Sida 1 av 1

Ingen gnista, b230f 940 -97

Postat: sön 04 dec 2016, 12:40
av tobbehall
Tjena!

Har en 940 som inte vill starta. Den får bränsle, bränslepumpen surrar.
Får gnista från tändspolen om jag tar ett stift från den. Ingen gnista efter fördelarlock. Rotor och fördelarlock är nytt.
Vevaxelgivare har jag testat två stycken. Kollat säkringar osv.
Tänkt o ta varje kabel med ett stift efter fördelarn och se ifall det ger någon gnista på något av dem..
Även tändmodul är testat innan från en bil som fungerade.

Förslag på vad jag ytterligare kan prova?

Re: Ingen gnista, b230f 940 -97

Postat: sön 04 dec 2016, 14:02
av NilsO
tobbehall skrev: Får gnista från tändspolen om jag tar ett stift från den. Ingen gnista efter fördelarlock.
Om gnistan "direkt" från tändspolen är blåvit, kraftig och ger ifrån sig ett tydligt "knäpp", så är det fel någonstans mellan tändspolen och tändstiften, dvs i fördelaren, rotorn eller tändkabeln mellan tändspolen och fördelaren. Det finns liksom inte fler alternativ.

Om gnistan "direkt" från tändspolen är blåröd eller gulaktig, och inte ger ifrån sig ett tydligt hörbart "knäpp", så är det antagligen fel i tändspolen.

Re: Ingen gnista, b230f 940 -97

Postat: sön 04 dec 2016, 17:33
av tobbehall
NilsO skrev:
tobbehall skrev: Får gnista från tändspolen om jag tar ett stift från den. Ingen gnista efter fördelarlock.
Om gnistan "direkt" från tändspolen är blåvit, kraftig och ger ifrån sig ett tydligt "knäpp", så är det fel någonstans mellan tändspolen och tändstiften, dvs i fördelaren, rotorn eller tändkabeln mellan tändspolen och fördelaren. Det finns liksom inte fler alternativ.

Om gnistan "direkt" från tändspolen är blåröd eller gulaktig, och inte ger ifrån sig ett tydligt hörbart "knäpp", så är det antagligen fel i tändspolen.
Hej och tack för svar... Förra gången vi testade fick vi gnista från tändspolen (kommer inte ihåg hur gnistan såg ut) eller hur det lät. Nu fick vi ingen gnista alls. Får kolla lite mer på detta.

Re: Ingen gnista, b230f 940 -97

Postat: lör 10 dec 2016, 14:28
av tobbehall
NilsO skrev:
tobbehall skrev: Får gnista från tändspolen om jag tar ett stift från den. Ingen gnista efter fördelarlock.
Om gnistan "direkt" från tändspolen är blåvit, kraftig och ger ifrån sig ett tydligt "knäpp", så är det fel någonstans mellan tändspolen och tändstiften, dvs i fördelaren, rotorn eller tändkabeln mellan tändspolen och fördelaren. Det finns liksom inte fler alternativ.

Om gnistan "direkt" från tändspolen är blåröd eller gulaktig, och inte ger ifrån sig ett tydligt hörbart "knäpp", så är det antagligen fel i tändspolen.
Hej igen! UPDATE. Har inte haft tid och kolla, men efter farsan mätte upp stiften på vevaxelgivarn stoppade han inte tillbaks den. Inte konstigt det inte kom gnista från tändspolen då ;) Har dessvärre inte testat igen hur gnistan ser ut.

Kan bränslerelät ha något med saken att göra? Kommer bensin och allt sånt, om bränslerelät funkar ihop med gnistan?

MVH