Sida 1 av 2
Har skaffat en 744a årsmodell 87. har några frågor!
Postat: sön 25 sep 2016, 21:48
av doohan
Vilken motorolja är bäst? Det finns ju betydligt bättre oljor idag än när denna bil tillverkades,
Vad är bytesintervallen på kamremmen? Står tyvärr inte i serviceboken eller vid skyddskåpan för kamremmen.... Lika bra att byta men bra att veta...
Är det något mer än spännrullen och kamrem man byter när man ändå är på g så att säga..
Har lagt bud på en reparationshandbok men den tar slut om 6 dagar!! Upptäckte jag efter att jag stressat in mitt bud..
Tack på förhand.
Re: Har skaffat en 744a årsmodell 87. har några frågor!
Postat: mån 26 sep 2016, 08:05
av Arne
1. Delsyntetolja 10W-40 duger gott åt en sådan motor.
2. Bytesintervall på kamrem har jag för mig är 12000 mil, eller 10 år, vilket som inträffar först.
3. Det räcker med spännrullen, fuktar det i vevaxeltätning och kamaxeltätning så är det enkelt att byta det samtidigt, glöm ej att rensa vevhusventilationen också. Gummipackningen i oljepåfyllningslocket glöms ofta bort att bytas, fuktar den så byt även den, kostar 5 kr.
Re: Har skaffat en 744a årsmodell 87. har några frågor!
Postat: mån 26 sep 2016, 09:19
av Candypig
Kamremms intervall: 7500mil eller 5år

Re: Har skaffat en 744a årsmodell 87. har några frågor!
Postat: mån 26 sep 2016, 09:58
av doohan
Tack för svar! :)
Re: Har skaffat en 744a årsmodell 87. har några frågor!
Postat: mån 26 sep 2016, 10:42
av robinb3rgsten
Vilken motor är det i? A E K ? A och e klarar kamrem brott men inte k så där är de mer noga
Re: Har skaffat en 744a årsmodell 87. har några frågor!
Postat: mån 26 sep 2016, 11:01
av lennarte
Arne skrev:1. Delsyntetolja 10W-40 duger gott åt en sådan motor.
Jag kör Biltemas Delsyntet (är 10W-40) i min 745-a, funkar kanon. Men även dagens mineralolja är överlägsen det som fanns -87 så det funkar bra det också. Dock ska du nog i så fall använda 15W-30 i stället. Viktigast är byte
minst en gång om året, max 1000 - 1500 mil. Helst på våren då om du kör hela vintern och kör du mer än 2000 mil om året, byt på hösten också. Glöm inte kylarvattnet, en oftast bortglömd sak är att
rostskyddet i glykolen bara varar i 3 - 4 år max. Sedan bör man byta till ny glykol
Re: Har skaffat en 744a årsmodell 87. har några frågor!
Postat: tis 27 sep 2016, 07:53
av Arne
Candypig skrev:Kamremms intervall: 7500mil eller 5år 
Var hittar du de uppgifterna?
Re: Har skaffat en 744a årsmodell 87. har några frågor!
Postat: tis 27 sep 2016, 09:46
av lennarte
Arne skrev:Candypig skrev:Kamremms intervall: 7500mil eller 5år 
Var hittar du de uppgifterna?
Det gäller nog bara "K" motorn, äldre dieslar och en del dubbelkam motorer (B234F och vitblock sexorna)
Re: Har skaffat en 744a årsmodell 87. har några frågor!
Postat: tis 27 sep 2016, 10:58
av NilsO
Instruktionsboken till 740 -92 med B230F säger också 7500 mil...
Re: Har skaffat en 744a årsmodell 87. har några frågor!
Postat: tis 27 sep 2016, 11:34
av lennarte
NilsO skrev:Instruktionsboken till 740 -92 med B230F säger också 7500 mil...
Då stämmer det säkert, annars har jag absolut för mig att det var 12000 mil på -70-talet när B21 motorn kom. Och remmarna har ju inte blivit sämre sedan dess