Sida 1 av 1
LH 2.2 motor i 940
Postat: ons 09 nov 2016, 12:25
av emiljohndeere
Tjenare!
Har en 940 Turbo som motorn rasade på. Ska ha i en turbomotor från en 740 från 88 istället.
Då är min fråga, hur ska man göra med elen? Vad behöver göras för att detta ska gå? Kan ta elsystemet från 740n om det behövs
740n har väl lh 2.2 och 940n 2.4?
Re: LH 2.2 motor i 940
Postat: ons 09 nov 2016, 13:14
av lennarte
740 från och med årsmodell -88B (tidig -89-a) har LH2,4, Är dock lite osäker på turbon. En del tidigare turbo hade Miltronic insprutning/tändning med bara en box. Tar man med "allt", borde det funka ändå.
Re: LH 2.2 motor i 940
Postat: ons 09 nov 2016, 19:05
av emiljohndeere
Hur mycket av elsystemet måste man ta med om det är lh 2.2? Bara tändning/bränslehärvan eller mer?
Re: LH 2.2 motor i 940
Postat: ons 09 nov 2016, 20:44
av lennarte
Tänd och bränsleboxen är inte samma, vissa givare fungerar inte på samma sätt. Sedan vet jag inte om kontaktstyckena passar eller om kablarna siter på samma sätt i kontaktstyckena, troligtvis inte. Du kanske kan, om du flyttar alla givare, spridare och allt i tändsystemet "bygga om" den "nya" motorn till LH2.4 och använda boxarna som sitter i din bil. Jag har aldrig gjort det, men det kanske är det enklaste
Re: LH 2.2 motor i 940
Postat: tor 10 nov 2016, 07:56
av robinb3rgsten
Använd blocket o toppen o sen behåller du allt annat i 940 som de är minst krångel
Re: LH 2.2 motor i 940
Postat: tor 10 nov 2016, 21:56
av emiljohndeere
Sitter större spridare samt lmm på 740 motorn, går dessa att använda med 940ns el?
Re: LH 2.2 motor i 940
Postat: fre 11 nov 2016, 11:48
av lennarte
Om du gör som "robinb3rgsten" skriver så vet du att det ska fungera. När du väl fått igång motorn och den fungerar som den ska, då kan du börja experimentera. Spridare är det nog inga problem med om båda är med motstånd, det är ju (i princip) Lambdasonden som "bestämmer" hur mycket bensin som sprutas in. Storleken på spridare har ingen betydelse för mängden bränsle som sprutas in, under normala förhållande så länge Lambda och box kan justera till rätt mängd, sedan blir det felkoder och tänd motorstörningslampa. En LMM däremot brukar vara "synkad" med boxen och kanske inte kan arbeta "optimalt" med en annan box.
Re: LH 2.2 motor i 940
Postat: fre 11 nov 2016, 13:57
av NilsO
robinb3rgsten skrev:Använd blocket o toppen o sen behåller du allt annat i 940 som de är minst krångel
Då måste man komma på ett sätt att montera svänghjulsgivaren. Kanske går – jag har inte provat. Svänghjulet från 940:n måste såklart också flyttas över till den nya motorn.
Re: LH 2.2 motor i 940
Postat: fre 11 nov 2016, 17:48
av robinb3rgsten
NilsO skrev:robinb3rgsten skrev:Använd blocket o toppen o sen behåller du allt annat i 940 som de är minst krångel
Då måste man komma på ett sätt att montera svänghjulsgivaren. Kanske går – jag har inte provat. Svänghjulet från 940:n måste såklart också flyttas över till den nya motorn.
Ja de kan ju bli lite knepigt de klart. Vad har hänt med 940 in motor eftersom du ska byta?