Sida 1 av 1

940 och 740 likheter

Postat: tor 12 jan 2017, 00:51
av volvogumman
Har haft en 940 sedan 3 veckor efter att kört 240 i hundra år.
Mycket abstinensbesvär ibörjan efter körkänslan, växellådan och den lite lättare 240n.
Men bilen har börjat växa lite i mina ögon faktiskt, bakhjulsdrift, stel bakaxel och bara 4 cylindrar i en så stor bil är ju lite unikt.
Samt tycker jag det är fint med Volvos kantiga 70-80 tals-inredning
Bra acceleration i 70-110 känner jag är mycket bättre i 940 tack vare ltt (97a)
Mycket bra sikt åt sidorna och framåt, inga tjocka a-stolpar som i moderna bilar nog haft ihjäl fler än de räddat.
Lite hög bak, så sikten bak när man backar är lite sisådär.
Ska göra en lten genomgång under bilen i sommar, lite rost här och där. Krängingshämmaren ser lite tråkig ut bak.
Växellådan är lite tradig, lite Skodaväxellåda.

Nu ikväll har jag också läst att 940 egentligen bara är en rejält faceliftad 740 med sips och lite annan B230, och detta gillar jag eftersom 740 är en mycket respektabel bil.

Re: 940 och 740 likheter

Postat: tor 12 jan 2017, 11:43
av NilsO
Ja, egentligen kan man ju se 740 och 940 som en och samma modell som utvecklades kontinuerligt mellan 1984 och 1998. Den största skillnaden är väl bakpartiet på fyradörrars, och fronten (men den nya fronten kom egentligen redan på vissa 740 årsmodell -90).

När 940 introducerades hösten 1990 så slopade man samtidigt de mer utrustade och motorstarka varianterna av 740. Antagligen ett sätt att försöka täcka ett lite större marknadssegment.

Re: 940 och 740 likheter

Postat: tor 12 jan 2017, 13:13
av lennarte
Redan 1989 började "förvandlingen" från 740 till 940. Jag skulle reg.besiktiga min 745-a (-88B = tidig -89-a) för att få tjänstevikten över 1500 kg så jag kunde dra ett 1500 kg släp. Då blev jag upplyst av besiktningsmannen att jag kunde montera en förstärkningssats som följer med 1800 kg dragkrok för 940 eftersom jag hade samma bottenplatta som 940 på min 740. Det var inte aktuellt då för jag hade då "bara" "A","B","C" kort. Råkade något år senare av en händelse titta på skylten på kroken och där står 1800 kg. Skaffade och monterade en förstärkningssats, reg.besiktigade, tog "E" kort och kan numera köra helt lagligt med min båt och båttrailer bakom. Så förvandlingen började redan -88 (-89 års modell). Den modell jag har (GLT med 16V motorn) började säljas redan i början av 1988 (april tror jag) så egentligen började "förvandlingen" ännu tidigare (slutet av -87??). Kanske "första generationen" av GLT 16V hade den "gamla" bottenplattan, men detta vet jag inget om.