Sida 1 av 3
Funderingar kring bränsle, b230f trim
Postat: mån 19 dec 2016, 02:16
av macon
Hallå där!
Jag har nu haft min 740 -88 i flera vintrar och tröttnat på avsaknaden av effekt. Nu är jag inte ute efter 200hk utan snarare enklare knep för att gå upp efekten till låt säga 130+ istället för 114 original smile
Jag har bytt original M-kammen mot en V-kam och redan där märks skillnad men ingen jätte förändring. Jag har läst en del trådar kring trimning på dessa rödblockare och snappat upp en del, dock kvarstår en del funderingar hos mig som jag hoppas några kunniga här kan hjälpa mig med! Utöver V-kammen så var katten tydligen rensad sedan tidigare ägare vilket jag upptäckte igår. Jag har också höjt tändningen 3 grader men tänkte höja den ytterligare 3 grader. Jag har funderat på att ev. plana toppen säg 2mm och då även försöka mig på att porta lite, läste en del guider kring detta. Men först och främst är jag intresserad av vad jag kan göra mer innan jag ger mig på planing.
Tänkte lista upp de funderingar jag har här nedan.
• En del nämner att man kan ställa upp soppatrycket lite, gör det någon skillnad med det jag hittils gjort?
• Fungerar det att enbart ställa upp soppatrycket eller kommer lambdan att reagera på detta och justera ner spridartiderna, eller är det bättre att byta spridare(original spridarna borde ju klara en del ändå)?
• Kan det vara idé att köpa ett bränslechip från t.ex. Timos eller folkraceshopen, och vad gör detta chip? Ställer den om spridartiderna eller tillåter den fetare blandning?
• Finns det något mer att hämta från avgassidan, t.ex. Plocka bort någon dämpare eller är det onödigt på dessa "låga" effektnivåer?
Skulle vara jätte tacksam för svar kring detta!
Re: Funderingar kring bränsle, b230f trim
Postat: mån 19 dec 2016, 08:21
av lennarte
Jag har inte trimmat några av dessa motorer ( mer med B18/B20 :lol: ) men "strulat" en hel det med min B234F motors insprutning. Ställa upp trycket resulterar i att lambdan och boxen boxen justerar ner tiden spridarna är öppna så det ska vara så nära Lambda 1 som möjligt i "slutändan". Höja tändningen gör inte så stor skillnad om du inte kör på ett bättre bränsle, knacksensorn känner av bränslekvaliten och sänker tändningen. Däremot vet jag att 940 (tidiga modeller) hade ett "trimkit" bestående av 531 topplock och VX kam som sitter originalmonterat i B230FB motorn. Dessa motorerna var på 131 hk och enligt uppgift (inte kört någon själv) lite lik "min" B234F motor, alltså lite "trög" på lägre varv men "piggnar till" vid 3500 och uppåt. Vi "pratade" lite om detta i en annan tråd på 240 sidan för ett tag sedan. Där står lite om vilka topplock och kammar som man kan använda. Du skriver att katen är rensad, är det en LH2.2 insprutning du har???. annars lär du inte kunna besiktiga bilen. Om den inte är av årsmodell -88B (en -89-a, inregistrerad hösten -88)
Re: Funderingar kring bränsle, b230f trim
Postat: mån 19 dec 2016, 11:32
av macon
Ja det stämmer det du säger att de är en 88b, då jag haft bilen i flera år och det har aldrig varit några problem att besikta.
Har läst flera trådar där som säger "ställ upp bränsletrycket" efter att man bytt kam osv, samtidigt läser jag andra trådar där de säger precis som dig att det är ett adaptivt sprut.. Får höra olika hela tiden :???: Men är det så att lambdan bara reglerar till ett visst varvtal?
Re: Funderingar kring bränsle, b230f trim
Postat: mån 19 dec 2016, 14:06
av lennarte
Lambdan reglerar hela tiden, men trycker du "pinnen i botten" så upphör regleringen tillfälligt, men så fort du "släpper efter" på gasen börjar det reglera. Så funkar det på min B234F -88B. Jag har en justerbar BTR (kör på E85) och har höjt tändningen (det blev 4°) genom att polvända vevaxelgivaren. E85 "håller" ju 104 oktan och brinner långsammare än bensin så jag ska höja "ett steg till" (i tändboxen) när tiden räcker till. Men kör du på 98 oktan tror jag inte du vinner något på att höja mer. Ska du höja effekten genom att plana toppen kan det bli för mycket med 3° till. Du frågade om trimchip innan, på en lambda reglerad motor är det nog inte så mycket man kan "göra". Det vanligaste är nog att man höjer varvstoppet c:a 1000 varv. och då optimerar effekten vid högre varv än original. Det är ju skillnad om det var turbomotor.......
Re: Funderingar kring bränsle, b230f trim
Postat: mån 19 dec 2016, 16:33
av macon
Okej, tack för snabba svar!
Ommde blir chip så hade jag tänkt på ett bränslechip, jag gissar att det ställer om spridar tider osv för mer bränsle? Har ävent tänkt kolla bränsletrycket jag har nu då det känns som bilen "blödrar" eller spikar när man ligger på riktigt höga varv ibland. Tänkte om det kanske kan vara en trött pump som så bilen inte får tillräckligt med soppa?
Re: Funderingar kring bränsle, b230f trim
Postat: mån 19 dec 2016, 17:23
av lennarte
Om motorn bara ens tänker tanken på att spika så säks automatiskt tändningen 10° för att undvika skador på motorn. Om den går orent vid belastning så byt allt vad du har på tändningssidan. Tändstift, kablar, lock, rotor och ta ett kompressionsprov. Det är ju ingen större idé att satsa på att höja effekten om inte motorn är 100% (eller i alla fall i närheten) Ok. Vet inte om motorstöningslampam fungerar på din bil, på min är den inte ens inkopplad. Finns ingen kabel till instrumentet. Annars lyser den om det finns felkoder att hämta. Felkoderna ligger kvar tills dom raderas och vissa felkoder sätter motorn ett "säkerhetsläge" och får inte full effekt förrän dom är raderade
Re: Funderingar kring bränsle, b230f trim
Postat: mån 19 dec 2016, 21:18
av macon
Alltså det är inte förens nu efter jag bytt kam som jag reagerat på detta. Felkoder har jag kollat och det finns inga, stift bytte jag för ca 2 år sedan om jag minns rätt så dom borde ju inte vara slut än då bilen bara används vinterhalvåret
Efter kambytet när jag varit ute och testat den så har jag som sagt reagerat på att den ibland om man plågar den ganska bra och ligger på kanske ca 5000rpm så låter de lite som varvstoppet, känns som att den "blödrar" lite precis som när man får soppatorsk... Först trodde jag att de var något i framvagnen som knaka. Absolut kan jag visst prova å byta fördelarlock osv. Men jag tänkte direkt att de kanske var så att den inte får tillräckligt med soppa ibland vid hög belastning.
Re: Funderingar kring bränsle, b230f trim
Postat: mån 19 dec 2016, 23:39
av Nexus
Ett extraktor rör gör nog mera nytta än rensa katten.... Rensa katten ger ingen mega affekt som folk tror. En sugmotor vill ju ha lite mottryck i avgassystemet.
Har själv en 88B med B230F och funderar på 531 topp men frågan om det är värt jobbet och pengarna...... ;-//
Re: Funderingar kring bränsle, b230f trim
Postat: tis 20 dec 2016, 07:52
av lennarte
macon skrev: stift bytte jag för ca 2 år sedan om jag minns rätt så dom borde ju inte vara slut än
När jag övertog min 745-a efter min svåger (den gick som en påse nötter då) så var det första att göra en ordentlig service. Efter ett tag (med hög bränsleförbrukning och småmissar från motorn) så kollade jag tändstiften igen. Då var dom "kritvita", alltså överhettade. Jag körde nog "lite tuffare" än han, men framför allt mådde inte motorn riktigt bra. Det tog faktiskt något år innan jag "gått igenom" hela bränsle och tändsystem (flera gånger) innan jag fick den till att gå som bara en B234F kan gå. Tändstiften var enligt rekommendation i katalogen men då jag monterade "ett snäpp" kallare tändstift istället, så var det ett problem mindre. Det jag menar är att tändstiften är ett väldigt bra "öga" på hur motorn mår, om man kan "läsa dom".Numera kör jag på Biltemas tändstift (enligt katalogen) och dom fungerar bra. Lock,rotor och kablar köpte jag på AD-Center (handlat där i många, många år) för Biltema hade inga tändkablar till "min" motorn (16V). AD-Center (liksom många andra, även Volvo) säljer samma "grejer". Både AD och Volvo hade problem med fördelarlocken samtidigt som Biltema så dom kommer säkert från samma tillverkare, men olika leverantörer. Numera köper jag i princip allt för service och underhåll på "mina" bilar från Biltema, det dom inte har köper jag på nätet. Nu sist en ny huvudcylinder från
http://www.mister-auto.se så nu kan jag bromsa lugnt och fint igen utan att pedalen "går i botten" :lol: :lol:
Re: Funderingar kring bränsle, b230f trim
Postat: tis 20 dec 2016, 16:09
av macon
Ja tändstiften kollade jag på mina häromdagen då jag bytte kam och jag kunde inte se något konstigt med dem. De såg "oboy"-färgade ut :)