Sida 1 av 1

Ltt eller Ftt

Postat: tis 18 okt 2016, 23:17
av matolo
Tjena! Undrar vilken som av följande modeller som rekommenderas om man ska byta till en annan turbo på bilen? Har hört att ltt har nån wastegate klocka som man kan justera orignial stämmer det? I övrigt vad borde man satsa på av ltt eller ftt hade tänkt ca 290 hk? Tack på förhand

Re: Ltt eller Ftt

Postat: ons 19 okt 2016, 10:10
av robinb3rgsten
Ltt har fast wastegateklocka. Det är i princip samma motor . Ltt laddar orginal 0.35- 0.4 och ftt laddar ca 0.65 orginal båda har samma turbo och ska du byta turbo spelar de ju ingen roll

Re: Ltt eller Ftt

Postat: ons 19 okt 2016, 10:48
av matolo
Jaha men vad är det för skillnad på motorerna?

Re: Ltt eller Ftt

Postat: ons 19 okt 2016, 11:30
av robinb3rgsten
I princip inget mer än tryckklockan byter du den på ltt så får du en ftt

Re: Ltt eller Ftt

Postat: ons 19 okt 2016, 11:30
av NilsO
Ja, den enda skillnaden är tryckklockan till wastegatespjället. På LTT öppnas spjället vid ett lägre laddtryck.

Egentligen stämmer det inte riktigt. FTT fanns ju redan från årsmodell 1991, LTT-motorn kom först på årsmodell 95. De tidiga motorerna skiljer aningen mot de senare (bland annat har de senare motorerna oljekylning av kolvarna).

Men jämför man en FTT-motor med en LTT-motor från två bilar av samma årsmodell så är de 100% identiska, förutom just tryckklockan.

Re: Ltt eller Ftt

Postat: ons 19 okt 2016, 19:26
av White
En B230FK laddar 0,31 bar original och en B230FT laddar 0,51 bar original.

Re: Ltt eller Ftt

Postat: ons 19 okt 2016, 23:42
av matolo
Jaha vad kostar en sådan tryckklocka då på ett ungefär? :P

Re: Ltt eller Ftt

Postat: tor 20 okt 2016, 17:08
av White
Brukar väl ligga på 1000-1200kr om du ska köpa ny. BSR har lite olika hårdhet på klockor.

Re: Ltt eller Ftt

Postat: tor 20 okt 2016, 23:54
av matolo
Okej, inte så farligt då :P tack!