Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tobbehall
#1130142
Tjena!

Har en 940 som inte vill starta. Den får bränsle, bränslepumpen surrar.
Får gnista från tändspolen om jag tar ett stift från den. Ingen gnista efter fördelarlock. Rotor och fördelarlock är nytt.
Vevaxelgivare har jag testat två stycken. Kollat säkringar osv.
Tänkt o ta varje kabel med ett stift efter fördelarn och se ifall det ger någon gnista på något av dem..
Även tändmodul är testat innan från en bil som fungerade.

Förslag på vad jag ytterligare kan prova?
av NilsO
#1130151
tobbehall skrev: Får gnista från tändspolen om jag tar ett stift från den. Ingen gnista efter fördelarlock.
Om gnistan "direkt" från tändspolen är blåvit, kraftig och ger ifrån sig ett tydligt "knäpp", så är det fel någonstans mellan tändspolen och tändstiften, dvs i fördelaren, rotorn eller tändkabeln mellan tändspolen och fördelaren. Det finns liksom inte fler alternativ.

Om gnistan "direkt" från tändspolen är blåröd eller gulaktig, och inte ger ifrån sig ett tydligt hörbart "knäpp", så är det antagligen fel i tändspolen.
av tobbehall
#1130199
NilsO skrev:
tobbehall skrev: Får gnista från tändspolen om jag tar ett stift från den. Ingen gnista efter fördelarlock.
Om gnistan "direkt" från tändspolen är blåvit, kraftig och ger ifrån sig ett tydligt "knäpp", så är det fel någonstans mellan tändspolen och tändstiften, dvs i fördelaren, rotorn eller tändkabeln mellan tändspolen och fördelaren. Det finns liksom inte fler alternativ.

Om gnistan "direkt" från tändspolen är blåröd eller gulaktig, och inte ger ifrån sig ett tydligt hörbart "knäpp", så är det antagligen fel i tändspolen.
Hej och tack för svar... Förra gången vi testade fick vi gnista från tändspolen (kommer inte ihåg hur gnistan såg ut) eller hur det lät. Nu fick vi ingen gnista alls. Får kolla lite mer på detta.
av tobbehall
#1131612
NilsO skrev:
tobbehall skrev: Får gnista från tändspolen om jag tar ett stift från den. Ingen gnista efter fördelarlock.
Om gnistan "direkt" från tändspolen är blåvit, kraftig och ger ifrån sig ett tydligt "knäpp", så är det fel någonstans mellan tändspolen och tändstiften, dvs i fördelaren, rotorn eller tändkabeln mellan tändspolen och fördelaren. Det finns liksom inte fler alternativ.

Om gnistan "direkt" från tändspolen är blåröd eller gulaktig, och inte ger ifrån sig ett tydligt hörbart "knäpp", så är det antagligen fel i tändspolen.
Hej igen! UPDATE. Har inte haft tid och kolla, men efter farsan mätte upp stiften på vevaxelgivarn stoppade han inte tillbaks den. Inte konstigt det inte kom gnista från tändspolen då ;) Har dessvärre inte testat igen hur gnistan ser ut.

Kan bränslerelät ha något med saken att göra? Kommer bensin och allt sånt, om bränslerelät funkar ihop med gnistan?

MVH
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]