Sida 1 av 1

Hitta grenrörsläcka B230FT?

Postat: mån 28 nov 2016, 19:28
av Dallaz
Tjululu, jag behöver tips på hur jag enklast ska hitta en läcka i grenröret, jag har känt med näven, och lyst med ficklampa i mörker för att försöka se avgaserna men inte sett nåt.

Det låter nästan som ventilknack, och det är därför jag misstänker att det läcker i grenröret, för ventilknack är det inte.

Finns det några "typiska" ställen volvos grenrör spricker? Ni som varit med om en sån läcka och haft liknande ljud, hur stora sprickor/läckor har det rört sig om så jag vet hur noga jag behöver leta?

Jag har haft andra bilar där grenrörspackningar gett upp, men då har motorerna låtit som en V12:a istället, men kan en trasig packning även ge ifrån sig ett ljud som påminner om ventilknack?

Och ska det sitta någon packning mellan grenrör och turbo?, har googlat, vissa säger ja, vissa säger nej, vissa säger att bara på ltt osv.

Ljudet är förövrigt likadant oavsett om motorn är varm eller kall, och det "knackar" INTE på tomgång.

MVH Dallaz

Re: Hitta grenrörsläcka B230FT?

Postat: mån 28 nov 2016, 20:14
av White
Kolla anslutningen mellan turbo och downpipe, det brukar läcka i skarven där pga att skruvförbandet lossnar.

Annars kan man spraya på en blandning av diskmedel och vatten. Då bildas det såpbubblor där det läcker. (OBS! funkar bara på kallt grenrör!)

Re: Hitta grenrörsläcka B230FT?

Postat: mån 28 nov 2016, 20:59
av NilsO
Om grenrörspackningen går sönder på en cylinder (det är ju en packning per cylinder) så "bankar" det ganska kraftigt när man vrider till snabbt på gasrullen. Det hörs inte särskilt mycket på tomgång. "Bankandet" är ganska långsamt – varje cylinder tänder ju bara en gång varannat motorvarv, så på varv nära tomgång är det sådär 6-7 "bank" per sekund, det är mest den aktuella cylindern som hörs.

Man kan lokalisera vilken cylinder det gäller genom att koppla ur en spridare i taget och vrida till på gasrullen. Ljudet minskar ganska mycket när man kopplar ur spridaren på den aktuella cylindern.

Jag tror de här grenrören brukar spricka på baksidan, dvs in mot blocket, där alla grenarna går ihop. Då smattrar det mer, för då hörs alla cylindrarna. Man kan kolla med spegel där under – är det sotigt på själva motorn så läcker det. Läcker det mellan turbon och grenröret borde det vara samma sak – smattrar, men jag har aldrig sett (hört) en sådan läcka. En läcka mellan turbon och främre röret låter inte särskilt mycket förrän den är så stor att det blir uppenbart.

Åtminstone på senare årsmodeller av 940 är det ingen packning mellan grenröret och turbon, och inte heller mellan turbo och främre rör, varken på fulltrycksturbo eller lättrycksturbo. Kan inte säga hur det är på de allra tidigaste.

Re: Hitta grenrörsläcka B230FT?

Postat: mån 28 nov 2016, 23:31
av Dallaz
White skrev:Kolla anslutningen mellan turbo och downpipe, det brukar läcka i skarven där pga att skruvförbandet lossnar.

Annars kan man spraya på en blandning av diskmedel och vatten. Då bildas det såpbubblor där det läcker. (OBS! funkar bara på kallt grenrör!)
Hade gett ifrån sig ett helt annat ljud om det hade läckt där, det vet jag för att jag tappade två utav pinnbultarna för några veckor sedan :wink:
Ska pröva diskmedel och vatten, tack :)
NilsO skrev:Om grenrörspackningen går sönder på en cylinder (det är ju en packning per cylinder) så "bankar" det ganska kraftigt när man vrider till snabbt på gasrullen. Det hörs inte särskilt mycket på tomgång. "Bankandet" är ganska långsamt – varje cylinder tänder ju bara en gång varannat motorvarv, så på varv nära tomgång är det sådär 6-7 "bank" per sekund, det är mest den aktuella cylindern som hörs.

Man kan lokalisera vilken cylinder det gäller genom att koppla ur en spridare i taget och vrida till på gasrullen. Ljudet minskar ganska mycket när man kopplar ur spridaren på den aktuella cylindern.

Jag tror de här grenrören brukar spricka på baksidan, dvs in mot blocket, där alla grenarna går ihop. Då smattrar det mer, för då hörs alla cylindrarna. Man kan kolla med spegel där under – är det sotigt på själva motorn så läcker det. Läcker det mellan turbon och grenröret borde det vara samma sak – smattrar, men jag har aldrig sett (hört) en sådan läcka. En läcka mellan turbon och främre röret låter inte särskilt mycket förrän den är så stor att det blir uppenbart.

Åtminstone på senare årsmodeller av 940 är det ingen packning mellan grenröret och turbon, och inte heller mellan turbo och främre rör, varken på fulltrycksturbo eller lättrycksturbo. Kan inte säga hur det är på de allra tidigaste.
Tack för bra info! Bra idé med att koppla ur spridare! :) På så vis lär jag ju få reda på vilken packning eller i vilket av de fyra rören den eventuella sprickan finns, för efter jag läste din kommentar så slog det mig att det är rätt självklart att ljudet kommer ifrån EN av portarna/rören, så nu har jag rätt bra koll på hur jag ska göra :) Tack :)