Sida 1 av 2

Motorn dör direkt, 740-88 (B230F)

Postat: lör 07 jan 2017, 23:39
av Wikzak
Har en 744 GL från 1988 (vet ej om det är A eller B, hur tar jag reda på det?) som dör direkt vid start om jag inte trycker ner gaspedalen och ligger runt 2000varv. Gör jag det i ca 2-3min blir motorn tillräckligt varm och jag kan köra. Då går den helt utan problem. Börjar jag köra direkt (utan att vänta tills tempmätaren ligger strax över mitten) dör motorn direkt om jag kör för långsamt.

Kan tillägga att ventilkåpspackningen behöver bytas enligt en bilkunnig vän. Vet inte om det kan ha med saken att göra..

Köpte bilen för någon vecka sedan. Verkar ha blivit väl omhändertagen (knappt 20tusen mil, interiör i fint skick). Växellådan är automat om det spelar roll.

Re: Motorn dör direkt, 740-88 (B230F)

Postat: sön 08 jan 2017, 12:57
av frasse4
Om du har en 88B har du LH 2,4 och har en diagnosbox för att ta ut felkoder på vänster fjäderbenstorn, detta saknas på 88A med LH 2,2. Jag har inte själv meckat med någon 2,2, men jag TROR att de har en separat kallstartspridare i insuget som ska hjälpa till vid kallstarter. Kanske kan den spöka? Annars kan det såklart vara tempgivaren till sprutet som inte ger rätt värden till boxen...

Re: Motorn dör direkt, 740-88 (B230F)

Postat: sön 08 jan 2017, 23:01
av Wikzak
Var ligger diagnosboxen? Om jag nu har en vill säga. Har Haynes reparationsbok så har tillgång till felkoderna.

Kallstartspridare? Något knepigt/dyrt att byta ut? Inget jag skulle försöka mig på själv men har vänner som är kunniga.
Boxen? Vilken box... jag är helt grön på hur bilar fungerar. Blev inte intresserad förrän jag köpte bil privat men jäklar va stucken man blev då. :D

Vad skulle det spela för roll att boxen får fel värden?

Re: Motorn dör direkt, 740-88 (B230F)

Postat: mån 09 jan 2017, 01:37
av frasse4
Hej igen. I den här tråden finns en bild med placering, visserligen för 240, men det är i det här området. På min 940 sitter det närmare fronten där man fyller på styrservoolja. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &p=1015285

Förlåt att jag var otydlig. När motorn är kall måste den ha mer bränsle för att inte stanna. Med boxen menade jag motorns styrdator. Den har en temperaturgivare kopplad till motorns kylvätska så att den "vet" hur varm motorn är. Om givaren går sönder tror datorn att motorn alltid är varm.

Det brukar vara en dyr lösning att byta saker på måfå när det strular. Det är bättre att försöka ringa in felet. Om du har en haynes bok rekommenderar jag att du läser de inledande texterna för motorstyrningen så får du en bättre uppfattning hur de fungerar!

Re: Motorn dör direkt, 740-88 (B230F)

Postat: mån 09 jan 2017, 08:49
av lennarte
Om du har en LH2.4 och har tillgång till koderna, glöm inte diagnostikfunktion 2 och 3

Re: Motorn dör direkt, 740-88 (B230F)

Postat: mån 09 jan 2017, 21:15
av Wikzak
Tack för svaren! Jäkla toppenforum detta!

frasse4: Inte var du otydlig, bara jag som inte kan något. Men vill lära mig. Ska kolla under huven imorrn när det fortfarande är ljust ute.
Okej, så om givaren ger fel signal tror styrdatorn att motorn är varm fast den inte är det vilket leder till att den inte fortsätter ge bränsle (=stänger spridaren/arna?) därför måste jag tvinga fram bränsle genom att hålla ner gasen? En glatt amatörmässigt försök till att få till händelseförloppet.

Läste tråden. Mycket matnyttigt. Har jag tur kanske det bara är ett igensatt bränslefilter? Det har jag ändå köpt och tänkte ge mig på i helgen om det inte blir för kallt/snöigt.

Med att "ringa in felet" menar du verkstad? Ska definitivt läsa på om motorstyrning!

lennarte: "Diagnosikfunktion 2 och 3"? Står de i handboken? :)

Re: Motorn dör direkt, 740-88 (B230F)

Postat: tis 10 jan 2017, 08:28
av lennarte
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Här står både var dosan sitter, hur du gör, vad dom betyder och hur du kollar funktionen på en del detaljer (funktion 2 och 3). Dosan sitter på alla Volvo från och med -89 års modell. Alltså även dom som är tillverkade augusti till december 1988 och kallas för -88B. Det ska stå -88B i besiktningsinstrumentet om det är -88B, det gör så i mitt. Enda undantaget (vad jag vet) är "min" bil, alltså en 740 GLT med 16V motor. Den kom med LH2.4 redan i januari 1988, min är dock tillverkad i augusti och registrerad i september.
Wikzak skrev:Kallstartspridare? Något knepigt/dyrt att byta ut?
Kallstartspridare sitter inte på alla modeller och den fungerar inte förrän det är -16°(eller under det). Vissa modeller (bl.a "min" modell) sprutar dom "vanliga" spridarna 2 ggr per varv istället. Kolla på spridar/radioavsörningsrelät (ingår i "diagnostikfunktion 3"), om det inte fungerar, öppnar inte spridarna. Sitter på kylvätskebehållaren (både LH2,2 och 2,4). Kallstartspridaren ingår där också, om det sitter en sådan

Re: Motorn dör direkt, 740-88 (B230F)

Postat: tis 10 jan 2017, 15:53
av Wikzak
Ingen dosa i min bil. Kollade nyss.
Okej, dock så är bilen lika svårstartad i +10° som i -15° så borde väl då inte vara kallstartspridaren (om jag nu har det) men kanske de "vanliga"?

Re: Motorn dör direkt, 740-88 (B230F)

Postat: ons 11 jan 2017, 07:41
av frasse4
Jag skulle nog börja med att felsöka tempgivaren. Här är en länk till 700/900-klubben. Längst ner på sidan står det även ett inlägg om 2.2 som sitter i 88a.
http://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=26365

Re: Motorn dör direkt, 740-88 (B230F)

Postat: sön 22 jan 2017, 20:44
av Wikzak
Ursäktar mig för sent svar. Kör bilen så sällan så glömde nästan bort denna tråd eftersom bilproblem försvann temporärt från vardagen...

Tack för guiden. Såg dock knepigt ut. Får se om jag vågar mig på det. Ska byta bränslefilter snart och hoppas på det bästa. Efter det kanske jag får ta mig en titt på tempgivaren och om inte det gör susen så får det nog bli att lägga in den på verkstad.