Sida 1 av 1

Volvo 960 ofrivilligt sänkt

Postat: sön 08 jan 2017, 19:13
av Danielen
Tjena! Var på isen och körde med bruksbilen, dumt? Ja. Detta tilltag resulterade i att den tvärgående kompositfjädern gick av på mitten vilket fick till följd att bilen nu är oerhört låg bak. Vad är enklaste lösningen på detta? Byta kompositfjädern och stötdämpare, alternativt sätta dit bakvagn från en 940? Tacksam för svar! Automobilen det handlar om är en 965a från 96 med multilink bakaxel.

Re: Volvo 960 ofrivilligt sänkt

Postat: sön 08 jan 2017, 19:31
av TommyP86
Byt bladfjäder. Byta till stel är mycket jobb och krångel.

Re: Volvo 960 ofrivilligt sänkt

Postat: tis 10 jan 2017, 17:31
av Danielen
Hmm, har fått tag i en kompositfjäder.. Verkar inte helt lätt att byta? Någon som gjort detta?

Re: Volvo 960 ofrivilligt sänkt

Postat: mån 13 mar 2017, 22:53
av Danielen
Update: Var ner med bakvagnen, bytte bladfjädern, upp med bakvagnen igen. Höjden återställd till det normala.
Nytt problem: Driver enbart på höger hjul, koppling känns jäkligt konstig. Sitter slungdiff, skuren? Låg oljenivå? Vad kan felen vara? Vad vet jag? Någon med tips var man kan börja felsöka?

Re: Volvo 960 ofrivilligt sänkt

Postat: tis 14 mar 2017, 07:37
av TommyP86
Kolla drivknuten på vänster sida om det kan ha hoppat isär.

Re: Volvo 960 ofrivilligt sänkt

Postat: ons 15 mar 2017, 21:58
av Danielen
Drivaxeln har hoppat ur diffen, damasken är av och splineshylsan inne i diffen pekar åt tjottahejti! Någon som bytt drivaxel och vet hur man enklast gör det? Splineshylsan i diffen verkar sitta fast i sitt läge men snurrar när man lägger i ettan, låter illa och skrapar från den, byta diff?

Re: Volvo 960 ofrivilligt sänkt

Postat: ons 15 mar 2017, 22:46
av TommyP86
Det låter som diffbyte ja.