Sida 1 av 1
Tongång och CO 760 B280E
Postat: ons 21 dec 2016, 00:37
av Jimpiz
Hej, har en prv 760 där tomgången som varm ligger på ca 1100 och CO vid besiktning 0,4. Det är ju insprutning så hur justerar man CO och tomgång?
På Denna bild kall, men samma sak när den blir varm

/ Jim
Re: Tongång och CO 760 B280E
Postat: ons 21 dec 2016, 07:47
av lennarte
0,4 på CO på en sådan motor är väl jättebra....Eller vill du höja CO-halten?? Eftersom du skriver B280E förmodar jag att det är K-Jetronic insprutning på den och dom är väldigt känsliga för tjuvluft, så kolla väldigt noga efter det. särskilt gummibälgen mellan bränslefördelaren och insuget. om du har bort bälgen för inspektion kan du kolla på luftskivan. Den ska ligga i centrum, röra sig fritt (med ett lätt motstånd) och ligga mot stoppet när motorn är avstängd. Sedan sitter det en tillsatsluftslid som "släpper förbi" extra luft för tomgången när motorn är kall, den kan kärva och bruka då fastna i halvöppet läge. Det är länge sedan jag jobbade med dessa motorer, men detta är vad jag kommer på nu. Du får gärna skriva årsmodell men jag gissar omkring -87 - -88 eftersom du inte har katalysator. Modeller med katalysator heter "F" och har LH-Jetronic
Re: Tongång och CO 760 B280E
Postat: ons 21 dec 2016, 12:39
av Gelis
Vad är det för årsmodell? Hur du gör justeringen beror på om det sitter en tomgångsmotor istället för tillsatsluftslid.
Sitter det en mikrobrytare uppe vid gasreglaget så är det tomgångsmotor.
Re: Tongång och CO 760 B280E
Postat: ons 21 dec 2016, 23:53
av roh66
Hej!
Tjuvluft runt spridarna vill jag minnas var rätt vanligt. (K-Jetronic).
Annars är termotidgivaren viktig. Måste ge dem rätta värdena. Sitter minst två givare uppe fram på motoren. Mins nu inte vilken som styr tomgångsmotoren.
Har du den senaste V6'n då undrar jag om inte du har LH.2.2. Båda tomgångssystemen har isf tomgångsmotor och är ganska lika. I alla fall luft/syre sidan. Bränslet skiljer sig åt.
Den stora skillnaden är hur bränslet förs in i motoren när man rör gaspedalen men det tar vi en annan gång.
Önskar dig all lycka till med motoren då dem kräver lite extra av ägaren. Utan att jag vet vad du vet om PRV motorn
så kan jag tipsa om täta oljebyten då oljeröret längst upp i toppen som smörjer kammen och vipporna har en tendens
slagga i hop med ventilknackning som följd. Dyrt och drygt laga/repa. Motorskölj ofta.
Mvh. R.
Re: Tongång och CO 760 B280E
Postat: tor 22 dec 2016, 12:13
av Jimpiz
Hej, tack för svar. Byter olja varje 5-600 mil och det är fin märkesolja. Har en 1987a tillverkad sent 1986. Har alltid haft CO vid besiktning som legat på runt 0.9 - 1.2. Tänkte mest bara hur den kunde sjunka så mycket av att bara stått hela vintern. Tänkte mest bara om något är fel. Har 3-4 i bar på oljetrycket vid tomgång så gissar på att motorn mår bra. Har lite tick från ventilerna vid varvtal över 3500 varv men det kom nu efter viktern vad jag kan minnas, men ska in till volvo och få det fixat till den årliga servicen.
Re: Tongång och CO 760 B280E
Postat: tor 22 dec 2016, 14:22
av Gelis
Helt klart är något galet, tomgången ska inte var så hög varm motor. Som sagt vilket insprutsystem som sitter på motorn är avgörande för hur tomgången justeras. Kan du ta en bild av motorn så blir det enklare att ge råd.
Re: Tongång och CO 760 B280E
Postat: tor 22 dec 2016, 15:37
av lennarte
Sitter det LH på en "E" motor?? Det är ju inte omöjligt, men på andra Volvo motorer (av dessa årsmodeller) Brukar det vara K-Jet på E-motorer och LH på modeller med katalysator ("F"). Och därmed en tillsatsluftslid, som brukade kärva redan när jag jobbade med K-Jet och därmed blev tomgången högre vid varm motor och lägre vid kall. Och allt däremellan beroende i vilket läge den fastnat. Ofta ungefär på mitten någonstans, Tillsatsluftslid fanns även på D-Jetronic (modellen före K-Jet) med samma problematik.
Jimpiz skrev:Har lite tick från ventilerna vid varvtal över 3500 varv men det kom nu efter viktern vad jag kan minnas
Det är bara att hoppas på det, dessa motorer var kända för sitt "ventiltick" som ofta visade sig vara en sliten ventilltryckare. Speciellt om det kommer "på varv. Vanligt "ventiltick" brukar höras redan vid tomgång. Jag håller tummarna för att det är justerbart "tick"
Re: Tongång och CO 760 B280E
Postat: tor 22 dec 2016, 19:15
av Gelis
PRV sexan gjordes om på flertalet punkter, kommer inte ihåg exakt när, men det var runt dom sista årsmodellerna kanske rent av den sista årsmodellen 88-89.
En av dessa åtgärder var ett förbättrat smörjsystem till kammar o vippställ.
Att det tickar/knackar på högre varvtal är inget gott omen, tyvärr. Ett bra oljetryck visar dock inte om det är på väg att gå åt helv.. i topparna.
Jag har haft en 760 för många år sedan, -83 årsmodell så det var B28E med K-jet. Hade den runt 8 år, bytte olja/filter var 500:e mil. Sålde den till en arbetskamrat, har för mig den då gått ca 19000, han rullade ca 1500 mil så rasade kammarna/vippställ, knackade satan.
Problemen jag hade var varmgång, gick på garantin. Orsak vattenpumpen läckte, klarade fodersjunkningar men topplockspackningrana gick. Styrtrycksventil till sprutet, startade ej kall. Backventil i soppapump, startade ej när den varit avstängd ett tag. Sågande tomgång, orsak känslig på grundlägesinställningen på sprutet, detta fick man göra om då och då.
Re: Tongång och CO 760 B280E
Postat: sön 01 jan 2017, 02:02
av otto84
B28E har K-jet. B280 har LH2.2 både på E och F varianterna.