Sida 1 av 1

Problem vid kallstart 745:a-88 b230f

Postat: sön 16 okt 2016, 20:14
av REV38
Har problem vid kallstart motorn går ojämt varvtalet pendlar mellan 900-1700 och tjuvstannar ibland. Kör man direkt efter start går det men den går oroligt sen när motorn har blivit varm funkar den som vanligt. Problemet började nu när temperaturen ute är kallare än 10 grader. Har kört med motorvärmare och då går motorn bättre men fortfarande inte ok. Har kollat slangar och sånt det verkar ok Tips!

Re: Problem vid kallstart 745:a-88 b230f

Postat: mån 17 okt 2016, 12:01
av lennarte
Det brukar hjälpa med en ordentlig rengöring av spjällhuset ink. rengöring av gasspjället. Sedan en noggrann injustering (lossa dom 2 skruvarna till gasspjället) av spjället (stoppskruven utskruvad några varv) så det i princip inte släpper igenom något ljus alls när det är stängt. Lås sedan skruvarna till spjällaxeln med Locktite och justera stoppskruven noggrant. Avsluta med att justera gasspjällkontakten (behöver jag skriva noggrant?? :lol: ) Sedan brukar det fungera. När du ändå är och grejar där, passa på att kolla över alla slangar till oljefällan, tomgångsmotor och vevhusventilationen (det hör ihop) och sätt gärna slangklamrar på slangarna, det sitter där inte från början

Re: Problem vid kallstart 745:a-88 b230f

Postat: tis 18 okt 2016, 13:43
av sicnarf
Om problemet började först nu när sommaren övergick direkt till vinter så skulle jag tro att det är fel på motortemp sensorn. Kolla i denna tråd, det finns bild. Nr 3 tror jag att det är. Nr 4 går till instrumentet. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 5&p=905281

Re: Problem vid kallstart 745:a-88 b230f

Postat: tis 18 okt 2016, 15:32
av lennarte
Den bilden visar en B234 motor, alltså 16V modellen och där sitter inte tempgivarna på samma ställe som på B230F motorn. Tempgivaren för instrumentet sitter främst och har runda stift och tempgivaren för motorstyrningen har två små flata stift. Sedan räknar man väl normalt framifrån när man räknar cylindrar, så i detta fall sitter tempgivaren till motorstyrningen under 3-ans insugningsrör och tempgivaren för instrumentet under 2-ans insugningsrör. Här är (tror jag) rätt bild. Det gäller alltså pos 1 och 2