Jag har en svag aning om att jag läst någonstans att det händer något i och med spjällkontakten ändrar läge (sluter/bryter), kan vara en "skröna" också. Vet faktiskt inte.
På förgasarbilar (med accelerationspump) kom det en "skvätt" bensin så fort man rörde gasen, kan vara ett beteende därifrån som hänger kvar hos en del förare som var med "på den tiden", men normalt så skulle man inte röra gasen då heller. Om det var en bil med automatchoke var man tvungen att trycka på gasen för att choke spjället skulle stänga helt, men därefter släppa gasen och låta motorn starta. I detta fall startade motorn (om det var riktigt kallt) lättare om man rört gasen
Användarvisningsbild
av Kloge
#1140152
Det finns en tråd här på forumet där man hade startproblem vid minusgrader men inte annars. En episk felsökning som höll på i ett par år där lösningen var tändspolen.
av NilsO
#1140177
Det spelar inte så stor roll om man rör gaspedalen eller inte på 940. Om allt är som det ska så startar den oavsett hur man gör. Och de startar alltid lätt oavsett utomhustemperatur. Bra kallstartsegenskaper var nog viktigt för Volvo.

Om de av någon anledning har startproblem, så hjälper det ibland (ibland inte) att trycka ner pedalen lite. Det ger aningen högre kompressionstryck, antagligen beror det på det.

Och Volvo rekommenderar faktiskt i bilens instruktionsbok att man ska hålla pedalen nertryckt om man befinner sig på mycket hög höjd (lågt atmosfärstryck).

Det finns ingen separat kallstartventil på B230FK.

Det finns fler trådar om liknande problem. D[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dröj[…]

Vi som beställt EX90

Inte för mig. Plastig interiör. Liten s[…]

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]