Sida 1 av 1

Kopplings byte

Postat: tor 20 okt 2016, 23:59
av Holmen87
Hur svårt e det o byta koppling på en 740? Nån som kan ge en snabb enkel förklaring o ett tidsperspektiv?

Re: Kopplings byte

Postat: fre 21 okt 2016, 19:31
av Vix

Re: Kopplings byte

Postat: fre 21 okt 2016, 20:14
av lennarte
Är det inte overdrive så går det "hyfsat" lätt att byta om man har en bra garagedomkraft och 4 bra bockar. Overdrivelådan är ordentligt tung

Re: Kopplings byte

Postat: fre 21 okt 2016, 20:53
av NilsO
Läste beskrivningen i länken ovan. Har de inte glömt något där? Tar man bort växellådsbalken och växellådan sitter ju motorn bara i de främre motorfästena. Då tippar den ju bakåt...

Re: Kopplings byte

Postat: fre 21 okt 2016, 21:29
av lennarte
NilsO skrev:Läste beskrivningen i länken ovan. Har de inte glömt något där? Tar man bort växellådsbalken och växellådan sitter ju motorn bara i de främre motorfästena. Då tippar den ju bakåt...
Läste den inte, men jag brukade alltid lägga en brädbit mellan topplocket och torpeden, har aldrig bytt på 740. Jag "lejde bort" det just för att jag inte var säker på att klara av det "på backen" p.g.a tyngden på overdrivelådan. Annars har jag bytt både på lyft och på "backen" på ett antal övriga (äldre) Volvo och även en hel del andra bilmärken under åren.