Sida 1 av 2

945 ltt Bytt topplockspackning läcker fortfarande

Postat: ons 26 okt 2016, 10:54
av civicsine71
Tjenare! jo det är så att topplocks packningen gick på min 945a ltt 95a så bestämde mig så klart för att byta den.
Packningen bytt! byte även alla packningar runt om även nya tändstift och kablar, olja oljefilter
toppen drogs med rätt moment och 90 grader sedan, fyllde på med ny glycol och drog igång den.
den går riktigt ojämt hela tiden varvar man upp och försöker lägga sig på 2000 så börjar den varva upp sen lite ner så håller den på så
Har jag fått kammen fel? eller vad kan detta bero på?
Iallafall bestämmde mig för en testur den går lite hackigt ingen tomgång knappt
och när man drog på va det ett enormt rökmåln bakom bilen, samt att oljan ser ut som grädde igen
Bilen är helt original i övrigt! motorn har kokat innan packningen byttes.
Har en reservdels motor med en 530 topp på som startar och går. ska man testa byta packning igen? och topplock
kör med en bränsle pump på 3 bar /220 liter i timman, är den för klen tro?
Hjälp uppskattas värkligen
MVH

Re: 945 ltt Bytt topplockspackning läcker fortfarande

Postat: ons 26 okt 2016, 12:22
av Rådlös
Har du kollat så att topplocket inte är skevt?

Re: 945 ltt Bytt topplockspackning läcker fortfarande

Postat: ons 26 okt 2016, 13:20
av civicsine71
Rådlös skrev:Har du kollat så att topplocket inte är skevt?
Nope det har jag inte misstänker att den är skev dock

Eller finns det nån annan stans motorn kan få in vatten i oljan än topplocket?

Re: 945 ltt Bytt topplockspackning läcker fortfarande

Postat: ons 26 okt 2016, 13:40
av rid54
Har den motorn oljekylare med kylvattencirkulation?

Re: 945 ltt Bytt topplockspackning läcker fortfarande

Postat: ons 26 okt 2016, 14:00
av civicsine71
rid54 skrev:Har den motorn oljekylare med kylvattencirkulation?
B230fk olje kylda kolvar och natriumkylda ventiler mer än så vet jag inte :P

Re: 945 ltt Bytt topplockspackning läcker fortfarande

Postat: ons 26 okt 2016, 14:53
av rid54
Jag kan inte den motorn, men vissa motorer har ju en oljekylare som det går kylvätska igenom. Sitter oftast på motorn och har kylvattenslangar till och från. Läckage där torde ju kunna vara möjligt. Om toppen är så skev att den inte går att få ned mot packningen borde det även läcka cylindertryck (som är betydligt högre än oljetrycket). Kompressionsprov? Du kan ju ha rätt och det är toppens "fel", men det är ju en del jobb att byta, så andra felkällor kan ju vara bra att utesluta.

Re: 945 ltt Bytt topplockspackning läcker fortfarande

Postat: ons 26 okt 2016, 17:42
av White
Det sitter vattenkyld oljekylare på B230FK.

Re: 945 ltt Bytt topplockspackning läcker fortfarande

Postat: ons 26 okt 2016, 21:50
av civicsine71
White skrev:Det sitter vattenkyld oljekylare på B230FK.
kan det läcka i den så vatten kommer in i oljan?
Mvh

Re: 945 ltt Bytt topplockspackning läcker fortfarande

Postat: ons 26 okt 2016, 22:46
av Rådlös
Ja! Allt kan hända i sådana här sammanhang. Men börja med t.ex ett kompressionsprov. Gör även att avgasprov i expansionskärlet. Det gör man med en CO-mätare direkt över påfyllningshålet.

Re: 945 ltt Bytt topplockspackning läcker fortfarande

Postat: tor 27 okt 2016, 08:32
av lennarte
Rådlös skrev:Ja! Allt kan hända i sådana här sammanhang. Men börja med t.ex ett kompressionsprov. Gör även att avgasprov i expansionskärlet. Det gör man med en CO-mätare direkt över påfyllningshålet.
I detta fall skulle jag nog börja med att försöka "koppla förbi" oljekylaren. Eftersom inte alla B230 motorer har oljekylare så borde man kunna koppla vattnet förbi oljefilteret. På äldre (typ B21) motorer satt det ett "rör" som stack upp i oljekanalen till topplocket, vet inte om det finns eller ska finnas på nyare motorer. Detta var både en strypning och styrning, och det var inte så lätt att "få läck" där då.