Sida 1 av 2
Trött och törstig 745 -91
Postat: tis 22 nov 2016, 07:40
av S80_140HK
Hej.
Jag har en 745 -91 som andrabil, import från tyskland med B200F och LH 2.4 insprut. M47 låda.
Problemet är att den är extremt trött, går ryckigt och drar mycket soppa. Landsväg, lugn körning så drar den 1L/milen. Jag är van vid att 740 går billigt landsväg, min förra -90 gick utan problem att köra på 0,7-0,8.
När den är kall så baktänder den ur insuget när man gasar lite mer än normalt. Annars tycker jag den går bättre kall än varm. När den är varm så ligger tomgången på max 500rpm och motorn ruskar väldigt på tomgång. Låter som att den blöddrar/missar på tomgång, håller man handen en bit från slutröret så "smattrar" avgaserna, typ som att den missar på någon cylinder. Ibland vid kallstart så tjuvstannar den strax efter att man startat.
Hade fina avgasvärden på besiktningen för någon månad sen.
Har bytt:
Lambdasond
LMM
Insugspackning
Tändstift, kablar
Styrbox till sprutet
Bränslefilter
Rengjort tomgångsmotor och gasspjäll
Kollat kamremmen och den har inte kuggat över
Slangen mellan LMM och insug är bytt till en som är garanterat hel.
Luftfilter
Den verkar gå på alla burkar dessutom, har ryckt spridarkontakterna cylinder för cylinder och den går märkbart sämre.
Har slut på idéer :| Någon som har något tips?
Re: Trött och törstig 745 -91
Postat: tis 22 nov 2016, 08:07
av Gelis
Jag ser inte att du bytt fördelarlock och rotor ?
Den där har väl "blink" diagnostikbox, borde sitta vid någon av fjäderbenstornen i motorrummet. Läs ut ev. felkoder.
Re: Trött och törstig 745 -91
Postat: tis 22 nov 2016, 08:28
av S80_140HK
Gelis skrev:Jag ser inte att du bytt fördelarlock och rotor ?
Den där har väl "blink" diagnostikbox, borde sitta vid någon av fjäderbenstornen i motorrummet. Läs ut ev. felkoder.
Inte bytt lock eller rotor, hade loss prylarna men tyckte dom såg fräscha ut.
Inga felkoder.
Re: Trött och törstig 745 -91
Postat: tis 22 nov 2016, 11:08
av lennarte
S80_140HK skrev:När den är kall så baktänder den ur insuget när man gasar lite mer än normalt.
När det "smäller" när man gasar på brukar det betyda att den får för lite bensin, vilket kan betyda att den får för mycket luft. Kolla
alla slangar till och från insuget (även vevhusventilation och bromsservo) efter läckor. Har du AC (ECC) så är det också vakuumstyrt. Böj och bänd i dom, kläm ihop så det blir tätt och lyssna på tomgången. Plocka bort och ersätt med en pluggad slangstump om det behövs. Inte alla fel "ger" felkod, du kan koppla bort t.ex Lambdasonden och köra utan den. Då går motorn på ett "nödprogram" som är förprogrammerat, och går den lika illa då är det troligen inget fel på den. Likadant med LMM-en. Det "sätter" då felkod som du får "nolla". En del tycker man ska spruta startgas över alla slangar och insugningsröret, och träffar man på "rätt ställe" så höjs motorvarvet direkt men man missar nog mest. Kolla även slangen mellan LMM och spjällhuset.
Re: Trött och törstig 745 -91
Postat: tis 22 nov 2016, 12:28
av NilsO
Katalysatorn eller avgassystemet blockerat? Man kan kolla det med hjälp av en vanlig vakuummätare kopplad till insuget, behöver alltså inte dela på avgassystemet.
Re: Trött och törstig 745 -91
Postat: ons 23 nov 2016, 18:04
av S80_140HK
Nu har jag kollat efter tjuvluft, utan resultat.Provade både med startgas och klämma och böja. ECC finns det ingen, enda utrustningen är C-lås tack och lov. :D
Katalysatorn bytte jag i höstas då bilen vid första besiktningen på 10år hade höga värden, halvsatsen är nästan ny. Problemet borde inte ligga där heller.
Jag kan bara komma på två saker som inte är bytta. BTRen och tempgivaren till sprutet. Vad kan tempgivaren ge för symtom om den är kass?
Re: Trött och törstig 745 -91
Postat: ons 23 nov 2016, 19:05
av NilsO
Diverse mer eller mindre konstiga symptom. Särskilt som den är två givare i en – ena halvan till tändsystemet och andra till bränslesystemet, och det är inte säkert att båda krånglar. Det kan säkert vara bra att se över den.
Ett enkelt sätt att felsöka är att varmköra motorn, stänga av, koppla ur temperaturgivaren och sedan starta igen. Med givaren urkopplad så ska motorn gå helt normalt när den är varm. Om den inte går bra med givaren urkopplad är något annat fel.
Re: Trött och törstig 745 -91
Postat: ons 23 nov 2016, 22:04
av roh66
Hej S80_140HK!
Har du kollat att kamaxeln står rätt i förhållande till vevaxeln?
Ser att du har kollat om remmen "kuggat över" men det är inte samma sak.
Ibland kan rörpinnen/slagstiftet gå av på kamdrevet och då vrider sig kamaxeldrevet på kamaxeln.
Svårt avgöra bara så där då till synes allt ser bra ut vid en inspektion.
Det kan förstås även vara knas nere vid vevaxeldrevet också.
Mvh.R.
Re: Trött och törstig 745 -91
Postat: fre 25 nov 2016, 06:20
av S80_140HK
NilsO skrev:Diverse mer eller mindre konstiga symptom. Särskilt som den är två givare i en – ena halvan till tändsystemet och andra till bränslesystemet, och det är inte säkert att båda krånglar. Det kan säkert vara bra att se över den.
Ett enkelt sätt att felsöka är att varmköra motorn, stänga av, koppla ur temperaturgivaren och sedan starta igen. Med givaren urkopplad så ska motorn gå helt normalt när den är varm. Om den inte går bra med givaren urkopplad är något annat fel.
Tack, ska prova det vid tillfälle!
roh66 skrev:Hej S80_140HK!
Har du kollat att kamaxeln står rätt i förhållande till vevaxeln?
Ser att du har kollat om remmen "kuggat över" men det är inte samma sak.
Ibland kan rörpinnen/slagstiftet gå av på kamdrevet och då vrider sig kamaxeldrevet på kamaxeln.
Svårt avgöra bara så där då till synes allt ser bra ut vid en inspektion.
Det kan förstås även vara knas nere vid vevaxeldrevet också.
Mvh.R.
Bra förslag! Vet att jag gjort detta förut på en annan bil som jag bytte topp på men minns inte hur jag gjorde. Hur kontrollerar jag kammens läge enklast?
----
Jag börjar nästan undra om det går spöken i insprutningen, är väl kanske inte så mycket annat att vänta av en bil som stått i 10år. Ibland har den tappat kraft när man varit ute och kört, från ingenstans så rycker det till i någon sekund, för att sedan gå "normalt" igen, även fast normalt inte är normalt i detta fallet.... Har aldrig fått någon felkod på det, förrens igår. Var ute på en 20mila-tripp och precis när jag åkte hemifrån så ryckte den till och tände miljölampan. "1-2-1" LMM-signal. Nollar felkoder och kör vidare. Helt plötsligt så tänds lampan igen, utan några ryck eller konstigheter, denna gången "1-3-1" varvtalssignal. Nollar felkoder igen och sen går bilen som vanligt resten av resan.
Undrar vad tusan det är som spökar?! Den har haft dessa "dödsryck" sen jag köpte den och bland annat därför bytte jag LMM, kastbytte med en annan 740 jag hade som pendlarbil då, så jag vet att den fungerar. Styrboxen är också bytt med den andra 740n, så det borde inte vara något tok med den heller. Finns det någon större kontakt till motorhärvan (förutom den vid boxen) där det är vanligt att det blir ärg?
Re: Trött och törstig 745 -91
Postat: fre 25 nov 2016, 10:10
av andreasw
Det finns ju impulsgivare vid kamaxeln, kanske är den som spökar?