Sida 1 av 1
Volvo 940 startproblem som varm
Postat: mån 28 nov 2016, 11:13
av Pikkarainen99
Tjena!
Har en 940 -93 med b230ft som håller på och krånglar. Den vill inte starta med hjälp av startmotorn när den är varm, men sprayar man startgas eller rullar igång den så startar den direkt. Som kall startar den alltid dock så måste man gasa lite för att få igång den. ??:-/
När man kör den så går den bra och man märker inte av några konstigheter.
Har bytt bränslerelät, allt i tändväg och även lmm men problemet kvarstår.
Tacksam för alla tips.
Re: Volvo 940 startproblem som varm
Postat: sön 11 dec 2016, 20:05
av Pikkarainen99
Hittade felet på bilen igår. Fästet till svänghjulsgivarn hade gått av så givaren satt knappt fast. Bytte både fästet och givaren till en annan begangnad och efter det så funkade bilen utan problem.:D
Trots att jag inte fick några tips här så skriver jag inlägget för att förhoppningsvis kunna hjälpa andra med liknande problem.
Re: Volvo 940 startproblem som varm
Postat: mån 12 dec 2016, 08:24
av Wilcan
Vad bra att du skrev ut det här. Jag har liknande problem men inte lyckats lösa det ännu..
Svänghjulsgivare misstänker jag är samma som kamaxelgivare. Min är hel, men funderar på att ändå byta ut. Man börjar tro på det ologiska.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&t=130318
Re: Volvo 940 startproblem som varm
Postat: mån 12 dec 2016, 09:32
av lennarte
Kamaxelgivare finns inte på "rödblockare" utan "kom" inte förrän på "vitblock" (aluminium) motorerna. Kamaxelgivarens uppgift är kolla var kamaxeln är i förhållande med vevaxeln så att datorn kan räkna ut vilken kolv som är var under "arbetscykeln".
Wilcan skrev:Man börjar tro på det ologiska.
Angående logiskt, ologiskt, möjligt eller omöjligt, en av medlemmarna på detta forum (signaturen GK) har (enligt mig i alla fall) en helt underbar "eftertext"
När allt möjligt är uteslutet kvarstår endast det omöjliga som möjligt !!
Vilket bevisar tesen att " INGENTING ÄR OMÖJLIGT "