Sida 1 av 1

Bosch tändkablar, med eller utan inbyggd resistor - B230F

Postat: tis 06 dec 2016, 01:44
av Waizguy
God kväll,

Skulle egentligen beställa NGK's tändkabelsats men eftersom det blev strul med det företaget jag beställde av så fann jag snabbt Bosch tändkablar hos en annan firma, superbra tänkte jag och beställde direkt. Nu i efterhand inser jag att det tydligen finns två olika sorter av Bosch tändkabelsatser, båda ska passa B230 men sen tar informationen slut. Den ena satsen ser ut att ha inbyggd resistor medan den andra inte har det, åtminstone när man försöker tyda exempelbilderna.
Nu köpte jag bosch resistorstift WR7DC+ så man kanske är "safe" ändå.
Frågan är vilka komplikationer det kan uppstå med den här varianten på B230F?
Om jag spekulerar att det kanske ska vara tändkablar med inbyggd resistor kan det uppstå problem på fördelarsidan, stiftsidan borde ju vara "safe" med resistor stift?
Eller går det att köra resistorstift + "vanliga" tändkablar utan att de för med sig problem?



/// Waiz

Re: Bosch tändkablar, med eller utan inbyggd resistor - B230F

Postat: tis 06 dec 2016, 08:30
av lennarte
Om du inte har någon form av "resistor" så kan du störa radiovågor i din omgivning, för motorn har det ingen betydelse. Möjligtvis kan det störa radion eller mobilen

Re: Bosch tändkablar, med eller utan inbyggd resistor - B230F

Postat: tis 06 dec 2016, 13:34
av Waizguy
Så det har alltså ingen betydelse egentligen?

Spelar det då någon roll om man har resistorstift eller inte?

Det här är tändkabelsatserna

Bild
http://www.bosch-automotive-catalog.com ... toLoad%3D1

Bild
http://www.bosch-automotive-catalog.com ... toLoad%3D1

Ser ju ut som att den nedre har inbyggd resistor eller misstar jag mig?

Re: Bosch tändkablar, med eller utan inbyggd resistor - B230F

Postat: tis 06 dec 2016, 14:29
av lennarte
Har du resistorstift så räcker det alldeles säkert. Förr fanns inte det då använde man "avstörda tändhattat" när man monterade in radio. Sedan kom avstörda tändkablar men det var ganska dålig hållbarhet på dom. Resistorstift anväds ofta på motorer med hög effekt och hög tändspänning, detta hittade jag,
"Vissa tändsystem ger sådan effekt att ett så kallat resistorstift måste användas för att motorn skall gå bra. Sådana stift har ett inbyggt "störningsskydd" eller extra gnistgap. Det tillsammans med kraftigt motstånd i tändkablarna ger de rätta förutsättningarna för gnistan som skall antända den allt magrare bränsleblandningen."
Så lite sanning i att du kanske måste ha det finns, men på en "vanlig" bilmotor vet jag inte att det skulle vara nödvändigt med både och. Har du motståndet i kablarna behöver du inte tänka på vilka stift du ska ha. Trodde inte det fans att köpa kablar utan motstånd. Länk till sidan.
http://www.stahlmotor.se
Där står mycket intressant om man vill lära sig. Lite gammal idag, kanske. Men grunden är ju trots allt densamma

Re: Bosch tändkablar, med eller utan inbyggd resistor - B230F

Postat: tis 06 dec 2016, 14:57
av Waizguy
Tack för nyttig info :)

Tändkabelsatsen är redan skickad och frakten för att använda ångerrätten kommer vida överstiga kablarnas inköpspris så i värsta fall hamnar de i bortskänkes lådan på återvinningen. Kommer givetvis testa de ändå bara för att se hur det fungerar, de kommer sitta i en 740 med en B230F så lite elektronik finns ju då det är en insprutare, men jämfört med nyare fordon är elektronikmängden försumbar :P

Jag har varit med om störningar innan när jag råkade köpa BCP stift istället för BCPR till en Saab 9000, problemen yttrade sig som att fast att jag hade 2 långa skogsantenner fick radioskugga titt som tätt och mobilen störde radion när den låg i facket mellan framsätena. Bilen gick förhållandevis bra ändå. Det går dock inte att jämnföra de högeffektsspolar som sitter i tändkassetten med tändkablar och en rotor med fördelarlock men de kan ju bli störningar ändå. Jag vill minnas att jag köpt biltemas tändkablar för flera år sedan och den påminner utvändigt om den boschsats som saknar resistor, jag körde då med Volvos orginalstift (Inbyggd resistor?) och de har fungerat i minst 6år (Har självklart bytt stiften under tiden). Men vem vet jag kanske åker runt och stör folks mobilprat längs motorvägen :D