Sida 1 av 2
940 classic 98
Postat: tor 05 jan 2017, 17:41
av the_dolph
Hej! Fick nedslag på besiktningen idag. Bromsslangen bör bytas fram. Är det svårt?
Sen är jag även på jakt efter en strålkastartorkararm, höger fram.
Mvh Lars
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Re: 940 classic 98
Postat: tor 05 jan 2017, 19:26
av White
Det svåra ligger i att dom alltid brukar sitta fastrostade, men annars är själva bytet inte svårt.
Re: 940 classic 98
Postat: tor 05 jan 2017, 23:06
av the_dolph
Hur gör man och vad behövs?
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Re: 940 classic 98
Postat: fre 06 jan 2017, 09:20
av lennarte
https://www.komplett.se/product/855065/ ... lsrc=aw.ds#
En sådan där är finns i nästan varje kök numera. Funkar utmärkt till att värma på nipplarna och muttrarna. Ofta vill bromsröret vridas med när man lossar nippeln, värmer man nippeln så lossnar röret lätt. Börja alltid med att lossa alla luftnipplar, var försiktig, så du inte sitter med en ny slang monterad och inte kan lufta. Byt samtliga slangar, dom andra är ju lika gamla. Byt även bromsvätskan i hela systemet.
Re: 940 classic 98
Postat: fre 06 jan 2017, 12:42
av NilsO
Det är lite lurigt att värma på bromsledningarna med öppen låga... ha åtminstone skyddsglasögon.
I praktiken kan det vara enklare att byta både bromsröret och bromsslangen. Jag tror bromsrör finns "färdiga" till 940 fram ganska billigt.
Re: 940 classic 98
Postat: lör 07 jan 2017, 17:58
av the_dolph
Om man bara byter fram behöver man lufta även bak? Varför ska man öppna luftningsmuttern innan man öppnar muttrarna som håller fast bromsslangen?
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Re: 940 classic 98
Postat: lör 07 jan 2017, 19:26
av White
Är väl mest så man kan se så det går att lufta sedan. Drar du av en luftningsnippel innan så är det ju inte hela världen, då vet du.
Drar du av den efter slangbytet står du där och kan inte lufta.
Re: 940 classic 98
Postat: sön 08 jan 2017, 09:34
av lennarte
White skrev:Är väl mest så man kan se så det går att lufta sedan. Drar du av en luftningsnippel innan så är det ju inte hela världen, då vet du.
Drar du av den efter slangbytet står du där och kan inte lufta.
Precis, det gället att tänka efter.......före

-)
Om man ser till att behållaren på huvudcylindern
aldrig är tom räcker det att lufta den sida du byter slang på. Men det är på gränsen till dumt/oansvarigt att inte byta samtliga slangar (i alla fall fram) samt att byta all bromsvätska. Byta bromsvätska är ett ofta bortglömt arbete.
Re: 940 classic 98
Postat: sön 08 jan 2017, 10:21
av the_dolph
Bromsvätskan byttes i somras när den var inne på storservice.
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Re: 940 classic 98
Postat: mån 09 jan 2017, 10:40
av the_dolph
Blir så att jag lämnar in den, har varken plats eller verktyg. De släcker även tvåan.
Skickat från min D6503 via Tapatalk