Sida 1 av 1
Volvo 945 Signalhorn och Vindrutetorkarproblem.
Postat: lör 08 okt 2016, 20:45
av MickeJJ
Hej.
För några dagar sedan skulle jag byta tutan på min 945 1994. Då den gamla ej fungerade.
Efter att ha bytt tutan märker jag att det inte funkar med den nya heller.
I samband med att jag bytt tutan märker jag att vindrutetorkarna inte fungerar som dom ska längre.
I intervalläget så går dom inte hela vägen utan stannar mitt på rutan.
I dom andra lägena fungerar dom som dom, men stänger jag av dom stannar dom där dom är, istället för att gå till ändläget.
Vet någon vad som kan vara fel?
Mvh Micke.
Re: Volvo 945 Signalhorn och Vindrutetorkarproblem.
Postat: lör 08 okt 2016, 23:54
av Rådlös
Förmodligen två olika fel. Vindrutetorkarna har en konstruktion med ett hjul eller skiva som skall fortsätta att snurra till "noll" när man har stängt av dom med reglaget. Det kan ha blivit rubbat i sitt läge. Det "hjulet" sitter direkt på elmotorn.
Tutan får du göra en felsökning på. Det skall finnas spänning fram hela vägen och när du trycker på "tutdelen" av ratten så jordas strömkretsen uppe i ratten.
Om du ser vilken kabel som fortsätter från tutan (hornet) upp i rattstången, så prova med en lös kabelbit och håll den mot samma anslutning på tutan och jorda den andra ändan på närmaste chassieyta. Då skall det tuta. Gör det inte det, så har du A: Ingen spänning till tutan. B: Ingen fungerande jordning i ratten.
Re: Volvo 945 Signalhorn och Vindrutetorkarproblem.
Postat: sön 09 okt 2016, 08:12
av lennarte
Just jordning en i ratten är ett problem när bilarna blir äldre. Det blir spänningsfall melan ett fjädrande kolstoff (ungefär som mellan fördelarlocket och rotorn) när det slits. Om du får ljud i hornen enligt "Rådlös" anvisningar kan man jorda kabeln till ratten genom ett relä monterat i fronten. Då behöver bara en svag manöverström jordas i ratten och då brukar det fungera.
Re: Volvo 945 Signalhorn och Vindrutetorkarproblem.
Postat: sön 09 okt 2016, 11:27
av NilsO
Ja, kolla om det finns +12 V på den gula ledningen till signalhornen när tändningen är på.
Om det inte gör det, så hänger problemet med vindrutetorkarna och problemet med signalhornen ihop. Det är nämligen så att från kupén går en viss ledning fram till motorrummet från säkring 15 (vindrutetorkare och signalhorn), grenar sig i kabelhärvan där och går dels till vindrutetorkarnas parkeringsfunktion och dels till signalhornen. Saknas spänning på den ledningen så fungerar inte tutan, och vindrutetorkarna parkerar sig inte. Isåfall får man nästan felsöka lite inne i kupén. Det finns ett gigantiskt kontaktstycke under instrumentpanelen framför föraren som man kan dela på och kontrollmäta i. Men det är ganska bökigt, så kolla först spänningen till signalhornen.