Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Liggoliggoliggo
Hej.

Nu måste ja få hjälp av någon riktigt Volvo kung

Jag har sätt i en b234 i en 140 har bytt ta mig fan allt men den startar inte ändå.

Den starta inte när ja köpte bilen. :den va ungefär som nu. ' då misstände den hela tiden men efter ja bytte rotor starta den
Och ja tog en sväng å brände lite däck sen in i garaget å ur med allt. Och i 140n nu startar sen bara till sen dör den eller misständer så starten stannar. Hugger till liksom.

I bilen ja tog motorn ur hade ja starthjälp för att starta den

Och haft igång den en liten stund med hänggas o startgas å då med starthjälp oxå om det har nån bytedelse

Lh 2.4 med 240 kabelhäeva
Inkopplad
Blå kabel vid fördelade ström i läge 2 o 3

9-polifg

Blå + läge 2
rödsvarta + läge 2 o 3
Gulblå + läge 3
Gulröd tjock / smal till bränslepump

Gnista finns.
Bränsle finns.
Boxarna har kontakt.
Testat bogsera igång
inga felkoder
Fulltank
Motorn nollad (och kolven är uppe å vänder ja) o rotorn pekar på 1an
Bytt

Stift
Tändspole
Tändkablar
Tänd modul
Rotor
Fördelarlock
Tändbox
System relä
Svänghjuls givare
Batteri (står med ständi laddning även bytt batteri )
svänghjulet står rätt,
Nollat motor
Kontrollerat kam remen
Rotorn snurrar
Tänd kablar sitter rätt
Extra jord kablar överallt även till tändmodul

Den startar bara till.. va fasen har ja gjort för fel??
Användarvisningsbild
av lennarte
Liggoliggoliggo skrev:Lh 2.4 med 240 kabelhäeva
Jag hjälpte en kompis att flytta några bilar som stått ett tag och det var bl.a en 740 med LH insprutning. Den startade till och dog direkt jag släppte nyckeln, höll på så några gånger. Då kom ägaren med ett spridarrelä (radioavstörningsrelä) som han lånat till en annan bil, satte i det och bilen gick "som en klocka". Har för mig att 240 inte har något spridarrelä, kan det vara det som felar?? 16V boxen "vill" nog ha ett sådant för att motorn ska gå. Orsaken till att 740 har detta relä ska vara att den har "integrerad" kabelstam medan 240 har en egen kabelstam "bara" för insprutningen och därmed inte behöver detta relä. "NilsO" vet nog mer om detta.
Sitter en elektrisk 040 bränsle pump på den

jag bytte stift igen förut då small den igång men gick dåligt hög tomgång..
Kollade fel koder och fick på 3-1-2 på bränsle dvs knackuppfettnings signal.

Kolla stiften igen då va som sotiga. Inte blöta

Då kan vi ute sluta knack sensorn, de måste vara signalen mellan stift 4 och 28 på boxarna läste ja mg till och skall testa med nytt systemeelä/bränsle relä. Kan tydligen få den felkoden av det. Annars är de väl å dra en ny kabel mellan stift 4 och 28 o funkar inte det så är de väll byta bränslebox.

Hej Lennart. Haha mmm. Lustigt att du säger det. 'Haft mina tankar kring detta ja oxå. Konstigt nog är det bara 740 som har de där avstötnings relät. Har en sån kabelstam liggande. Vet ej dock hur man kopplar in detta mot lh2.4 de skall inte behövas .

motorn satt i En 745 med 240 kabel härva. Så relät skall inte behövas
Användarvisningsbild
av lennarte
Tar den tjyvluft någonstans?? Vevhusventilation, tomgångsmotor, bromsservo AC-anslutningar, kolkanistern, även om du inte använder allt på 140-in finns ju anslutningarna på motorn. Lambdasonden har inte med detta att göra, men du måste ha den kopplad sedan när motorn blir varm. LMM-en kan du koppla bort om du misstänker fel på den. Motorn ska då gå på ett nödprogram i boxen och vara körbar, även Lambdan är det samma med. Det blir felkod när du kopplar bort det, men köra kan man göra. Har du rätt LMM till den boxen du har? det finns 2 olika till B234 motorn. Tidigare modeller (-88 - -89) har 3" (010), senare (-90 - 91) har 2,5" (016) och dom har olika boxar. Dom numren kan jag tyvärr inte. Eftersom det är lite "hopplock" kan man ju kanske inte vara säker på att det är rätt grejer.
Jag köpte en gång en box till tändningen på dottern Mitsubishi Lancer, det var samma årsmodell, samma motor, men det skilde några siffror. Motorn gick som en "påse nötter". När jag fick rätt box så gick den igen.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Nu går den ! Felen i sin helhet... kamremen hade kuggat över lite. Systemrelä glappt och dålig sladd i kabelhärvan mellan stift 4 och 28 samt slitenrotor.

'Men det sista felet o felkoden var pga av systemrelät/bränslerelät. Bara för se klickar säger de fasen inte att de är helt. Ja hade 4 relän liggande. De kan ja alltså slänga allihop för alla var pajj

Tack för visat interesse !

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]

Till och från så hackar bilen lite vid[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Jag har själv bytt tre av mina fyra spridare […]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]