Sida 1 av 2
Oljeläckage nav?
Postat: mån 26 dec 2016, 14:44
av jeppos
Jag har äntligen fått ändan ur vagnen och bytt handbromsbackar på min 740 från 87.
Allt lugnt på vä sida.
På höger sida upptäcker jag att allt är dränkt i olja/sörja.
Antar att denna kommer från bakaxeln på ngt sätt.
Vad är det som har gått fel? Enkelt att fixa? Någon packning som gett sig?
Tacksam för tips
Re: Oljeläckage nav?
Postat: mån 26 dec 2016, 15:34
av White
Har aldrig haft av hjulaxlarna på en 7/900, men det måste sitta någon packbox där.
Re: Oljeläckage nav?
Postat: mån 26 dec 2016, 15:56
av jeppos
Har googlat detta fram och tillbaka
Det jag kommer fram till är att det ska finnas två st packningar vid hjulaxeln. En "inre" och en "yttre". Misstänker att det är någon av dom som gått sönder.
Kan man byta dessa själv? Hur gör man i så fall?
Re: Oljeläckage nav?
Postat: mån 26 dec 2016, 16:24
av White
Borde ju gå att byta själv när man plockat ut drivaxeln. Fanken, är så många år sedan man mekade bakaxel så man glömt. :(
Re: Oljeläckage nav?
Postat: mån 26 dec 2016, 21:24
av Waizguy
Japp det sitter en packning runt hålet där man trycker in drivaxeln samt en packning runt drivaxeln där hjullagret sitter.
Du behöver en glidhammare*, typ, för att få loss/ur drivaxeln. Känner du någon med press kan du passa på att byta hjullager på en gång. Packboxarna brukar komma med i den satsen.
EDIT
*Glidhammare ska det vara såklart :)
Re: Oljeläckage nav?
Postat: tis 27 dec 2016, 07:47
av lennarte
Det är ju den innre p-boxen som ska hålla oljan kvar i bakaxeln, och den kan man byta genom att ta ut drivaxeln. Den yttre är till för att hindra smuts och "dylikt" från att komma in. När man monterar ett nytt lager ska det "packas in" i fett in ordentligt och då är det ju viktigt att det inte blir för mycket. Den yttre p-boxen går inte att byta utan ett pressa bort och pressa tillbaka lagret, men man kan ju (om det inte är några problem med lagret) chansa på att byta den inre. Dock är det svårt att på den inre på plats (rätt) utan ett (ganska enkelt) "specialverktyg". Det kan vara så att lagret är såpass slitet att drivaxeln kan röra sig "uppåt och neråt" och därmed släppa ut oljan om p-boxarna är gamla och hårda. Har faktiskt varit med om ett lager som hade (förmodligen) skurit och sedan snurrat med ytterringen i bakaxeln och slitit det hålet ovalt. när jag monterade det nya lagret gjappade det fortfarande (upp och ner) i drivaxeln. Jag löste det provisoriskt men att "schimsa" in utterringen i lagerläget (med kundens godkännande). Det funkade och han var nöjd men man skulle nog bytt bakaxel i detta fall. Detta var på -80-talet och bilen var en -68 140 som redan då sett sina bästa dagar, men den gick igenom den besiktningen och en till. Sedan vet jag inte mer om denna. "på den tiden" och på sådana små verkstäder (Esso Bilverkstad, vi var 2 reparatörer) var det ett helt annat "klimat" mellan kund och reparatör och det många återkommande så man kände både personer och bilar väldigt väl efter några år. På både gott och ont.... :lol:
Re: Oljeläckage nav?
Postat: tis 27 dec 2016, 11:23
av Waizguy
Precis som du skriver Lennarte är det den inre som håller oljan kvar dvs med "inre" menas ca 5-10cm in från navsidan, inte inuti bakaxelklumpen :). Jag har ett glapp även fast jag bytt både den packboxen och hjullager. Drivaxeln kan dras ca 1-1½mm rakt ut även när allt är monterat men den glappar inte upp och ned och ingen olja smiter ut. Men ett schims där hade nog gjort susen.
För att dra ur drivaxeln måste du först montera bort/lägga åt sidan bromsok, bromsbelägg, bromsskiva, handbromsbackar & sen tror jag om jag inte minns fel att du måste ta bort 2-4st bultar typ 13mm skalle, efter det när allt är "löst" är det "bara" att ta en glidhammare och dra ur axeln. Se upp så inte bakaxeloljan rinner ur eller så tömmer du den först och passar på och byter när du ändå håller på. Oljan finns på Biltema i 1L dunkar och du behöver en oljespruta/pump för att fylla på och när du gör det ska bilen helst stå plant. Lossa alltid påfyllnadspluggen Innan du tömmer.
Kontrollera hjullagret som sagt, det kan vara lika bra att byta det på en gång. Det gör du inte själv så länge du inte har en press som klarar ton, ta i så fall med drivaxeln till en lokalverkstad så pressar dom säkert av/på för en rimlig slant, i bästa fall en påse nybakta bullar ;).
Glöm inte fetta packboxen som Lennarte skrev!
Det där "specialverktyget" du pratar om Lennarte, vad kan det vara? En hylsa i lagom storlek? :)
Re: Oljeläckage nav?
Postat: tis 27 dec 2016, 14:16
av jeppos
Åhh stort tack för allas engegemang i frågan.
Jag har fått bort broms, skiva handbromsbackar etc. Men får inte ut axeln. Är det ytterligare något som håller den på plats?
Har testat att montera tillbaka skivan bakofram så att säga för att få något att dra i. Men axeln den sitter som berget.
Kanske har jag missförstått hur jag ska lossa drivaxeln?
Re: Oljeläckage nav?
Postat: tis 27 dec 2016, 16:12
av Waizguy
Har du tagit bort de 4 bultarna som håller fast i navet? Och ja det kan sitta som faaasiken.
Här ser du hur bultarna sitter;
https://www.markesdemo.se/pi/Volvo/Volv ... /image.jpg
kommer inte ihåg om man var tvungen att märka hur det satt.
Re: Oljeläckage nav?
Postat: tis 27 dec 2016, 16:22
av jeppos
Japp dom är borttagna. Perfekt med bilden.
Då är det bara att ta i då....
