Sida 1 av 2
Volvo 740 slö, orolig tomgång b234f
Postat: ons 21 sep 2016, 16:29
av 16ventad
Ja som rubriken lyder så har jag problem med min B234f.
Den har alltid betett sig lika sen jag köpte den, den går oroligt på tomgång, och känns väldigt slö och orkeslös jämfört med en polares 16v.
Vad är fel? Någon som haft liknande problem?
Tändstift, bränslefilter, luftfilter bytt, prövat annan lmm, bytt spjällägesgivare samt "fullgas" givare.
Re: Volvo 740 slö, orolig tomgång b234f
Postat: ons 21 sep 2016, 16:33
av Rådlös
Vilken årgång? Kan du läsa ut felkoder?
Re: Volvo 740 slö, orolig tomgång b234f
Postat: ons 21 sep 2016, 17:42
av 16ventad
Rådlös skrev:Vilken årgång? Kan du läsa ut felkoder?
-89 kan läsa felkoder, finns inga
Re: Volvo 740 slö, orolig tomgång b234f
Postat: ons 21 sep 2016, 20:00
av sicnarf
Gör rent tomgångsmotorn. Kolla tändkablar och se om de sitter fast ordentligt, kolla fördelare och rotor.
Re: Volvo 740 slö, orolig tomgång b234f
Postat: ons 21 sep 2016, 20:04
av sicnarf
Re: Volvo 740 slö, orolig tomgång b234f
Postat: ons 21 sep 2016, 21:22
av 16ventad
sicnarf skrev:Gör rent tomgångsmotorn. Kolla tändkablar och se om de sitter fast ordentligt, kolla fördelare och rotor.
Spetsarna i fördelaren hade lite oxidation, rengjorde dem, kollade tändkablar, allt okej. Ingen skillnad. Ska rengöra tomgångsmotorn i helgen
Re: Volvo 740 slö, orolig tomgång b234f
Postat: ons 21 sep 2016, 23:14
av Rådlös
Har du brytarspetsar i en sådan motor? "Spetsarna i fördelaren hade lite oxidation,"
Eller menar du mässingskontakterna i fördelarlocket och rotorn? I så fall är jag med. Det tillhör sådant som man gärna kan kolla emellanåt och eventuellt putsa av.
Re: Volvo 740 slö, orolig tomgång b234f
Postat: tor 22 sep 2016, 06:06
av 16ventad
Rådlös skrev:Har du brytarspetsar i en sådan motor? "Spetsarna i fördelaren hade lite oxidation,"
Eller menar du mässingskontakterna i fördelarlocket och rotorn? I så fall är jag med. Det tillhör sådant som man gärna kan kolla emellanåt och eventuellt putsa av.
Joo mässingskontakterna menade jag
Re: Volvo 740 slö, orolig tomgång b234f
Postat: tor 22 sep 2016, 08:10
av lennarte
Angående länken ovan, det är väldigt noga att gasspjället tätar ordentligt i spjällhuset. Med stoppskruven utskruvad så kan man med en lätt hammare försiktigt knacka på spjället så det absolut bottnar innan man spänner fast och låser skruvarna med locktite och att man inte ser något ljus igenom om man håller spjällhuset mot ljuset. Sedan justerar du gasspjällsstoppet och gasspjällskontakten. Det justeras bara i stoppläget, någon justering i fullgasläge finns inte, och det ska "klicka" precis när du öppnar eller stänger spjället. Varken före eller efter utan precis. kolla att du har rätt LMM. Den rätta är inte så lätt att få tag i längre och är dyrare så den kan vara ersatt. Tidiga B234F motorer har 3" LMM men senare modeller har 2,5". -88 - 89 sitter det 3" LMM med nummer som slutar på 010 och -90 och uppåt är det 2,5" LMM med nummer sin slutar på 016. Kolla även (väldigt noga) läck på avgassidan innan katalysatorn (lambdan). Min hade läck både vid grenröret, skarven mellan grenrör och främre avgasrör och mellan främre avgasrör och katalysator. När allt detta blev helt (100%) tätt gick bilen riktigt bra. Du kan köra in till en Bilprovning och be dom kolla avgasvärdena, oftast behöver man inte betala får det (jag har aldrig gjort det) och då kan man få vägledning om vad felet kan vara. Är det en -89 eller nyare står det på besikningspappret, är den äldre kollar dom bara CO-värdet. Sist jag kollade min (-88B) fotade jag tavlan som "kom ihåg"
Re: Volvo 740 slö, orolig tomgång b234f
Postat: tor 22 sep 2016, 11:14
av 16ventad
lennarte skrev:Angående länken ovan, det är väldigt noga att gasspjället tätar ordentligt i spjällhuset. Med stoppskruven utskruvad så kan man med en lätt hammare försiktigt knacka på spjället så det absolut bottnar innan man spänner fast och låser skruvarna med locktite och att man inte ser något ljus igenom om man håller spjällhuset mot ljuset. Sedan justerar du gasspjällsstoppet och gasspjällskontakten. Det justeras bara i stoppläget, någon justering i fullgasläge finns inte, och det ska "klicka" precis när du öppnar eller stänger spjället. Varken före eller efter utan precis. kolla att du har rätt LMM. Den rätta är inte så lätt att få tag i längre och är dyrare så den kan vara ersatt. Tidiga B234F motorer har 3" LMM men senare modeller har 2,5". -88 - 89 sitter det 3" LMM med nummer som slutar på 010 och -90 och uppåt är det 2,5" LMM med nummer sin slutar på 016. Kolla även (väldigt noga) läck på avgassidan innan katalysatorn (lambdan). Min hade läck både vid grenröret, skarven mellan grenrör och främre avgasrör och mellan främre avgasrör och katalysator. När allt detta blev helt (100%) tätt gick bilen riktigt bra. Du kan köra in till en Bilprovning och be dom kolla avgasvärdena, oftast behöver man inte betala får det (jag har aldrig gjort det) och då kan man få vägledning om vad felet kan vara. Är det en -89 eller nyare står det på besikningspappret, är den äldre kollar dom bara CO-värdet. Sist jag kollade min (-88B) fotade jag tavlan som "kom ihåg"
Tack för bra info (Y) skall komma ihåg att vara noggrann med spjället. Det klickar precis när jag öppnar och jag har rätt LMM, 3" med slutnummer 010. Har kollat efter läkage före lambdan, finns inget. Har tagit bort katalysatorn och efter det så började den gå lite bättre.